Billigt, prisvärt ytterfilter till 200L?

#1 - 1 februari 2008 21:53
Mitt väldigt gamla ytterfilter Fluval 203 gick inte att få igång efter senaste vattenbytet igår, det har lagt av helt enkelt. Karet är ännu inte i någon vidare balans då det bara varit igång i 3-4 veckor och jag tänkte köpa et nytt ytterfilter nu i helgen.

I karet finns också ett innerfilter, Fluval 3 plus, så fiskarna klarar sig så det är ju ingen jättepanik med nytt filter, men vill ha det så fort som möjligt ändå.

Så jag skulle gärna vilja veta om det finns något hyfsat billigt ytterfilter som skulle passa och som är lätt att hitta i någon zoobutik i gbg-området?

(har inga/kommer inte ha fiskar som ställer några större krav på filtrering)
#2 - 1 februari 2008 22:12
Det vore väldigt bra om jag fick svar ikväll/imorgon förmiddag så jag vet vad som är smart att köpa [:o]
#3 - 1 februari 2008 23:26
fluval brukar alla butiker ha och en 205 eller 305 skulle väl passa bra, annars kan du kolla om de har aquael unimax 250 eller tetratec ex1200... Jag tycker fluvalen är väldigt bra men de låter lite mer än aquael och tetrarec men bara liite så det är överkomligt!
#4 - 2 februari 2008 07:35
Fluval har jag enbart positiva erfarenheter av...

Inte Ehiem in my opinion... Dyrt dåligt.
#5 - 2 februari 2008 08:24
Köp Fluval 305 och sen när du har råd beställer du filterbehållare för 405...och ersätter med 305ans:D
Super bra rening och samma flöde:D
#6 - 2 februari 2008 09:14
Fluval är ju skräp jämfört med Eheim och Rena... kolla på renas xP-serie.

Alla märken har lågbudgetmodeller... gå på kvalitétsmodellerna och lägg några extra kronor och få någonting som håller i tiotals år.
#7 - 2 februari 2008 10:20
Tack för alla förslag! :)

Fluval har jag sett på nästan varje butik jag gått in i. Vet ni någon speciell zooaffär där man kan hitta några av de andra som ni nämnt? Hornbach?
Så man kan ta och jämföra med Fluval i affären.
#8 - 2 februari 2008 11:22
Solid skrev:

Fluval har jag sett på nästan varje butik jag gått in i. Vet ni någon speciell zooaffär där man kan hitta några av de andra som ni nämnt? Hornbach?

vad jag vet så har hornbach här i malmö, Eheim, Tetratec och Fluval... Tetratec såg vettig ut som filter, köpte en sådan först nämligen men returnerade den tillbaka då jag ville ha ett filter med inbyggt värmare så jag köpte Eheim 2126 "inte på hornbach" . Ska jag vara ärlig så tyckte jag Tetratecen kändes som en riktig kvalitet plus att man fick alla filters och sånt på köpet, o de e riktigt skönt!, den var ganska billig också, betalde 1249:- kr för en EX1200 filter och de var den största dem hade. sen funktionsmässigt om den uppfyller sina krav kan ngn annan svara på för de vet jag inte..

Tetratecen kändes som kvalitet iaf. Tycker min Eheim är mer plastig :P
#9 - 2 februari 2008 12:32
:d

Solid skrev:

Rena XP3 är ett bra alternativ. om man kollar till reningskapaciteten.
Fick även hör att man tydligen ska kunna byta rotor till rena xp2 så då har man ju super stor filtervolym men lagom kraft för att driva ditt kar:D

Djurmagazinet har båda varianterna samt även eheim.
#10 - 2 februari 2008 14:21
Det blev Tetratec 700, som enligt förpackningen pumpar 700L/h och passar för 100-250L. Tetratec 1200 fanns också men mina föräldrar tyckte inte att så stor behövdes... Men jag är rätt säker på att den jag köpte ändå är mycket bättre än mitt gamla Fluval som jag använt 2-3 år (det var dock väldigt gammalt redan när jag köpte mitt kar begagnat).

Ska koppla in det imorron när jag byter vatten :p
#11 - 2 februari 2008 17:07
Solid skrev:
Det blev Tetratec 700, som enligt förpackningen pumpar 700L/h och passar för 100-250L. Tetratec 1200 fanns också men mina föräldrar tyckte inte att så stor behövdes... Men jag är rätt säker på att den jag köpte ändå är mycket bättre än mitt gamla Fluval som jag använt 2-3 år (det var dock väldigt gammalt redan när jag köpte mitt kar begagnat).

Ska koppla in det imorron när jag byter vatten :p
Du ha skulle tagit 1200.an...!! 700.an pumpar bara 350L/tim och ca 220-300L/tim efter ett par månader när det är lite smuts i slangarna:( jag kör en 700.a i mitt 100 liters och det va så dåligt drag att jag kör nu även en fluval 205 också!

det är hopplöst när inte filtertillverkarna uppger hur mycket filtret pumpar i verkligheten med slangar och filtermaterial och lyfthöjd! de enda jag vet som uppger ett verkligt flöde är aquaEl!
#12 - 2 februari 2008 17:16
åheim skrev:
Du ha skulle tagit 1200.an...!! 700.an pumpar bara 350L/tim och ca 220-300L/tim efter ett par månader när det är lite smuts i slangarna:( jag kör en 700.a i mitt 100 liters och det va så dåligt drag att jag kör nu även en fluval 205!

Innan jag bestämde mig för ytterfilter luslästa jag all info på svenska och engelska sidor. Jag bestämde mig för Tetratec 1200 just för att flera hade rapporterat problem med igengeggade slangar. Annars var det ca 95% supernöjda användare av Tetratec ytterfilter bland det jag läste.
Kanske går att byta det till 1200 trots allt om du inte har kopplat in den än?
Argumentet till dina föräldrar är att det blir mindre jobb med 1200 även om den är större.
#13 - 2 februari 2008 18:15
patdah skrev:
Fluval är ju skräp jämfört med Eheim och Rena... kolla på renas xP-serie.

Alla märken har lågbudgetmodeller... gå på kvalitétsmodellerna och lägg några extra kronor och få någonting som håller i tiotals år.

När du säger att Fluval är bara skräp gäller det hur dom renar eller hur länge dom håller? har en 405a funkar hur fint som helst.
#14 - 2 februari 2008 18:38
Jag har ännu inte kopplat in filtret och håller på och diskuterar med mina föräldrar om jag får byta ut det till 1200 istället. Som det ser ut nu så är det nog inte omöjligt att jag kan få byta det...

Tack för alla svar :p
#15 - 2 februari 2008 18:50
Ta inte bort eller rengör ditt gamla filter samtidigt bara, skölj ur det nya ordentligt och krama ur lite filtergojs över det nya filtermediet och samkör dom sen nån månad tills bakterierna hunnit byggas upp..
#16 - 2 februari 2008 18:51
Varför tetratec?
Är inte de filtren lite dyrare än fluvals ytterfilter?

Just att tetratecs slangar och genomflödes kapacitet inte stämmer är ju surt värre.
Jag kör med eheim filter, både classic, pro2 och pro3.
Även fluvals 305 och 405 och även 205 samt deras äldre 304, 404.
AM-top 3336,3337,3338.
Rena xp2 och xp3.
Sunsun 806 och 808.

Alla de är bra filter vid rätt handhavande.
Köpte faktiskt ett parti för försäljning av tetratec...givetvis så testade jag det innan för att veta hur man ska motivera tetratec till slutkund.
Slutade med att jag skickade tillbax hela partiet efter test med både 700 och 1200...mycket tackvare dels slammer från impeller huset, dåliga slangar, de tappade av någon anledning suget helt enkelt...
Menar att mitt eheim 2217 med ex antal år på nacken och ingen rengöring flåsar på precis som det var nytt...då tycker jag väl inte att tetratec ska tappa effekt efter knappt 1½vecka.
Maffia666
#17 - 2 februari 2008 19:16
Har kört ett Tetra-tec 1200 sedan juni 07, och det har funkat bra. Det låter ingenting utav det exemplaret jag köpte iallafall, man måste sätta örat mot filtret så att man hör att det är igång. Kan hålla med om att flödet kunde kanske varit bättre, men sen så har jag ett kar med ställning som är ca 140cm högt så det har säkert inverkan.
#18 - 2 februari 2008 20:11
firefox75 skrev:
Varför tetratec?

Är inte de filtren lite dyrare än fluvals ytterfilter?

Just att tetratecs slangar och genomflödes kapacitet inte stämmer är ju surt värre.

Jag kör med eheim filter, både classic, pro2 och pro3.

Även fluvals 305 och 405 och även 205 samt deras äldre 304, 404.

AM-top 3336,3337,3338.

Rena xp2 och xp3.

Sunsun 806 och 808.

Alla de är bra filter vid rätt handhavande.

Köpte faktiskt ett parti för försäljning av tetratec...givetvis så testade jag det innan för att veta hur man ska motivera tetratec till slutkund.

Slutade med att jag skickade tillbax hela partiet efter test med både 700 och 1200...mycket tackvare dels slammer från impeller huset, dåliga slangar, de tappade av någon anledning suget helt enkelt...

Menar att mitt eheim 2217 med ex antal år på nacken och ingen rengöring flåsar på precis som det var nytt...då tycker jag väl inte att tetratec ska tappa effekt efter knappt 1½vecka.

http://www.akvarielagunen.se/ kostar en Fluval 405, 15kr mera än Tetratec 1200.
Tyckte annars att denna tråd var intressant ang, olika märkens problem:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=111005

Hur som helst mitt Tetratec var också ljudligt i början, men efter att ha följt rådet i manualen om att skaka bort uppsamlad luft blev det helt tyst. Fick dock skaka flera gånger med några dagars mellanrum.

Tyvärr kan jag inte säga nåt om andra ytterfiltermärken då jag bara har kört med Fluval innerfilter.
#19 - 3 februari 2008 11:01
Tyckte jag skakade o skakade på tetratecs ytterfilter......men inte fasen hände det någe.

Som sagt var mina erfarenheter är att tetratec inte är något dåligt tillverkat plagiat...men ack...bättre handhavande snälla.
Det där med luft i pumphuset vet jag faktiskt inte hur ni lyckas med...
Jag har precis lagom slangar till alla kar...från ytterfiltret...behöver aldrig suga för att få igång hävert eller ens använda hävertpump om sådan finns på filtrena.
Allt handlar väl om gravitationslära...
Sen så tycker jag som många att tetratec tappar flåset...visst gör alla filter det beroende på tryckhöjd men tetratec är värst.

Jag har faktiskt äldre filter från eheim som går som kompletterings filter i de stora...då snackar vi filter från 1970talet...typ...med centrifugeringsmotor:D
Inte ens de tappar så förbaskat som tetratec.

Ska du kolla på ynka 15kr så köp fluval.
Annars har du ju seras filter som är lite billigare men samma uppbyggnad som fluvals...
Seras ytterfilter håller jag på att testa just nu...så jag får återkomma om recensioner senare om någon skulle vara intresserad.
#20 - 3 februari 2008 11:12
firefox75 skrev:
Tyckte jag skakade o skakade på tetratecs ytterfilter......men inte fasen hände det någe.

Som sagt var mina erfarenheter är att tetratec inte är något dåligt tillverkat plagiat...men ack...bättre handhavande snälla.

Det där med luft i pumphuset vet jag faktiskt inte hur ni lyckas med...

Jag har precis lagom slangar till alla kar...från ytterfiltret...behöver aldrig suga för att få igång hävert eller ens använda hävertpump om sådan finns på filtrena.

Allt handlar väl om gravitationslära...

Sen så tycker jag som många att tetratec tappar flåset...visst gör alla filter det beroende på tryckhöjd men tetratec är värst.

Jag har faktiskt äldre filter från eheim som går som kompletterings filter i de stora...då snackar vi filter från 1970talet...typ...med centrifugeringsmotor:D

Inte ens de tappar så förbaskat som tetratec.

Ska du kolla på ynka 15kr så köp fluval.

Annars har du ju seras filter som är lite billigare men samma uppbyggnad som fluvals...

Seras ytterfilter håller jag på att testa just nu...så jag får återkomma om recensioner senare om någon skulle vara intresserad.

Återkom gärna med recension av Sera. Jag kommer troligen att skaffa ett kar till snart.

Hur är det med beläggning i slangen ut från ytterfiltret på de andra märkena?
#21 - 3 februari 2008 11:16
Kör med genomskinlig silikonslang och har inga problem med beläggning.
#22 - 3 februari 2008 13:52
Om man tittar på mittenbilden på denna annons ser man ganska tydligt att det finns en beläggning på slangarna till och från filtret (ett Rena Xp):
http://www.blocket.se/vi/13216954.htm?ca=11_s

Vad är det som gör att vissa får problem med beläggningar inuti slangarna och andra inte?

Ser på mina egna slangar (endast slangen ut från ytterfiltret) att det börjar komma små fläckar på insidan.
#23 - 3 februari 2008 16:52
Algblommning. Slangar av dåligt kvalitet.
Silikonslangar ger inte samma fäste som pvc slang...dvs det som sätter sig i en pvc slang hamnar i filtret mestadels när du har silikonslang.
#24 - 3 februari 2008 16:58
Till Renas xP-serie är det silikonslangar som följer med från fabrik...
#25 - 3 februari 2008 16:58
Hur kan man avgöra om slangen är av PVC eller silikon?
#26 - 3 februari 2008 17:48
jag har aldrig märkt nån skillnad på silicon eller pvc slangar, det blir en beläggning oavsett tycker jag och det är väl helt naturligt:)
Guest
#27 - 3 februari 2008 17:53
Hej, Jag har ett fluval 205 i mitt 80Liters det funkar fint men varför inte skaffa en 305/405? Har dessutom ett eheim 1018 från 1969 (tror jag) och det fungerar felfritt... så ja skulle väll säga att eheim är kvalite..

Akvarieshopen.com har massor me billiga filter!!
#28 - 3 februari 2008 18:02
www.herkules.se är billigast på fluval i gbg iaf, sen har du ju Hornbach, om du ska ha andra märken. Hornbach har även en prisgaranti som innebär att du får mellanskillnaden och 10% lägre än konkurrntens pris. Detta gäller även intenetpriser men då måste du inkludera frakten i ordinarie priset, men ej om dom har en fysisk butik.
lägg de på minnet! ;)
#29 - 3 februari 2008 20:36
Filtret är utbytt

Jag vann över mina föräldrar, vi åkte tillbaka till Hornbach idag och köpte Tetratec 1200 istället. Det kan ju knappast vara sämre än det gamla filtret jag hade förut, även om det inte skulle pumpa i närheten av vad som står på förpackningen. Den borde väl duga till 200 L?
#30 - 3 februari 2008 20:47
Jag har ett 200 liters kar och räknar med att min Tetratec 1200 är överdimensionerat för den storleken.
#31 - 4 februari 2008 16:37
Filtermaterial

Jag har precis packat upp filtret och hunnit kolla igenom filtermaterialen som följde med.

Ni som använder/har använt Tetratec, använde ni allt filtermaterial som medföljde eller bytte ni ut något/några av materialen till något annat?

Det följde med bl.a lite kol, som jag inte vill använda, fungerar det bra att fylla upp med ex hela eller krossade lecakulor där istället?
Bilagor:
#32 - 4 februari 2008 19:22
Kolet slängde jag i en låda för senare bruk. T.ex efter medicinering. Likaså med den där vita vadden som jag nånstans läste geggar igen rätt snabbt. La inget där istället. Men har planer på att lägga dit JBL sintered glass makaroner (som tydligen har mycket mera hålrum för bakterier än vanliga makaroner).
#33 - 5 februari 2008 14:12
Jag har Tetratex EX700 till ett 250 liters kar. Inget jätteflås men duger bra åt mig.
Hade lite problem med gegga i slangarna först vid nystart. Har gjort rent och det verkar inte komma tillbaka.
Först så ersatte jag kolfiltret med skumplasten från understa korgen och dubblerade mängden makaroner i den korgen. Numera har jag torv där kolet skulle vara enligt Tetra.
Den tunna vita filtermattan funderar jag på att skippa, ska testa att köra utan.
#34 - 5 februari 2008 14:30
Tack för era svar :)

Jag har sparat kolet i ett skåp bland andra akvariegrejor som inte används för tillfället. Och så fyllde jag med lecakulor istället. Jag funderade ett tag på att skippa vadden (eller vad det nu hette) men den fick vara kvar, men jag tar bort det helt när den satt igen.

Jag har sånt där "filtertrassel" eller vad det nu heter, gröna snören ihoptrasslade typ, om ni fattar vad jag menar? :D
Är trasslet bättre än lecakulor?
#35 - 2 mars 2008 05:55
Kör ett 2213 och ett 2222 i ett 100 liters, delvattenbyte och pmdd gödning varje vecka, rengöring av slangarna till bägge ytterfiltren månadsvis, tvärtjockt och igengrott med slime men det handlar inte så mycket om vattenhastighet eftersom om man skulle hitta en optimal hastighet på vattnet för att undvika beläggningar så pratar vi vattenblästring..

Annons