Bilder på mina guppies, tyvärr inte så bra bildkvalitet

#1 - 15 oktober 2006 14:29
Ni får gärna kommentera och om ni lyckas se nog bra för att säga vad hanarna har för färger så vore det roligt, särskilt hanen som jag försökt beskriva i en annan tråd.

"Anarkist och Trinny?"

"Anarkist" och "Purple Rain"

"Diva"

"Enya"

"Citrus"

"Purple Rain" i mitten

Som sagt, inga bra bilder tyvärr.. Lånade brorsans digitalkamera och förstod mig väl inte helt på den..

mvh Anna
#2 - 15 oktober 2006 15:02
dom var fina! det sre ut som yngel som precis har fått sin färg stämmer det? eller har du köpt dom vuxna? dom såg små ut tycker ja gämfört med mina guppy-föräldrar dom har fått yngel)
#3 - 15 oktober 2006 16:17
Det stämmer att det är yngel som precis har fått sina färger och alla har inte hunnit få sina färger än :) På dessa bilder fick jag inte fram några av hanarnas vackra färger på kroppen.. Svårt att ta kort i akvariumet..

mvh Anna
#4 - 15 oktober 2006 16:45
aa ja vet det är jätte svårt och få bra bilder när dom simmar runt! minna fiskar vill alltid ha mat när ja ommer förbi så dom simmar derekt upp till ytan och är aldrig stila så ja får nästan aldrig nån bra bild:D

Har två frågor:D

fråga 1! hur lång tid tog det för dina små yngel att få färg?(ja har yngel som blir en vecka nu på onsdag) så ja undrar hur lång tid det tar

fråga 2! hur såg/ser föräldrana ut?

/ Marcus:)
#5 - 15 oktober 2006 17:12
Jag kan tyvärr inte svara på dina frågor då jag fick fiskarna av stallägaren där jag har min häst installad. Ska höra med henne hur gamla de är och när de fick färg. Ska även höra om hon vet vilka föräldrarna är och ta kort på dem :)

mvh Anna
#6 - 15 oktober 2006 17:18
Här ser stackars "Anarkist" helt förskräckt ut

"Purple Rain"

"Anarkist" igen

"Purple Rain" igen
#7 - 16 oktober 2006 13:57
finna
är purple rain och (den andra kommer ja inte ihåg namnet på:D )
hanar?
#8 - 16 oktober 2006 19:17
Ja, Purple Rain, Anarkist,( Citronlakrits och Citrus är hanar :) )

Frågade stallägaren om hur lång tid det tagit för hennes yngel att få färg, hon kom inte ihåg mer än att det gick fort det färgen började framträda.

Hon visste tyvärr inte vilka föräldrarna var heller..

mvh Anna
#9 - 16 oktober 2006 19:57
Sötnosar :D Kul att du döpt dem också!! :)
#10 - 17 oktober 2006 06:35
Tackar :) Jag har svårt att inte ge mina djur namn, oavsett vad det är för djur, de är ju personligheter allihop.

mvh Anna
#11 - 17 oktober 2006 06:49
eldhroka skrev:
Tackar Jag har svårt att inte ge mina djur namn, oavsett vad det är för djur, de är ju personligheter allihop

Har också "ovanan" att namnge alla - förutom stimfiskar.. :D

Mina platysar heter t.ex:

Tuppen (för han är hi-fen, och väldigt pilsk*S* Tuxedo)
Casanova (Gentleman, stor & ståtlig Tuxedo)
Dottie (prickig indian-hona, "bossen" i akvariet)
Sunny (sunsethona, glupsk & pigg)
Ruby (röd hona.m. svarta fenor, lugn)
Snövit (vit+röd hona- svarta fenor, lite "fin" i kanten)
Musse (gul musse-hona, busig & lekfull)
Lill - Berta (orangespräcklig liten tjockishona m. svarta fenor, blyg)

Jag kan inte låta bli helt enkelt!! Det bara blir så...
#12 - 17 oktober 2006 10:01
Ja, sen tycker jag att det är lättare att räkna in dem varje dag om man har namn på dem. Då är det bara att skriva upp namnet på den fisk man ser passera. Erkänner dock att jag har lite svårt att se skillnad på honorna så de får jag sitta och titta på ett tag :)

mvh Anna
#13 - 17 oktober 2006 13:47
Vilka fina namn dina fiskar har :)

mvh Anna
#14 - 17 oktober 2006 14:31
Nu börjar det bli skillnad på mina små-diskus också så kanske man ska döpa de? Jag kallar de två stora för den dominanta och "den andra", Av de små är bara snakeskin som är döpt, kallas för "lilla snake". Fin fantasi jag har?? Av mina andra 8 är 3 solid blå fast ej riktigt utfärgade. En av de tre är mindre än de andra. Av de andra 5 är lite randiga som här brevid. Den ena är mörkare i huvudet (och lite surare) de andra 4 är ganska lika...Har ni tips på namn?
#15 - 17 oktober 2006 15:33
den dominanta och "den andra" - Bossen & Buddy ??
En av de tre är mindre än de andra - Mini ??
Den ena är mörkare i huvudet (och lite surare) - Grumpy (eng.- sur)el. Suris..??

Sen finns det ju namn på färgnyanser av blått att ta till åt de blåa.. Kobolt..Turkos...Marin... o.s.v.

Randiga? - Zebra...Stripes...

Jag tycker det är JÄTTEKUL att hitta på namn!
Om de sen är så lyckade är ju en helt annan femma *S*
;) :D
#16 - 18 oktober 2006 02:14
Bilder på Anarkist, från den 16/10. Här kanske det syns lite bättre hur han ser ut..förhoppningsvis :D

På den här bilden är han en bit bort men tänkte att ni kunde få ett litet hum om hur det ser ut i mitt akvarium och kanske ge någon/några kommentarer..

Det märks väl aldrig vem som är min favorit i karet :D

mvh Anna
#17 - 18 oktober 2006 02:24
Jag har så kass bildskärm här på jobbet så alla bilder blir så mörka.. får kika bättre då jag kommer hem, men ser att de flesta av dina guppy är sk multi colour färgade... kan också ana hona med gula anlag och med ormskinn. Men du kan då få yngel i många färgkombinationer.. ser att Diva har en prick på ryggfenan med.. det ser man mkt oftare på stjärtfenan.,.. men mkt gult är det i dina honor. Purple Rain... den hannen får bli min favorit av dina fiskar
#18 - 18 oktober 2006 02:28
Jag tycker att det var bra namn du kom på Healena :)

Själv kommer jag ofta på långa namn så då måste man ändå ha ngt kortare att kalla dem. Andra förslag är:

Blå fiskar:

*Stora blå
*Lilla fågel blå
*Blueberry
*Bluebell

Sen kan man ju ta mer allmänna namn som:

*Pirat/Pirate
*Dracula
*Brandy
*Cooper
*Kipper
osv osv i all oändlighet :D

mvh Anna
#19 - 18 oktober 2006 02:34
Ni kan komma hem o döpa alla mina fiskar.,.. då får ni att göra då jag har flera tusen...men konstigt nog så känner man igen många och kan urskilja dem
#20 - 18 oktober 2006 02:38
Tack för ditt svar, MaxRobban :) Det var inte dåligt att du såg att en del var ormskinn, på min dator finns det inte en chans att se det eller så behöver jag nya glasögon :p

Jag är så rädd att mina fiskar inte ska må bra, har ju förlorat några stycken :( Om du ser bättre på din hemdator så får du gärna kommentera om du ser något om mina fiskars mående :)

mvh Anna *orolig fisk"mamma"*
#21 - 18 oktober 2006 03:25
Ska kika mer hemma sedan, men detta med nyinköpt guppy är ofta ett problem, men väl de kommit i balans så brukar det funka bra, så oftast ett problem i början. Det som är ett problem är fenklibb eller som det kallas torpedsjukan... det är ett gissel. Det man ska ha koll på är hur fiskens slemhinna ser ut, tendens till att de står o vaggar och om fenor knips ihop.. då kan det vara detta. Men äter fiskarna bra, de parar sig o är pigga så brukar det inte vara ngn fara.

hälsn Robban
#22 - 18 oktober 2006 06:43
Tack för svaret :) Än så länge har inga fenor klibbat ihop, alla fiskar äter och verkar pigga. Imorgon har karet varit igång i en vecka.

Jag saknade en hane, Citronlakrits, i morse men det visade sig att han hade "fastnat" bakom pumpen, på något sätt hade han lyckats ta sig in bakom pumpen och jag såg honom genom "spjälorna" på fästanordningen. Bara att plocka lös pump och pumphållare så simmade han iväg ut i karet igen :)

Totalt har 4 fiskar försvunnit, 2 har jag hittat döda men de andra hittar jag inte åt. Det blev ju inte riktigt som jag hade tänkt eftersom jag fick så många fiskar redan från början, en kompis plockade yngel ur sitt akvarium och tyckte att jag behövde "några" (närmare bestämt 17 st *chockad*) fler än det antal som jag tänkt starta med, nämligen 5.

mvh Anna
#23 - 18 oktober 2006 12:13
Har nu tagit kort med min vanliga kamera också. Som det verkar så framgår neonfärgen på "Anarkist" bättre på dessa kort (dvs om inte kameran har fått in något "roligt" ljus som förstör allt. Finns det någon som har ett bra tips på hur man får fiskarnas neonfärger att framträda så mottages det tacksamt :) )

Jag satte i en ny rulle i kameran och tänkte bara ta några kort på fiskarna men innan jag visste ordet av så surrade det i kameran och jag hade alltså tagit upp hela filmrullen, 36 bilder på fiskarna [:o] :D

Ska bli spännande att få tillbaka korten och få se hur de blev :)

mvh Anna
#24 - 18 oktober 2006 22:38
Men du har svensk odlad fisk.. då är chansen att de ska hålla sig fria från parasiter o sjukdommar mkt större.. detta pratar vi om i många trådar, att en o annan dör då de flyttas är inte så konstigt.. så du börjar snart gå i väntans tider på yngel du med.. ska bli spännanade att se nya bilder sedan
#25 - 19 oktober 2006 08:15
Tack än en gång :) Jo, att svenskodlad fisk är tåligare har jag förstått men jag tänkte att det är väldigt krititskt för dem också så här i början.. (Nu låter den här meningen lite småsur, inte alls menat så) En del verkar dock tycka att man har misslyckats om man förlorar en enda fisk. Själv tycker jag ju självklart att det är tråkigt att fyra stycken verkar ha dött (har fortfarande inte hittat åt de två som försvunnit spårlöst). Hon jag fick fiskarna av tycker dock att det är helt normalt att några dör och samma den andra hästägaren. De och stallägarens bror brukar byta fiskar då och då för att undvika inavel av guppiesarna :)

Jo, jag tror att Diva ska ha yngel "snart", tyckte att hon var gravid redan när jag fick fiskarna och hon blir bara större och större för varje dag. Igår tyckte jag att jag såg ögon också :) Även några andra honor verkar vänta yngel, det är bara de allra minsta som inte gravida än. En av honorna som väntade yngel dog ju tyvärr :(

mvh Anna
#26 - 20 oktober 2006 01:32
Det ser ut som det är mkt smått på gång, ska bli roligt att höra hur det går.. vi som pratar mycket guppy och fina färger på dem.. kika här på denna auktions site http://www.aquabid.com/ och tryck på guppy o bläddra bland sidorna... Snart¨åker jag till USA och skaffar Delta_green, jösses så snygga...
#27 - 20 oktober 2006 08:25
Ojojoj [:-35] De var verkligen fina, nog de finaste fiskar jag sett någonsin :)

mvh Anna
#28 - 20 oktober 2006 10:16
Hittade åt en bild på hela mitt akvarium två dagar efter uppstart..

#29 - 23 oktober 2006 03:05
Det var roligt att se, ser ut att vara en härlig grönska du har i ditt akvarium
#30 - 23 oktober 2006 14:01
bakgrunden är det en plansch? Snyggt:) Jag letar bra bakgrund till mitt 275l och stenar är fint.
#31 - 23 oktober 2006 16:51
Tackar, tycker ändå inte att jag har så mycket växter :) Ska köpa mer växter så småningom har jag tänkt. Iofs så fröar flytväxten (vad det nu är för växt) av sig som jag vet inte vad så jag får mer växter hela tiden ändå men men..

mvh Anna
#32 - 23 oktober 2006 16:55
Jo, det är en plansch med motiv på bägge sidorna :) Vet tyvärr inte var den är köpt men jag kan höra efter. Fick med den med akvariet, har sett liknande på Flodströms, www.akvarieshopen.se :)

mvh Anna
#33 - 30 oktober 2006 08:03
Fortsätter i denna tråd så jag inte startar en massa nya. Guppy-ynglen växer så det knakar, de verkar må bra även om det har varit en del problem för de vuxna fiskarna... Vet inte om jag till slut inbillar mig att de mår dåligt för att jag är så rädd att de ska göra det nu när jag har blivit av med så många :(

Det är 6 st yngel, ska bli roligt ohc se vad det blir av dem..

mvh Anna
#34 - 30 oktober 2006 13:22
Då man tittar på dina bilder så ser alla fiskar så välmående ut, men tycker du inte dina vuxna fiskar mår bra ?
#35 - 30 oktober 2006 13:35
Purple Rain blev dålig och dog för några dagar sen. De andra verkar fortfarande må bra iaf..men tycker int alltid att de ser ut att göra det. Tror dock som sagt att jag tycker de ser dåliga ut för att jag är så rädd att fler fiskar ska dö...ÄSch, jag vet inte..

mvh Anna

Annons