bikarbonat

#1 - 9 december 2008 19:19
Jag funderar på om det går att göra iordning en flaska med bikarbonatlösning på samma sätt som när man doserar pmdd? Alltså, kan man blanda bikarbonat och vatten och sedan förvara det utan att det förstörs?
#2 - 10 december 2008 01:34
Det beror så klart på hur kallt vattnet är men överlag löses den bundna koldioxiden och kvar blir en flaska med kolsyrat vatten.

Likt tricket med coca cola(nej det behövs inte cola light) och mentos där citronsyran i läsken aggresivt angriper den hårt pressade bikarbonat tabletten fast oändligt mycket långsammare.
#3 - 10 december 2008 08:41
Ja men inte riktigt, för att få tryck krävs en syra i flaskan. Har faktiskt gjort en bikarbonatlösning på 100 mg/L som kontrollstandard i ett labb förut och den höll åtminstone 2 år (sedan slutade jag där).. metoden användes för att kontrollera alkaliniteten där den (kan) uttryckas som mg CO3- per Liter och ner mäts (titreras) till pH 5,6..

Men varför lösa det i huvud taget innan du slänger det i akvariet, jag skulle bara slänga i en bestämd mängd i tanken med varje delvattenbyte. Då ändras inte kemin på akvariet på en sekund utan det kan ta några timmar..
#4 - 10 december 2008 15:27
Det är ju inte koldioxiden som är särskillt intressant om det bildas när man häller bikarbonat i vatten. Det är väl själva karbonatjonerna som jag vill åt för att höja KH en aning och om de verkar hålla sig så länge som Xul säger så är det ju lysande.

Anledningen till att jag vill tillsätta bikarbonaten i lösning är för att det ska bli enkelt. Jag kör ju i några flaskor pmdd ändå så om jag har en flaska med rätt koncentration så är det bara att köra alla flaskorna samtidigt utan att strula med torrdosering för vissa saker och lösning för andra.

Annons