Bilresa - Tips önskas

#1 - 10 juni 2007 17:00
Jag och min sambo ska ut på biläventyr i sommar. Vi ska åka till Tärna och låna en bil, dra ner till Umeå igen, packa och sedan ge oss av söderut i några veckor. Vi älskar att resa men har insett att vi rest på tok för lite hemma i sverige =/

Jag tänkte lista lite orter i den ordning vi förmodligen kommer att åka förbi eller stanna några dagar i och vill gärna få lite tips på intressanta akvarieaffärer, djurparker och liknande, i och nära orterna.

*Gävle
*Sandviken
*Falun
*Borlänge
*Ludvika
*Örebro
*Norrköping
*Västervik
*Oskarshamn
*Kalmar
*(Öland)
*Nybro
*Vetlanda
*Jönköping
*Motala
*Skövde
*Göreborg

Hoppas jag får många tips, det är svårt att få nån uppfattning genom att surfa och leta info. Universeum och Tropicarium är iaf spikade =)
#2 - 10 juni 2007 17:57
vart ligger Tropicarium?
Aquaria finns i stockholm, www.aquaria.se, har regnskogsmiljö och en hel del annat.
öland är grymt! fast vet ingen fisk-attraktion där:)
#3 - 10 juni 2007 18:15
Vill bara säga att Universeum är överskattat.. Inte värt det, tycker inte jag iaf.. Var hur tråkigt som helst, det enda som var roligt att kolla på var hajarna, och att man fick klappa en rocka :P
#4 - 10 juni 2007 18:36
Ja när ni är i borlänge så är Djurmagazinet värt ett besök, dom har bra sortiment!

Djurmagazinet i Flaun gör ni bäst i att åka förbi... där finns mest "dussinfiskar", platy osv. dom har dock två saltvattenskar om det är intressant;)

I ludvika får ni inte missa Expert zoo, enligt dem själva har dom dalarnas största akvariesortiment:) Och jag är nog berädd att hålla med, det är väldigt bra där! Mycket malawi och tanganyika om det är intressant...

Djurparker.. dom har en nöjes/djurpark i gävle, Furuvik.

trevlig resa:)

/Hans
#5 - 10 juni 2007 20:01
lenis3 skrev:
vart ligger Tropicarium?

Aquaria finns i stockholm, www.aquaria.se, har regnskogsmiljö och en hel del annat.

öland är grymt! fast vet ingen fisk-attraktion där:)

Tropikarium är i Kolmården. "Tyvärr" hade vi med flit tänkt att undvika stockholm därför att det vore lämpligare att göra en resa nån annan gång enkom för stockholm. Måste begränsa sig lite så det inte blir stressigt =)
#6 - 10 juni 2007 20:04
Varför inte fråga runt på Zoopet om det finns någon som är sugen på att bjussa på en kopp kaffe när ni ändå far runt i riket.
Alltid kul att få träffa andra akvarienördar och se hur det ligger till hemma hos folk. Man kan få duktigt med inspiration på det viset.
Och ska ni ändå till Göteborg kan ni dra ytterligare 7 mil söderut så sätter jag på kaffepannan!
#7 - 10 juni 2007 20:11
battalionP skrev:
Ja när ni är i borlänge så är Djurmagazinet värt ett besök, dom har bra sortiment!

Djurmagazinet i Flaun gör ni bäst i att åka förbi... där finns mest "dussinfiskar", platy osv. dom har dock två saltvattenskar om det är intressant;)

I ludvika får ni inte missa Expert zoo, enligt dem själva har dom dalarnas största akvariesortiment:) Och jag är nog berädd att hålla med, det är väldigt bra där! Mycket malawi och tanganyika om det är intressant...

Djurparker.. dom har en nöjes/djurpark i gävle, Furuvik.

trevlig resa:)

/Hans

Tanganyika är helt och hållet vad jag är mest intresserad av just nu, tyvärr är det "omöjligt" att få tag på här uppe. Kanske borde undvika den affären bara för att jag kommer bli avundsjuk på er sörlänningar ;)

Kizor: Finns det andra saker som kan göra universeum värt att gå till förutom akvarierna?
#8 - 10 juni 2007 20:25
ansjo skrev:
Varför inte fråga runt på Zoopet om det finns någon som är sugen på att bjussa på en kopp kaffe när ni ändå far runt i riket.

Alltid kul att få träffa andra akvarienördar och se hur det ligger till hemma hos folk. Man kan få duktigt med inspiration på det viset.

Och ska ni ändå till Göteborg kan ni dra ytterligare 7 mil söderut så sätter jag på kaffepannan!

Tack för inbjudan. Göteborg är vår ändstation och dit åker vi egentligen för att gå på festivalen "Way out West" och se "The Pogues". Vet inte hur mycket tid vi kommer ha där, beror på hur fängslande dom andra ställena är.
#9 - 11 juni 2007 05:25
om du har tid när du är i Göteborg tycker jag du ska besöka Herkules zoo och/eller Tropakvariefiskimport. Trevliga butiker och go personal.
Ang. Universeum tycker jag inte alls det är överskattat, är det första gången man åker dit har man en massa grejer att kika på, så det tycker jag är värt ett besök om tiden finns.
#10 - 11 juni 2007 14:47
[quote=join4t;977187]Tanganyika är helt och hållet vad jag är mest intresserad av just nu, tyvärr är det "omöjligt" att få tag på här uppe. Kanske borde undvika den affären bara för att jag kommer bli avundsjuk på er sörlänningar ;)[quote]

Vilken tur att jag inte är sölänning då utan dalmas;)

/Hans
#11 - 11 juni 2007 15:46
nols ciklidhobby tycker jag är en trevlig butik. ligger ca 3 mil norr om Göteborg.
http://www.ciklidhobby.com/

Annons