Billig, fungerande extern CO2-tillförsel?

#1 - 19 september 2007 20:18
Hej.
Tänkte kolla om det finns några enkla och billiga sätt att fixa fungerande CO2-tillförsel till sitt kar, gärna externt? Det är ju lite av en dröm änsålänge, då budgeten är liten som studerande. DIY är ju inte fel heller. :)
Jag har börjat göda med pmdd nyligen, och det verkar ge bra och snabba resultat. Kan tänka mig effekten med CO2 då.. *dregel* :p[:o]
#2 - 19 september 2007 20:41
FredrikH skrev:
Hej.

Tänkte kolla om det finns några enkla och billiga sätt att fixa fungerande CO2-tillförsel till sitt kar, gärna externt? Det är ju lite av en dröm änsålänge, då budgeten är liten som studerande. DIY är ju inte fel heller. :)

Jag har börjat göda med pmdd nyligen, och det verkar ge bra och snabba resultat. Kan tänka mig effekten med CO2 då.. *dregel* :p[:o]

Mäsk? :)
#3 - 19 september 2007 20:52
Mjo, men visst är det stor risk att man göder algerna?
#4 - 19 september 2007 20:59
Svårare att få jämn CO2tillförsel med mäsk, och ojämna nivåer triggar algerna, men det finns dom som lyckas :)
#5 - 19 september 2007 21:27
Har kört med mäsk nu ett tag och jag har inte fått nån märkbar skillnad på alger i akvariet.
Däremot blev det en explosion bland växterna.
Och nu i helgen byggde jag på en "reaktor" på mitt innerfilter som tar hand om CO2:t och då började jag se småbubblor komma från en del av växterna.. :)
#6 - 19 september 2007 21:28
Norpis skrev:

Och nu i helgen byggde jag på en "reaktor" på mitt innerfilter som tar hand om CO2:t och då började jag se småbubblor komma från en del av växterna.. :)

Hur gjorde du den reaktorn? :D
#7 - 19 september 2007 21:33
En 50cl colaflaska...
Lite slangbitar...
lite "makaroner"...
Kan fixa bild och ritning på det imorgon.
#8 - 20 september 2007 10:58
Norpis skrev:
En 50cl colaflaska...

Lite slangbitar...

lite "makaroner"...

Kan fixa bild och ritning på det imorgon.

Låter bra! Jag väntar! :) Skynda, skynda! ;)

Norpis skrev:
Har kört med mäsk nu ett tag och jag har inte fått nån märkbar skillnad på alger i akvariet.

Däremot blev det en explosion bland växterna.

Finns det ett väldigt exakt recept på fungerande mäsk?
Jag är inte säker på om jag vill chansa med mäsk, då jag har lite alger på bakgrunden och är rädd att de ska ta över (kvar sedan tanganyikabiotopet).
#9 - 20 september 2007 11:20
Sök i forumet så får man upp flera fungerande recept, här hittade jag flera förslag på recept folk använder; http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=89145&highlight=m%E4skblandning
#10 - 20 september 2007 13:27
Jag tycker det mest är krångligt med mäsk fast kul att ha något att pyssla med och utveckla.
Hur stort akvarium har du och vad har du för belysning till det? Är möjligt att det är bättre att satsa på starkare belysning.
#11 - 20 september 2007 15:08
Nu har jag gjort i ordning lite bilder att kolla på.
http://hem.passagen.se/wiper/mask.htm
Är det något du undrar är det bara att fråga.
#12 - 20 september 2007 17:08
MagArne skrev:
Jag tycker det mest är krångligt med mäsk fast kul att ha något att pyssla med och utveckla.

Hur stort akvarium har du och vad har du för belysning till det? Är möjligt att det är bättre att satsa på starkare belysning.

Det är på 200l (100x40x50) och har 2 st aquastar.
#13 - 21 september 2007 09:25
Norpis skrev:
Nu har jag gjort i ordning lite bilder att kolla på.

http://hem.passagen.se/wiper/mask.htm

Är det något du undrar är det bara att fråga.

Tack, ska se om jag ska satsa CO2. :)

Annons