biltema blästersand stoppad!! ?

#1 - 14 september 2008 14:16
Hej!

Va till biltema idag i Örebro, jag gick och frågade efter sanden för jag såg inte den på sin vanliga plats. Då sa en kille att den hade blivit stoppad. Då undra ja varför.. då svara han pga av någon kemikal/medel i sanden så dom inte fick sälja den.

nu pratar ja om den vanliga med fin och griv kornstorlek. inte aluminiumsilikat eller hur det stavas.

Då fick jag en tanke, kan sanden vara giftig den man har i på längre sikt?

Det går hur bra som helst i mina akvarium med den sanden men man får ju en liten funderar..

Någon annan som vet något?

Rev upp lite sand i etyt av karen.. Då ser jag att lite av mitt silicon är svart på vissa ställen.. Är det av alger eller av sanden?

mvh Jonas
#2 - 14 september 2008 14:18
Dina frågor om Biltemas Blästersand kan jag inte svara på, men att silikonet blir svart på kanterna beror som du sa på alger och avlagringar så det är inget onormalt:).
#3 - 14 september 2008 15:00
När ja va på Biltema sist så var svaret att det hade kommit i för stora korn i vissa leveranser.. däför kunde det inte säljas som Blästersand å alla leveranser returnerades
#4 - 14 september 2008 16:21
Ah, då skulle det passat som akvariesand ändå ju;)!
#5 - 14 september 2008 17:58
Kanske en dum fråga, men hur finkorning är Biltemas blästersand?
#6 - 14 september 2008 18:19
Biltemas grova blästersand är 0.2-1.0 mm den har jag i mitt 70L och är mycket nöjd.

Det finns en finare också men den har jag hört är lite för fin. 0.1-0.7 mm
#7 - 16 september 2008 13:50
Blästersanden skulle komma in denna fredagen!

iaf på Kristianstads Biltema
#8 - 18 mars 2010 22:40
den blev stoppad pga dess vikt, när man använde den i blästerskåpet så orkade inte tryckluften att lyfta upp och den blev liggandes i botten, men andra ord helt obruklig för blästring.

Annons