Bilder på nystartat nano! (kom gärna med tips och råd)

#1 - 26 september 2007 23:15
Har precis startat upp mitt nya akvarium. Kom gärna med kommentarer, tips och goda råd! Jag har ännu inte bestämt mig för vad som skall få bo i karet, så skriv gärna vad ni tycker och varför! Något speciellt jag bör tänka på?

Bifogar en bild:

http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1569340
#2 - 26 september 2007 23:18
Räkor! :)
#3 - 26 september 2007 23:30
Det lutar det åt, har dock fått tips här om att man bör vänta upp till 1 månad innan man släpper i dem. Vad tror du om detta?
#4 - 27 september 2007 12:56
Någon som vet när jag kan sätta i räkorna och eventuella fiskar?
#5 - 27 september 2007 13:17
Har du något mer akvarium där hemma så ta lite grus och lägga i nanoakvariets filter. Då kommer filterbakterierna igång snabbare.
Vänta med att skaffa några fåtal djur till efter helgen iaf.

Hur stort är akvariet? Det ser litet ut så räkor är nog bäst, t.ex körsbärsräkor.
#6 - 27 september 2007 13:32
MagArne skrev:
Har du något mer akvarium där hemma så ta lite grus och lägga i nanoakvariets filter. Då kommer filterbakterierna igång snabbare.

Vänta med att skaffa några fåtal djur till efter helgen iaf.

Hur stort är akvariet? Det ser litet ut så räkor är nog bäst, t.ex körsbärsräkor.

Det är på 31 liter. Hade tänkt att ha några av dessa små gynnare.

http://www.practicalfishkeeping.co.uk/pfk/images/aaronKoo_m_galaxy.jpg

Och sedan kanske några räkor!
#7 - 27 september 2007 13:33
Något akvarium som är igång har jag inte, så jag har tyvärr ingen möjlighet att göra som du säger...[B)]
#8 - 27 september 2007 14:28
Så det var så pass stort. Ja men kör på fisken då, de såg ju riktigt fina ut. Men köp bara fisken till att börja med. Efter en månad om du tycker du har plats för räkor också så köper du dem då.
Du skulle kunna köpa seras nitrivec, EasyLife FFM eller liknande medel för att minska nitrithalten som lätt uppstår vid nystart. Det kan vara bra vid uppstarten av nya akvarium då man är sugen på att snabbt komma igång. Fråga i din lokala zooaffär efter medel som sänker nitrithalten. Häll medlet i filtret så blandas det bra. Fisken kan du skaffa efter helgen. Lite växtnäring kan tänkas vara bra också men köp inte bara ett järntillskott om zoobutiken rekomenderar det. Det finns bättre växtnäring som innehåller mer än bara järn.

Lycka till med ditt fina akvarium. Det ser jättefint ut.
#9 - 27 september 2007 14:34
Det lutar det åt, har dock fått tips här om att man bör vänta upp till 1 månad innan man släpper i dem. Vad tror du om detta?

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Utan djur i kommer du inte att få någon bakteriekultur hur länge du än väntar.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Flytta du in ett par galaxer och mata extremt lite i början, samt komplettera med någon bakteriaflora på flaska. Sedan låter du det gå några veckor innan du köper fler fiskar eller räkor. Lycka till.[/COLOR][/FONT]
#10 - 27 september 2007 20:34
Skall nog skaffa någon eller några fiskar för att få igång systemen. Men ovan nämnda fisk är väl inte alltid lätt att få tag på. Finns det ingen typ av algätare eller liknande som trivs i ett kar på 31 liter?

I övrigt undrar jag lite om snäckor, vad krävs för att få dem att trivas?

Räkorna väntar jag nog lite med, skulle vara kul med ett mer detaljerat svar på när man skall släppa i dem ;)
#11 - 28 september 2007 18:15
Köpte idag tre endlers, två honor och en hane. Nu skall jag avvakta tills det att akvariet har kommit igång riktigt, sedan funderar jag på att köpa sniglar och räkor. Vilken snäcka/snigel skulle ni rekomdendera?
#12 - 28 september 2007 18:26
Både räkor och snäckor är flitiga algätare.
Skulle rekommendera röda posthornsäckor.
#13 - 1 oktober 2007 18:26
Finns det folk som säljer snäckor över nätet, eller var får man tag på dessa? :)
#14 - 1 oktober 2007 19:37
Vi har ett sånt 31liters med Räkor, Galaxys och Posthorn, tokfint :)

Om du kollar framsidan så finns det tillochmed en annons för posthorn där!

//C
#15 - 1 oktober 2007 20:17
Vi har ett sånt 31liters med Räkor, Galaxys och Posthorn, tokfint :)

Om du kollar framsidan så finns det tillochmed en annons för posthorn där!

//C

Är det erat eller mitt akvarium som är tokfint? ;)

Tack för tipset, har mejlat annonsören.
#16 - 4 oktober 2007 16:12
Filmklipp på mitt nya nano....

http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1605496
#17 - 21 oktober 2007 12:44
Lite nya bilder...

[SIZE=3]Körsbärsräkan kikar fram[/SIZE]
[SIZE=3]http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1628892[/SIZE]

[SIZE=3]Flytväxter[/SIZE]

http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1628907

[SIZE=3]Växter och Endlershane[/SIZE]

http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1628929

[SIZE=3]Fiskarna[/SIZE]

http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1628939
#18 - 21 oktober 2007 13:05
Vilken snygg räka du har där på bilden. Är den orange eller luras bilden? Hur många har du?
#19 - 21 oktober 2007 16:40
Just den räkan har den färgen, den andra är tyvärr märkbart blekare. För övrigt går det tre endlers i akvariet just nu.

Har problem med att det ser lite "mjölkigt" ut på rutorna, det är väl alger antar jag. Har också fått en "boom" med sniglar i akvariet, men tänkte att dessa får gå kvar då de trots allt äter alger. Skulle gärna vilja ha någon liten algätare som skulle kunna ge sig på algerna på rutan. Tips och råd någon?
#20 - 21 oktober 2007 16:46
Både räkor och snäckor äter alger så det borde räcka när dom blivit lite fler. Har du fått tag i posthornssnäckor?
#21 - 21 oktober 2007 16:52
Nepps, har bara oinbjudna gäster i form av små snäckor. Samma gamla vanliga snäcka som jag alltid har haft i mina akvarium och som jag alltid tidigare har tyckt har varit ett otyg.

Jag har bara två räkor för närvarande, men inte äter väl dem den typ av små små alger som växer på glasrutan heller? Rutorna ser lite skitiga ut, men vet inte vad algtypen kallas.
#22 - 21 oktober 2007 16:59
Det är väl inte ovanligt med lite alger i början. Du kan väl torka av det lite med filtervadd eller liknande om det sitter löst? I ett så litet kar är det svårt med algätande fisk. Otocinclusar som oftast är väldigt små är också väldigt känsliga.
#23 - 21 oktober 2007 18:11
Att torka ur akvariet går förstås, men det vore kul att få till en balans i akvariet där algproblemet löste sig på naturlig väg.
#24 - 21 oktober 2007 19:32
Alla kar funkar förstås på olika sätt, men jag har märkt att mina småkar funkar fint när dom kommit igång och det finns posthornssnäckor och räkor som äter alger, och annat också förstås. Jag såg också snäckor som den stora fienden förut, men när jag väl börjat med posthorn har jag inga algproblem längre någonstans. Men det är så mycket olika saker som spelar in med vattnet, ev filtrering, vattenbyten, växter, matning av akvarieinnevånare så det är svårt om inte tom helt omöjligt att skriva ner ett "recept" på hur man ska göra och så funkar det. Man får prova sig fram. Belysningen är också en del av det förstås.
#25 - 27 oktober 2007 09:43
Otroligt vad flytväxterna växer, nu måste jag snart börja plocka ur växter. Man kanske skulle skänka bort lite om någon vill ha?
#26 - 6 januari 2008 19:25
Nu börjar det bli ordning på akvariet. Endlersen förökar sig och frodas och räkorna likaså. Kommer upp nya bilder inom kort!
#27 - 6 januari 2008 19:30
Vad kul, upp med bilder. Det blir roligt att se hur det blivit.
#28 - 7 januari 2008 20:38
Bilder...

Kommer så fort jag får lite tid över att lägga in dem. Det roliga är att vattenvärdena håller sig perfekt, behöver inte ens göra delvattensbyten verkar det som. Städningen sköter räkorna nästan helt numera, så det blir inte att man behöver dammsuga så mkt heller.
#29 - 7 januari 2008 22:34
Vad är det för filter du kör med?
#30 - 8 januari 2008 04:35
Snyggt kar!

Säg vad är det för märke på det?
#31 - 27 januari 2008 18:02
Det är ett cocoon med tillhörande filter som följde med paketet =)

Annons