[quote=Kjell Fohrman]Visst skall vi ha tryckfrihet men det var knappast det som Jyllands Posten var ute för att testa utan det var bara ytterligare ett sätt att smutskasta vissa människor i Danmark som redan är rejält smutskastade där.[/quote]Hela poängen med att ha yttrandefrihet är att man får säga impopulära saker. Man behöver inte yttrandefrihet för att säga okontroversiella saker - den sortens "yttrandefrihet" finns i kina också.
När det sedan visade sig att det skulle kosta Danmark rejält med pengar då helt plötsligt var det inte så jäkla kul med yttrandefrihet längre.
Nej, det är ju precis av den anledningen inte Sveriges regering ville att SD's website skulle vara uppe. Så ömtålig är alltså yttrandefriheten i sverige; minsta antydan till blåst så viker sig sveriges regering som ett korthus. Det är inte "hänsyn", det är inte ens "politisk korrekthet", det är antingen feghet eller girighet. Det är inte ett dugg bättre än när Yahoo lämnar ut personuppgifter & personlig email till Kinas regering, eller Google går med på att censurera sökresultat.
Det var det för övrigt inte heller tidigare när de nekade att ta in karikatyrer på kristendomen men motivering att folk kunde ta anstöt
Det är helt ointressant ifall Jyllandsposten är hycklare, eller ifall SD är en bunt osympatiska pseudonazister. Det enda som spelar roll här, är ifall man har rätt att uttrycka en åsikt även om den åsikten kan leda till att diverse terror-organisationer och deras beskyddar-regeringar tar anstöt.
Detta till trots har jag full respekt för religiösa människor oavsett religion och jag tycker att de skall ha rätt att utöva den och jag skulle inte få för mig att förnedra dem för detta bara för att jag enligt yttrandefriheten har rätt till det. Det handlar inte bara om yttrandefrihet utan också om respekt för andra människor.
Nej, det handlar om yttrandefrihet och huruvida terrororganisationer har rätt att diktera vad som får sägas i Danmark - eller Sverige. Demonstrationerna och ambassadbränningarna var organiserade, det var inte spontana utbrott, och det ligger regeringar och stora organisationer bakom.
Detta är mycket enkelt. Det finns inte ens en gråskala, utan en rätt sida - yttrandefrihet - och en fel sida - censur medelst våld.
Det enda det här visar är att det finns för FÅ karikatyrer av Muhammed, precis som Norge på 80-talet behövde fler karikatyrer av Jesus (de förbjöd Monty Pythons "Life of Brian").