Bild till skolarbete sökes!

#1 - 3 december 2008 14:47
Just nu håller vi på med ett specialarbete i skolan och jag har funderat ganska mycket på hur jag ska kunna sticka ut med en kreativ och lite annorlunda framsida. Detta handlar om land och jag har valt att skriva om Brasilien, vilket domineras av Amazonas. I Amazonas finns en berömd flod som inhyser en hel del fisk :p

Jag har bestämt mig för att arbeta med ett foto som framsida (alla andra ritar en simpel karta över landen och har som framsida, även fast det är valfritt) men har ingen möjlighet att ta ett bra kort, jag har varken en tillräckligt bra kamera eller ett akvarium med fiskar som är lämpliga.

Därför behöver jag en bild på en sydamerikansk fisk, det enda viktiga är att den i vilt tillstånd måste finnas i Amazonfloden eller någon av dess bifloder (Jag vill dock helst inte ha någon disco-diskus :p). Bakgrunden bör också vara biotopriktig, men det är inte lika viktigt som att fiskarten härstammar från Amazonfloden. Nog för att jag skulle kunna välja en bild på en malawifirre och både lärare och elever skulle tro mig om jag sade "Såhär ser fiskarna i amazonas ut".

Bilden måste vara ganska stor (eftersom framsidan till arbetet är lika stor som ett A4-blad). Jag kommer manipulera den lite i Photoshop och givetvis skriva vem som fotograferat den.

Mvh Vilma och specialarbetet :D
#2 - 3 december 2008 15:08
om du går in på www.finarama.com så kan du hitta en hel del undervattensbilder
från amazonas.

visst, sidan är dedikerad till scalarer, men det är samtidigt en väldigt vanlig firre
som nästan alla känner till.

.
#3 - 3 december 2008 15:11
Åmen Scalarer är trevliga :D Hur är det med upphovsrätt och så då? Vem kan jag
maila och fråga om det är ok att använda en bild till mitt specialarbete?
#4 - 3 december 2008 15:12
inte en aaaaaning....kolla kanske med administratörerna på finarama.....kostar bara tid och kraft att regga sig.....inga pengar alls.....

.
#5 - 3 december 2008 15:14
Då ska vi se...
#6 - 3 december 2008 20:22
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=125567&page=4
På sidan 4 på denna länken hittar du foto på min amazonas biotop, scalarerna gömmer sig bakom rötterna men jag kan nog fixa en bild på altumen när den kommer fram. (finns en länk till en video på karet och altumen nånstans i länken.)
#7 - 3 december 2008 20:59
Kanske någon av dessa?
#8 - 5 december 2008 14:13
NIC: Verkligen fina Scalarer! :) Men tyvärr är det lite för dålig kvalité för att jag ska kunna använda dem. Men får se om jag kan sätta ihop till ett kolage.
#9 - 5 december 2008 14:59
Ger dej några alernativ här
#10 - 5 december 2008 20:36
Vimsa skrev:
NIC: Verkligen fina Scalarer! :) Men tyvärr är det lite för dålig kvalité för att jag ska kunna använda dem. Men får se om jag kan sätta ihop till ett kolage.

Jag vet, inte den bästa kvaliteten... [:o] tyckte du skrev att du skulle mixa å trixa i photoshop och där kan ju mirakel ske... ;):p

Annons