Bilder på kar med svart grus/sand

#1 - 14 februari 2008 13:47
...skulle jag kunna få se det? :)

Har varit sugen på att ha svart grus i akvariet som jag ska starta upp men nu har jag sett ett par bilder där det inte har varit så snyggt med det svarta, kan någon övertyga mig? :)
#2 - 14 februari 2008 13:56
I mitt absolut första akvarium (skål) hade jag svart grus. Det var inte fint alls och det blev mörkt fast jag hade lampa.
#3 - 14 februari 2008 13:59
Okej, nu kommer jag ju ha dubbla lysrör så jag tror inte att det kommer bli mörkt på det sättet. Jag vill bara se lite bilder på hur den svarta botten ser ut estetiskt, om jag verkligen kommer tycka om det.

/malu
#4 - 14 februari 2008 14:04
Har bara småkar med svart sand i, men här är en bild på platykaret i köket:
http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1692201
#5 - 14 februari 2008 14:10
Här är mitt ena räkkar. Nyinrett så därför lite klent med växtligheten.

http://www.salmonic.com/1.jpg
#6 - 14 februari 2008 14:42
En månad efter uppstart, så lite klent med växter här också:

http://static.pici.se/pictures/XazOxmciw.jpg
#8 - 14 februari 2008 16:53
Här kommer mitt räk/yngelkar.
Inte stans bästa bild men alltid något.
http://archive9.pixbox.se/arkivet/synligt_20/18440000-18449999/640x480/18448404.jpg?0

/B
#9 - 14 februari 2008 17:39
Här svart grus/sand i alla mina kar, tycker det blir riktigt snyggt.

[ATTACH]10421[/ATTACH]
Här har du ett exempel, har byt till slimline bakgrund nu..tycker det blir jättefräsigt, om du vill se hur det ser ut besök min blogg..bör vara andra inlägget. Annars kan du skicka ett PM.:D
#10 - 14 februari 2008 18:05
beror på vad kan har för svart sand. svart grus ser onaturligt ut men svart blestersand ser bra ut
#11 - 14 februari 2008 21:15
Här är två av mina kar med svart sand. De andra två har jag ingen bra bild på ännu.
#12 - 15 februari 2008 08:45
Tack för alla fina bilder!

Jag är inte helt övertygad dock, tycker att det ser lite onaturligt ut men jag blir nyfiken på det här med blästersand. Läste om det i en annan tråd och det verkar ju vara superbra för växterna men kan det vara för vasst för pansarmalar?

Jag vet ju inte hur blästersand ser ut, är det någon utav de här bilderna som visar blästersand?

/malu
#13 - 15 februari 2008 09:00
malu skrev:

Jag är inte helt övertygad dock, tycker att det ser lite onaturligt ut men jag blir nyfiken på det här med blästersand. Läste om det i en annan tråd och det verkar ju vara superbra för växterna men kan det vara för vasst för pansarmalar?

Jag vet ju inte hur blästersand ser ut, är det någon utav de här bilderna som visar blästersand?

/malu

Blästersand är ljus, som sandstrandsand. Det finns en svart motsvarighet och då är det aluminiumsilikat. Om lämpligheten att använda detta i akvarium går meningarna isär..
Vanlig blästersand har vi i de två stora karen och mina pansarmalar trivs fint med det. Deras skäggtömmar är jättefina.
#14 - 15 februari 2008 10:17
malu skrev:

/malu

Min bild (http://static.pici.se/pictures/XazOxmciw.jpg) visar Svart Råda, det är blästersilikat/aluminiumsilikat. Min gröna pansarmal (brochis splendens) mår utmärkt och har långa fina skäggtömmar. Det finns folk vars pansarmalar tappat skäggtömmar även om de haft mjukt rundad engelsk sjösten som grus, så jag tror inte att valet av bottensubstrat har med saken att göra.

Dock kan man inte ha malawi-ciklider med den här sanden. Det märks dock tydligt på bara några minuter, de börjar klia sig mot botten direkt, så då är det bara att flytta dem till annat kar.
#15 - 15 februari 2008 10:54
Allt beror ju på hur "naturligt" man vill att det ska se ut också. Allt är ju en smakfråga. Vill man ha biotopriktigt utseende på ett kar så lär det inte finnas så många ställen med svart grus på botten. Själv tycker jag att det svarta gruset framhäver många fiskar och räkor på ett snyggt sätt. Jag har svart grus i fyra av sju akvarium och är nöjd med det.
Sen kan allt det svarta se mer eller mindre naturligt ut också beroende på vad man har för övrig inredning i karet.
#16 - 15 februari 2008 11:19
Inka skrev:
Vill man ha biotopriktigt utseende på ett kar så lär det inte finnas så många ställen med svart grus på botten.

Jag ser mer brunsvart grus som ett substitut för ler-/detritusbotten med samma färg.
#17 - 15 februari 2008 13:30
Fliker in en liten fråga här.

Någon som har svart sand/grus och vita eller ljusa stenar i sitt akvarie som kan lägga upp någon bild?
#18 - 25 februari 2008 11:21
mitt kar med svart sand finns på länken nedan
#19 - 25 februari 2008 11:57
Inka skrev:
Här är två av mina kar med svart sand. De andra två har jag ingen bra bild på ännu.

Det är jättesvårt att få en bra bild på svart grus. Jag har samma grus som Inka och jag tycker att hon har fått en jättebra bild på det karet med blå bakgrund, ungefär så ser mitt grus ut i verkligheten men om jag försöker ta en bild så blir gruset mer som det övre karet med svart bakgrund. Kameran gör det svarta hårdare och kallare på något vis.

Grönt och då speciellt mossa gör sig jättebra emot det svarta. Jag gillar mitt för att det är några andra bitar i också, så det ser mer naturligt ut. Vattnet ser klarare ut också när man har svart grus än om man har t ex engelsk sjösten som jag har i de andra karen..
#20 - 25 februari 2008 17:50
hej.. tyvär har ja inga bilder på karet som jag hade då.. men jag hade svart grus med gult grus i och de blev ett jäkla coolt kar, belysning hade jag ett kallt lysrör samt ett marinblått.. mycket snyggt.

Annons