Bevis (video) på vilda guppys i Tyskland

#1 - 8 februari 2010 14:33
Guppybäcken utanför Köln har varit uppe på tapeten förut (alltså i forumet) och nu finns det ett videoklipp som visar att den existerar fortfarande. Det finns inte bara guppys i bäcken utan även andra akvariefiskar. Dessa klarar även vintern då det är tempererat vatten från ett kraftvärk som värmer upp bäcken.

Det skall finnas flera ställen i europa som både har guppys och andra akvariefiskar, men har inte just nu någon info om var. Har nog lite om det på en annan dator som jag får kolla på när jag e hemma.

Här har ni i alla fall filmen som visar "vilda" guppys i Tyskland. Kunskaoer av tyska är en föredel, men inte ett måste:

http://www.aquanet.tv/Video/138
#2 - 8 februari 2010 15:20
hmm är det någon som har dumpat sina akvarium fiskar i bäcken?? va ju en Ciklid där oxå
#3 - 8 februari 2010 16:05
fan va coolt!!!!!<><!!!!!
#4 - 8 februari 2010 16:23
Vi har en artikel om Köln-guppyerne i næste nummer af Poecilia Bladet. Guppyerne og andre tropiske og subtropiske fisk lever i kølevandet fra et kulkraftværk, der er stærkt omdiskuteret, og fiskene bliver brugt i debatten som argument både for at bevare og for at lukke værket (dog mest det sidste).
#5 - 8 februari 2010 16:37
jag har vetat att det funnist guppys där i många många år. men jag blev lite förvånad över att det även fanns andra akvariefiskar. bäcken har varit bebodd av guppys i säkert 20 år nu eller mer (tror jag).
#6 - 8 februari 2010 17:27
Det finns ett antal kylvattenutsläpp med guppy i norra Europa, men det var intressant att se filmen.
Som filmen mycket riktigt påpekar är detta fiskar som är helt chanslösa utanför det varma kylvattnet, dvs det finns ingen risk att de ska sprida sig. Jag har därför svårt att tycka fenomenet är nåt annat än just intressant.

Nån som hängde med i vad de stora öring-lika fiskarna var för något?
#7 - 8 februari 2010 22:17
givetvis skulle dom inte klara sig utan det tempererade utsläppta vattnet, men dom har ändå funnit där i ganska så många år. TI´n skrev om denna bäck redan i slutet av 70 talet eller början av 80 talet, vilket gör att det i alla fall funnits guppys där i många år. Intressant och spännande även om det är tack vare kraftverket
#8 - 8 februari 2010 23:50
Azur skrev:

Nån som hängde med i vad de stora öring-lika fiskarna var för något?

Tyckte de påminde om asp, men är långt ifrån säker.
#9 - 23 mars 2011 20:58
skulle vara kul och åka dit för att se om det fortfarande finns levande fisk i denna bäck
#10 - 23 mars 2011 22:06
riktigt stilig zebra den kan få bo hos mig
#11 - 23 mars 2011 22:44
det här är ju bara så jävla coolt O_O
#12 - 23 mars 2011 23:08
Synd tycker jag. Även om inte klarar att sprida ut sig så hör ingen av dom hemma där. Folk som ser det kanske får för sig att testa på andra platser med olika arter. Eftersom inte ska finnas där så påverkas ju området både positivt och negativt för olika inhemska
#13 - 23 mars 2011 23:59
Enda fördelen med kärnkraftsverk borde vara att man kan odla fisk i kylvattnet!
#14 - 24 mars 2011 00:12
bossep skrev:
Enda fördelen med kärnkraftsverk borde vara att man kan odla fisk i kylvattnet!

för att inte glömma alla underbara svampår efter en kärnkraftverksolycka;)
stor och härlig svamp, full med hazardous waste!
(för övrigt står det "Kråkan the hazardous bird" på mitt skåp i omklädningsrummet på jobbet.)

fruktansvärd OT så här på natta, ligger hemma och spyr och mår skit... tha flu;)
#15 - 24 mars 2011 08:16
Givetvis skall man inte försöka plantera ut och sprida akvariefiskar i naturen. MEn här har dom i alla fall överlevt i tyskland i 20 år och fanns i alla fall kvar under 2010. Skulle vara kul att göra en tur dit för att se det med egna ögon...
#16 - 24 mars 2011 08:17
Det är inte ett dugg coolt detta, det är oroväckande. Visserligen så är det lite speciellt med kylvatten men ändå, kommer det ut husdjur och sprider sig i naturmiljön så kan det ta en ände med förskräckelse, det är just sånt som leder till förbud. Vill vi att det skall vara tillåtet att hålla guppy så får vi se till att hålla dem där de skall vara och inte slarva ut dem i naturen helt enkelt. Och även bortsett från förbudsrisken, det finns risk för sjukdomsspridning som även det är anledning nog att bli bekymrad.
#17 - 24 mars 2011 08:57
Undrar hur lång tid det kan ta för evolutionära anpassningen tills guppysarna klarar att ta sig ut i kallare vatten? Bara för att de inte kan det nu betyde inte det att fallet är så om ett par år.
#18 - 24 mars 2011 10:21
En liten sökning på nätet gav följande information om platser där det skall ha hittats guppys (observera att jag inte vet sanningshalten i det hela):

"Rumänien: Flera orter med varma källor (thermalbad) "

"Ungern: Flera fyndorter med varma källor (thermalbad) i och omkring
huvudstaden Budapest. "

"Tyskland: En population nära staden Köln, en stor population i
Niederlausitz, flera populationer nära staden Cottbus, en stor population i
floden Lippe vid staden Dorsten, i och kring Berlin."

"Nordholland: En population i Ijmuiden nära industriella värmeugnar och
liknande. "

"Sverige: Flera ställen i mellansverige (som dock ej varit fria populationer
utan bevakade av människor)."

"Nederländerna: (Exakta fyndorten har jag inte fått bekräftad) "

"Stor-Britannien: (Exakta fyndorterna har jag inte fått bekräftad)"

"Österrike: Bäckar och vattendrag nära Bad Villach (25 gradigt vatten!,
denna population lär ha dött ut pga utplanterade ciklider eller
desinfektionsmedel. Där fanns även svärdbärare och Makropoder)"

"Italien: (Jag har inte fått de exakta lokaliteterna bekräftade) "

"Södra Frankrike: Flera fyndplatser, troligne inte
malairabekämpningsrelaterade fyndorter utan utsläpp runt större städer."

"Man har därutöver även funnit guppyer i följande länder: Kenia, Uganda,
Nigeria, Sri Lanka, Kanada, USA, Australien, Cook-Islands, Fiji-öarna, Guam,
Hawaii, Nya Zeeland, Palau, Papua-Nya Guinea, Tahiti, Västra Samoa (enligt
Paepke 1988) samt i länderna Mexiko, USA, Indien, Madagaskar, Västafrika
(enligt Petzold 1990). Ecuador, Ghana, Singapore och Gran Canaria anges även
som fyndorter för isolerade eller utbredda populationer. "

------

Jag stöder inte handlingen att sätta ut akvariefiskar i naturen, men jag finner ett intresse av att se vad som hänt med de befintliga platser där man lär ha gjort så. Är det någon som har mer information om ovanstående påståenden, platser mm? Skulle vara intressant att faktiskt besöka en sådan plats, mest för att se vad som hänt med populationen, se om den existerar fortfarande.
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 24 mars 2011 10:39
Mycket av detta är skrönor - åtminstone vad gäller mellan och nordeuropa. Däremot är det ju vanligt att guppys planteras ut i subtropiska och främst tropiska områden för malariabekämpning.

Sedan är det ju som så att vattnet på vissa ställen även i norra Europa (som i detta exempel) är väldigt varmt pga utsläpp från kraftverk och där har ju ibland medvetet och omedvetet planterats ut akvariefiskar - som flera dock redan har påpekat är det dock inte lagligt att göra så.
Sedan har jag dock svårt att förstå i vad mån utplanteringen har påverkat den ursprungliga faunan eftersom den ursprungliga faunan knappast finns kvar - inte pga av utplanteringen av fisk utan pga utsläppen av varmvatten. Det är ju faktiskt sannolikt att anledningen till att t.ex. dessa guppys har kunnat etablera sig här är just det varma vattnet och det faktum att de lokala arterna har "drivits bort" pga varmvattenutsläppen.
#20 - 24 mars 2011 10:46
Instämmer i allt du skrev Kjell.
Biotopmässigt gör det nog ingen större skada just för att det är en artificiell sådan. Dock så är det etiskt och moraliskt förkastligt. Samt risk för sjukdomar och kanske konsekvenser i framtiden, både miljöskydds- och miljömässigt.
#21 - 24 mars 2011 10:55
Vattnet måste väl bli mer normalt i temp desto längre ifrån utsläppet man kommer. Det guppyna då äter kan ju vara mat fiskar eller olika insekter nedströms skulle behöva. Sen även själva insekterna hade blivit mat åt den fisken. Med extra bestånd av t ex guppy uppströms kanske ger mer rovfisk dessutom och det drabbar ju även inhemska fisken då. Så tänker jag att det skulle kunna påverka men kan ju vara helt fel ute med den funderingen.
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 24 mars 2011 11:02
eriahl skrev:
Vattnet måste väl bli mer normalt i temp desto längre ifrån utsläppet man kommer. Det guppyna då äter kan ju vara mat fiskar eller olika insekter nedströms skulle behöva. Sen även själva insekterna hade blivit mat åt den fisken. Med extra bestånd av t ex guppy uppströms kanske ger mer rovfisk dessutom och det drabbar ju även inhemska fisken då. Så tänker jag att det skulle kunna påverka men kan ju vara helt fel ute med den funderingen.

Ja så kan det nog vara ibland och oavsett om det är så eller inte så skall man ALDRIG släppa ut sina fiskar, växter, skaldjur etc. i naturen.
#23 - 24 mars 2011 11:05
Det håller ju på att komma hårdare begränsning av fröer till trädgård också, något jag är förvånad över att det tagit så lång tid med tanke på skadan de ofta gör.
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 24 mars 2011 11:09
En enkel och slagkraftig affisch som branschorganisationer i samarbete med myndigheter tagit fram och den används i en del länder där det är ett problem med utplantering
#25 - 24 mars 2011 11:15
Jag tycker dels det är en dålig ovana folk har, att släppa ut sina fiskar där de inte hör hemma, även om de inte skulle klara sig utan kraftverket. Det är en annan sak som stör mig, jag tycker synd om fiskarna den dag då kraftverket läggs ner (kärnkraft är redan nu en omodern och inte helt ofarlig teknologi, med risk för olyckor, och radioaktivt avfall som måste slutförvaras, Japan någon?), eftersom de då kommer att stendö :p Kanske i mängder så att det gör vattnet dåligt?
#26 - 24 mars 2011 11:23
eriahl skrev:
Så tänker jag att det skulle kunna påverka men kan ju vara helt fel ute med den funderingen.

I det här fallet rör det sig om ett totalförstört vattendrag där den inhemska faunan helt eller nästan helt slagits ut, i praktiken ett avloppsdike. Påverkan av fisken är säkert helt försumbar jämfört med påverkan från kraftverket i sig. Det är förstås värre med de varma källorna, de hade en naturlig fauna innan akvariefiskarna släpptes ut som säkert tagit skada av de introducerad fiskarna.
#27 - 25 mars 2011 07:15
Mycket av detta är skrönor - åtminstone vad gäller mellan och nordeuropa. Däremot är det ju vanligt att guppys planteras ut i subtropiska och främst tropiska områden för malariabekämpning.

Sedan är det ju som så att vattnet på vissa ställen även i norra Europa (som i detta exempel) är väldigt varmt pga utsläpp från kraftverk och där har ju ibland medvetet och omedvetet planterats ut akvariefiskar - som flera dock redan har påpekat är det dock inte lagligt att göra så.

Sedan har jag dock svårt att förstå i vad mån utplanteringen har påverkat den ursprungliga faunan eftersom den ursprungliga faunan knappast finns kvar - inte pga av utplanteringen av fisk utan pga utsläppen av varmvatten. Det är ju faktiskt sannolikt att anledningen till att t.ex. dessa guppys har kunnat etablera sig här är just det varma vattnet och det faktum att de lokala arterna har "drivits bort" pga varmvattenutsläppen.

jo förmodligen är en hel del av det skrönor, och därför skulle det vara intressant att kanske kunna få några platser bekräftade och stryka de som inte på något sätt verkar sanna. jag finner det intressant att se vad det verkligen kan finnas någon population och vem vet? kanske fånga någon för att se hur livet där har påverkat fiskarna.
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 25 mars 2011 09:10
Animaniac skrev:
Jag tycker dels det är en dålig ovana folk har, att släppa ut sina fiskar där de inte hör hemma, även om de inte skulle klara sig utan kraftverket.

Jag tycker att det låter på dig och andra att detta är vanligt förekommande och så är det definitivt inte - mycket högt räknat är det säkert bara 1 promille av de som har fiskar som gör detta så det är definitivt extremt ovanligt.
#29 - 26 mars 2011 09:30
Sverige har inte något problem med utsläppta akvariefiskar, mestadels för att våra vintrar är för kalla. Däremot har vi problem med att folk har absolut dille på att flytta fisk mellan olika vattendrag, och till fiskfria sjöar, samt med att folk flyttar signalkräfta till områden där det finns flodkräfta. (Gör inte sånt, och låt inte andra göra det. Det sprider sjukdomar & utplånar lokala bestånd.)

I varmare klimat är problemet med utsläppta akvariefiskar större, men även där är det absolut största problemet utsättning av främmande fisk för andra ändamål: karp/guldfisk, tilapia, öring och gambusia orsakar ojämförligt mycket större problem än någon akvariefisk, och de planteras ut med flit av statliga organisationer.

Värst drabbade av akvariefisk-utsläpp är delar av sydostasien, t.ex. Taiwan, och Florida, där hundratals akvariefisk-arter etablerat sig i naturen, och i vissa fall orsakat ekologiska problem. De flesta av de förvildade arterna är dock inte utsläppta av akvarister, utan har rymt ur fiskodlingar vid stormar och översvämningar. I sydostasiens fall blir det ännu värre för att det anses ge bra karma att släppa ut fångna djur, så det är mycket vanligt att folk köper akvariefisk med avsikt att direkt gå och släppa ut dem i närmsta sjö.

Kort sagt: att flytta runt djur och släppa ut dem är dåligt. Gör inte det. Just vad gäller akvariedjur har vi i sverige inget problem, men istället har vi problem med omflyttning av svenska djur till vatten där de inte hör hemma.
#30 - 26 mars 2011 15:49
Danmark har længe haft problem med djur som slæppts fria från folks akvarium och øverlever våra vintrar,bla skøldpaddor,marmor kræfta en kræfta som inte behøver en partner før att fortplanta sig,och solabbore Solaborren (Lepomis gibbosus.Solabboren och marmor kræftan førøkar sig i Danmark.

Mit eget førsøk på att få red cherry att øverleva utomhus har lyckats i en 90 liters balja blev slæppt ett 50 tal red cherry,igår hadde vi 9 plusgrader och det var red cherry som øverlevt,trods en stræng vinter efter danska mått.

killifiskar og Gambusia ær nog mera utbredda æn guppy i europa och finns på flera platser æn guppy och det utan hjælp av varm vatten från kol och kærnkraft
#31 - 26 mars 2011 21:05
vad är det för killies som har släpts ut? vet du några kända platser i europa där dom har klarat sig?
#32 - 27 mars 2011 14:08
johnny9900 skrev:
Mit eget førsøk på att få red cherry att øverleva utomhus har lyckats

De kommer från samma vatten som guldfisk, dvs de klarar sig kanske i danmark, men sverige är nog för kallt. Varken rödörad sköldpadda, guldfisk eller solabborre klarar att etablera sig i Sverige.

De enda förvildade killis jag känner till är omflyttade arter i medelhavsområdet (där det f.ö. också finns Gambusia och guppy).
#33 - 27 mars 2011 14:37
Helt skall vi nog inte frikänna svenska akvarister, både när det gäller vattenpest och sjögull kan akvarister och dammfolk misstänkas för inblandning i spridningen. Sånt får ju lätt konsekvenser, om jag inte missminner mig så stoppade Norge import av vattenpest nyligen. Att det sen finns fler som under lång tid ställt till med annat och värre och att en del går så långt tillbaka att vi knappt vet vad som är ursprungligt (det är omdiskuterat vart t ex rudor funnits ursprungligen) är ingen ursäkt för det som akvarister ställer till med. Det spelar ingen roll om det är en väldigt liten andel som ställer till det, alla kommer att få ta konsekvenserna.
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 27 mars 2011 16:35
Bygert skrev:
Helt skall vi nog inte frikänna svenska akvarister, både när det gäller vattenpest och sjögull kan akvarister och dammfolk misstänkas för inblandning i spridningen. Sånt får ju lätt konsekvenser, om jag inte missminner mig så stoppade Norge import av vattenpest nyligen. Att det sen finns fler som under lång tid ställt till med annat och värre och att en del går så långt tillbaka att vi knappt vet vad som är ursprungligt (det är omdiskuterat vart t ex rudor funnits ursprungligen) är ingen ursäkt för det som akvarister ställer till med. Det spelar ingen roll om det är en väldigt liten andel som ställer till det, alla kommer att få ta konsekvenserna.

Jag har i alla fall aldrig påstått att man helt skall "frikänna" svenska akvarister - däremot så är det ytterst ovanligt att folk bär sig så urbota korkat åt att de släpper ut djur eller växter från våra akvarier i naturen.
Hörde också något om att Norge har stoppat vattenpesten, men den art som de där hade hittat i naturen var i alla fall inte den art som säljs i norska akvarieaffärer (läste en lång artikel om detta för några år sedan). Så även om inte akvaristerna var skyldiga där så var de i alla fall tacksamma att skylla på för myndigheterna.
#35 - 27 mars 2011 17:46
Jag har varit tyst I den här debatten men eftersom jag jobbar med eller rent av forskar i inplanterade arter av både flora och fauna, kanske jag kan bidra med en del. Jag har inte så stora erfarenheter av Svenska eller europeiska vatten men Kjell (tror jag det var) nämnde tropiska och subtropiska vatten och det är mer min bit.

WHO och andra fick för en massa år sedan för sig at man skulle plantera ut så kallad mosquito fish för att utrota malaria. Detta är ett samlings namn för diverse fisk från Poeciliidae familjen, Företrädesvis från Gambusia gruppen men även Poecilia och då främst Guppy.

Problemet med detta är flera men de viktigaste är: Dessa fiskar är inte speciellt bra på at äta mygglarver! Däremot kan de snabbt göra slut på en population av exempelvis Cyclops och vattenloppor och annan så kallad zoo plankton. Zoo plankton är ofta stapelföda för främst yngel av andra fiskar exempelvis ciklider, tetror och regnbågsfiskar (bara några exempel). DESSA brukar oftast sätta i sig ett stort antal mygglarver om dagen men utan yngel blir det mindre av dem och ökad produktion av mygg. Att sedan just zoo plankton sätter i sig en stor mängd alger gör att dessa får växa fritt. Detta leder oss in på flora.

Vattenväxter i stort har flyttats från olika områden främst som dekoration i dammar, etc. Vissa av dessa har blivit riktigt stora ekologiska problem. Främst är det nog Vattenhyacint och Pistia i subtropiska och tropiska områden. Men även andra snabbväxare typ Vattenpest och hornsärv. Övergödning och brist på naturlig avbetning är oftast de stora problemen.

Dessa växter tar oftast över från de inhemska och förändra ofta snabbt ett ekosystem vilket ofta är förödande även på faunan, men motsatsen finns också.

En sak man sällan pratar om som kan vara relaterat till akvarier i Sverige är spridningen av alger, cyanobakterier, flagellater, bakterier och annat. Dessa anpassar sig ofta mycket snabbare. Jag kan dock återigen för lite om svenska förhållanden för att uttala mig säkert. Men kanske Östersund och magsjuka kan vara ett exempel?

Med global uppvärmning kommer dessa risker att öka även i Sverige. Man tycker att ett par grader inte kan vara så farligt men tröskeln kan ligga så snävt ibland.
#36 - 30 mars 2011 20:21
Azur skrev:
De kommer från samma vatten som guldfisk, dvs de klarar sig kanske i danmark, men sverige är nog för kallt. Varken rödörad sköldpadda, guldfisk eller solabborre klarar att etablera sig i Sverige.

De enda förvildade killis jag känner till är omflyttade arter i medelhavsområdet (där det f.ö. också finns Gambusia och guppy).

Angående rödörad sköldpadda så har du fel, det hittas många sådana utsläppta i Sverige, de klarar sig bra, och det har dessutom rapporterats om fynd av ungdjur= födda i frihet i Sverige, jag tror det var någonstans i skåne....
#37 - 30 mars 2011 20:33
tummen skrev:
Angående rödörad sköldpadda så har du fel, det hittas många sådana utsläppta i Sverige, de klarar sig bra

Ja, det gör de, upp till uppland ungefär.

och det har dessutom rapporterats om fynd av ungdjur= födda i frihet i Sverige
Nej, det har det inte. Äggen behöver tre månader med en temperatur över 26 grader för att utvecklas, det får de aldrig i Sverige (och vid den temperaturen blir alla hanar). Det finns rapporter om att de något år lyckats få ut ungar i Danmark, men de närmaste självförökande förvildade rödöronpopulationerna finns i södra tyskland och i sydligaste storbrittannien.
#38 - 30 mars 2011 20:36
Azur skrev:
Ja, det gör de, upp till uppland ungefär.

Nej, det har det inte. Äggen behöver tre månader med en temperatur över 26 grader för att utvecklas, det får de aldrig i Sverige (och vid den temperaturen blir alla hanar). Det finns rapporter om att de något år lyckats få ut ungar i Danmark, men de närmaste förvildade rödöronen finns i södra tyskland och i sydligaste storbrittannien.

Nåja, jag tänker INTE börja träta om detta, de visade i alla fall ungdjur hittade i naturen i "mitt i naturen" i SVT för några år sedan...kanske de hade lagt äggen i någon typ av "kompost", krokodiler gör ju så....? Over and OUT!
Kjell Fohrman
Administrator
#39 - 30 mars 2011 21:13
tummen skrev:
Nåja, jag tänker INTE börja träta om detta, de visade i alla fall ungdjur hittade i naturen i "mitt i naturen" i SVT för några år sedan...kanske de hade lagt äggen i någon typ av "kompost", krokodiler gör ju så....? Over and OUT!

Det kommer kanske som en chock för dig - men det blir inte heller kycklingar av alla hönsägg;)

Men nog skämtat - kan mycket väl tänka mig att de kan lägga ägg i naturen (även om även det är ovanligt) men därifrån är det långt till att det blir några ungar.
Sedan kan man väl lika väl släppa ut ungdjur som vuxna i naturen - bägge sakerna är ju lika dåliga (även om nu ungdjuren lär leva betydligt kortare).

Nu har vi för övrigt hamnat långt ifrån guppy eller ens levandefödare som kategorin heter där tråden ligger - håll er till ämnet.
#40 - 1 april 2011 15:53
aj aj kapten! Rättning i ledet och god helg!
#41 - 4 april 2011 16:42
bossep skrev:

En sak man sällan pratar om som kan vara relaterat till akvarier i Sverige är spridningen av alger, cyanobakterier, flagellater, bakterier och annat. Dessa anpassar sig ofta mycket snabbare. Jag kan dock återigen för lite om svenska förhållanden för att uttala mig säkert. Men kanske Östersund och magsjuka kan vara ett exempel?

Men var inte det någon stjärna som lyckats koppla toaavloppet till en vanlig vattenledning istället för ett avlopp? :p

På Gran Canaria finns det sjöar där det finns små guppy likande fiskar.
Om det är riktiga guppys eller något annat närbesläktat vet jag inte då jag inte sett dem själv.
Och vet inte heller om de är utplanterade eller om de helt enkelt bor där :D
Kjell Fohrman
Administrator
#42 - 4 april 2011 16:47
mollsan skrev:
Och vet inte heller om de är utplanterade eller om de helt enkelt bor där :D

Dom lär knappast ha simmat dit själva i alla fall;)

Dom är väl sannolikt utplanterade i något speciellt syfte
#43 - 4 april 2011 17:33
mollsan skrev:
Men var inte det någon stjärna som lyckats koppla toaavloppet till en vanlig vattenledning istället för ett avlopp? :p

Ingen aning om hur det var med det! Men sjuka blev folk i alla fall av något som lever i vatten och normalt inte finns i Sverige.
#44 - 4 april 2011 17:34

Helt rätt dom är inplanterade. Troligtvis för att äta mygg vilket de är dåliga på.
#45 - 22 maj 2013 06:45

Så vitt jag vet förekommer det även på Teneriffa och då i syfte att hålla vattenreservoarer myggfria. Om det är guppys eller någon nära släckting vet jag dock inte. Ungförade skall det i alla fall vara enligt några bananodlare jag pratat med på Teneriffa.
#46 - 27 maj 2013 12:13
FUnderade ett tag på om man skulle åka till Tyskland och se om detta finns kvar. Men inser att det blilr ett jäkla letande då jag inte har exakt plats. Springa omkring och leta efter en bäck i närheten när det kan finnas massa bäckar och kraftverk skulle inte bli lätt. FÅr nog överge den tanken.

Annons