Billigt akvarierum

#1 - 29 oktober 2006 20:59
Hej alla,

Tänkte bara visa resultatet av ett litet projekt som kom till när jag ville ha några akvarium för yngeluppdragning. Eftersom dom skulle stå i pannrummet så var inte det estetiska så viktigt. Däremot så ville jag hålla nere kostnaden för att få igenom nästa projekt också som blir lite dyrare (kommer en ny tråd om det senare). Det jag vill förmedla är att det behövs varken mycket plats eller pengar för att kunna ha lite fler akvarium.

De tre 54 liters akvariumen kostade 219kr/st och de två 112:orna 349kr/st om jag inte missminner mig. Sen tillkommer pumpar (2st luftdrivna till små yngel och 3 pumphuvuden med blå filtermatta) och doppvärmare.

Så komplett med akvarium + pumpar så hamnade jag på en kostnad
Akvarium: 1355kr
Pumpar: 900kr
Doppvärmare: 600kr
Totalt: 2855kr

Resten av prylarna hade jag innan men jag tror att man hade kommit undan med 3500kr totalt med endast nya prylar.
#2 - 29 oktober 2006 22:29
Skall man bygga billigt så kan man ha "FLAJ"-backar från IKEA som akvarium: 26 liter för 16:-, lock kostar c:a 10:-.....
#3 - 29 oktober 2006 22:35
Trevlig liten hobbyhörna till ett vettigt pris desutom.
#4 - 30 oktober 2006 07:58
även om man kommer undan med akvarium och tillbehör billigt så blir det ända ganska mycke pengar i el kostnad,de därför jag gärna inte skaffar fler akvarium för det drar så mycke el.men man är bra sugen allt.men då kan man ju skaffa fler burkar med räkor.
#5 - 30 oktober 2006 08:08
Hej!

Ser riktigt bra ut! :) Har du gjort hyllorna själv?

//Linda
#6 - 30 oktober 2006 09:22
fairing skrev:
även om man kommer undan med akvarium och tillbehör billigt så blir det ända ganska mycke pengar i el kostnad,de därför jag gärna inte skaffar fler akvarium för det drar så mycke el.men man är bra sugen allt.men då kan man ju skaffa fler burkar med räkor.

Har kört elmätare på detta rum ett tag för att se vad det kostar och det hamnar på cirka 40kr/månad. Inte så farligt dyrt. Men då är det också ganska varmt i detta rum normalt så doppvärmarna går inte så mycket. Plus att jag kan köra lågenergilampor på 7-11W per akvarium eftersom jag inte har några växter alls.
#7 - 30 oktober 2006 09:23
Linda_A skrev:
Hej!

Ser riktigt bra ut! :) Har du gjort hyllorna själv?

//Linda

Haha, det trodde jag man såg:D . Men jodå det har jag.
#8 - 30 oktober 2006 09:34
Långås skrev:
Haha, det trodde jag man såg:D . Men jodå det har jag.

Hehe jag ser ju att du har förstärkt dem men jag tänkte att du hade köpt själva hyllorna. :p
#9 - 30 oktober 2006 19:44
tummen skrev:
Skall man bygga billigt så kan man ha "FLAJ"-backar från IKEA som akvarium: 26 liter för 16:-, lock kostar c:a 10:-.....

Visst kan man det. Ett bra alternativ för tillfällig förvaring. Dock tycker jag att man ser för dåligt in i dem för att det skall vara riktigt intressant.
#10 - 31 oktober 2006 14:00
Är det inte svårt att hålla uppe temperaturen i sådana "backar"?

Annons