Billig kylning ?

#1 - 6 april 2009 12:54
Visst har jag det bra. Sitter hemma och jobbar i uterummet idag.

Slog mig att det finns en helt outnyttjad hörna i rummet.

Hmmm...skulle vara klockrent (rent estetisk iaf) att ha ett litet
kar i den hörnan. En kub på 100-150 liter skulle nog vara bäst.

Nu vet jag att vissa dagar på sommaren så blir det hiskeligt varmt
i uterummet. Ën varm sommardag är det lätt 35-38 grader i rummet
när man kommer hem.

Vilket skulle rendera i "intressanta" temperaturer i karet.

Så, finns det enkla anordningar som kan en kylning ?

.
#2 - 6 april 2009 12:59
Enklast och bäst är antagligen en portabel luftkonditionering till rummet.

Billigast och jobbigast är antagligen att köra med fönster på glänt, öppet lock och en fläkt, och/eller lägga i frusna PET-flaskor varma dagar.

Dyrt och bra är att köpa en akvariekylare; kostar från sisådär 5000:- och uppåt.
#3 - 6 april 2009 14:42
Vet nu inte hur du bor men om du har krypgrund kanske det skulle funkar om man la ut en lång slang under huset som man pumpade vatten genom, och på så sätt få ner tempen lite.

Antingen som ett slutet extra system eller helt enkelt att man pumpar akvarievattnet runt runt.

Bara en teori, hur bra verkningsgrad det skulle ha i verkligheten har jag ingen aning om :)
Bilagor:
#4 - 6 april 2009 15:09
LaBBaN skrev:
Vet nu inte hur du bor men om du har krypgrund kanske det skulle funkar om man la ut en lång slang under huset som man pumpade vatten genom, och på så sätt få ner tempen lite.

Antingen som ett slutet extra system eller helt enkelt att man pumpar akvarievattnet runt runt.

Bara en teori, hur bra verkningsgrad det skulle ha i verkligheten har jag ingen aning om :)

Inte helt fel....tror jag.

Man kanske skulle se det som en omvänds jordvärme.

Gräva ner några meter slang i jorden. Låta vatten cirkulera
konstant genom det, och på så vis konstant tillföra "kyla".
Typ som "golvvärme"

Hmmm....man får lägga på en sorts styrning på kylningen.

Inte så bra om det är 13 grader i vattnet och pumpa runt ännu
kallare vatten.

Eller några rejäla doppisar som kan balansera upp det.
Vilket i sin tur ger "intressanta" elräkningar.

Hmmm.....

.
#5 - 6 april 2009 15:31
Jag skulle skaffa en portabel AC. Hyffsat 'billigt' och garanterat det smidigaste.
#6 - 6 april 2009 18:26
LaBBaN skrev:

Det finns en beskrivning av ett liknande projekt på Saltvattensguiden, har jag för mig.
#7 - 7 april 2009 15:50
borde väl finnas typ ngn "värmetimer" att köpa, som man skulle kunna koppla till systemet....

Annars får du testa, sätt upp karet och i med en termometer. tror inte det borde gå över 30 grader i karet iaf.. Isolera med folie på baksida och sidor typ:P

Vatten har ju en tendens att vara segt att kyla/ värma.
Guest
#8 - 7 april 2009 16:28
En liten kyl + 2-3m slang som man virar inne i den. och ha den på typ 1C grader. Kan passa på att kyla läsk eller öl samtidigt.
#9 - 7 april 2009 19:07
Narii skrev:
En liten kyl + 2-3m slang som man virar inne i den. och ha den på typ 1C grader. Kan passa på att kyla läsk eller öl samtidigt.

Ja jäklar! :d Den var inte dum.. Snacka om att göra två flugor på smällen och förena nöje med ja.. nöje ;) sedan kan ju fråga sig, varför en liten kyl?:d

Funderade på om du skulle kunna använda kondenskyning, dvs en behållare av värmeledande mtrl klätt med en fuktig duk där fukten dunstar.
När vattnet dunstar tar det värme från innehållet i behållaren. Svårigheten är nog att hålla duken fuktig.
Guest
#10 - 7 april 2009 19:22
Liten kyl tar mindre plats o drar mindre ström ;)
#11 - 7 april 2009 20:01
en gammal friontank från ett kylskåp. drivs på ström och du kan dra ledningarna genom akvariumet, borde funka, kanske blir för kallt,??
Guest
#12 - 7 april 2009 20:03
Är inte d väldigt förbjudet?
#13 - 7 april 2009 21:46
Narii skrev:
Är inte d väldigt förbjudet?
Varför skulle det vara förbjudet?
Guest
#14 - 7 april 2009 22:05
Gaffel skrev:
Varför skulle det vara förbjudet?

För att de sabbar ozonet lr nåt sånt? Har för mig att nån sa d.
#15 - 7 april 2009 22:09
Varför skulle ett gammalt kylskåp(troligt köldmedel ammoniak) sabba ozonet?
#16 - 7 april 2009 22:12
en gammal friontank från ett kylskåp. drivs på ström och du kan dra ledningarna genom akvariumet, borde funka, kanske blir för kallt,??
Om du i stället tar en gammal frys och drar in en slinga kopplad efter ytterfiltret så kan du beräkna längden på slingan för att plocka ner tillräckligt många grader.. ;)
Guest
#17 - 7 april 2009 22:14
http://www.sr.se/Ekot/artikel.asp?artikel=755213 Freonerna tunnar ut o-lagret ;) om de skulle läcka
#18 - 7 april 2009 22:17
Annars var min uppfattning att det var alla dessa mc murder tuggande icke producerande tonåringar med gällivare-häng a'la moonande raggare från -70 talet som bistod till överproduktionen av metangaser på moder jord!
#19 - 8 april 2009 00:23
Så här kanske funkar?:confused:

[FONT=Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif][COLOR=#333333][COLOR=#990000]http://geting.se/viewimage.php?image=163439-kylning.JPG

[/COLOR]
[/COLOR][/FONT]
#20 - 8 april 2009 07:37
Gaffel skrev:
Varför skulle ett gammalt kylskåp(troligt köldmedel ammoniak) sabba ozonet?

Skulle tro att 99% av dom gamla kylskåpen innehåller freon R11/R12/R22 som köldmedium. Ammoniak är giftigt som tusan, används i ishallarnas kylmaskiner dock.
Dom flesta av dagens skåp innehåller R134A som bara är en bråkdel så farligt för ozonlagret. Nyaste tekniken är väl att använda CO[SIZE=1]2[/SIZE]. Inte farligt alls för ozonet men...
#21 - 8 april 2009 10:38
Kyl eller frys är bökigt, akvariekylare brukar vara på några hundra watt, och det är anpassade för ändamålet. Dessutom om man använder en kyl eller frys behöver den nog stå någon annan stans, annars värmer den upp rumsluften mer än vad den kyler akvariet.

Det finns en intressant frågeställning till, hur kallt blir det på natten? Lite större akvarium så kanke det inte blir så extremt varmt i vattnet som det är i luften.

35-38° vill man sällan själv ha, går det inte att fixa ventilation, eller en spalje eller liknande som skuggar?
#22 - 8 april 2009 14:07
Att bara dra en slinga från kompressoranläggningen är inte säkert funkar, vet folk som byggde en kompressoranläggning å hade en värmeväxlare å cirkulationspump, så akvarietvattnet ran ner till kylan, pumpades upp i karet igen
gick å hålla 720 liter konstant 13-14grader....dock så dog fiskarna efter några veckor hela tiden. troligast att rören gav i från sig koppar...tror man ska satsa på nån rostfri historia om ni ska bygga något...
#23 - 8 april 2009 21:01
Varför inte göra något så enkelt som att sätta ett par fläktar över vattenytan som går dygnet runt. Dina 32 grader har du väl inte varje dag och bara när solen står på väl. Det finns en viss tröget i akvariet så jag tror nog att fläktkylning kommer att hjälpa.

MVH Lasse
#24 - 25 april 2009 13:04
en relativt enkel och säkert fungerande lösning, ta kylaren från en bil och fixa så akvarievattnet cirkulerar i den och placera kylaren utanför uterummet (helst på skuggig plats) och nån 12volts adapter som orkar driva kylfläkten, lämpligtvis kompletterad med en termostat som slår till systemet vid för hög värme :)
#25 - 25 april 2009 13:53
Köpa ett Vattenkylningssystem för datorer? 150liter va det väl?
eller Fräsa ut aluminiumblock själv sätta nipplar på Och en Akvariepump.

http://img9.imageshack.us/my.php?image=kylning.jpg
#26 - 25 april 2009 20:39
sätt ihop 4 st pc fläktar med ett rc ack för bil 7,2v 4000mah räcker ett bra tag.
fantasin till bygget får du stå för själv riktas neråt i akvariumet så det blåser på ytan
eller köp en kylare till akvarium för några tusenspänn tar nog det som är billigaste och effektift sätt lycka till
#27 - 27 oktober 2009 09:59
ok
#28 - 27 oktober 2009 10:01
Erik... skrev:
Kyl eller frys är bökigt, akvariekylare brukar vara på några hundra watt, och det är anpassade för ändamålet. Dessutom om man använder en kyl eller frys behöver den nog stå någon annan stans, annars värmer den upp rumsluften mer än vad den kyler akvariet.

Det finns en intressant frågeställning till, hur kallt blir det på natten? Lite större akvarium så kanke det inte blir så extremt varmt i vattnet som det är i luften.

35-38° vill man sällan själv ha, går det inte att fixa ventilation, eller en spalje eller liknande som skuggar?

man kan bygga med kompresorer ifrån kylskåp samt ha vattenbad
jag gör så

Annons