Biltema svart bläster vs Rådasanden

#1 - 8 januari 2007 14:08
Har suttit och gått igenom jag vet inte hur många olika trådar där det disskuteras om Biltemas Svarta Blästersand med Aluminiumsilikat i.
Det låter ju på namnet som om att det ska vara aluminiumi det.
Och Rådasanden vet jag att ska innehålla en del metaller oxå som t ex koppar.
Hur mycket jag än läser så får jag inte något riktigt bra svar på om det e samma sand (Råda/Biltema) Och heller inte om Biltemas e skadlig för fisken.
Verkar vara mycket delade åsikter här.
Någon som sitter inne på nå riktigt bra information om detta?

Verkar vara svårt att hitta Råda här omkring Sundsvall oxå. Inga av våra Byggrossister känner vid denna sand eller annan svart heller för övrigt.

I min lilla pöl simmar det 7 Praktbotior, 3 Dvärggurami, 2 Blågurami, 2 Guldgurami, 2 Marmorgurami, 4 Silverhajar och har beställt 2 Bandgurami.

Vet att Botiorna vill ha sand men de andra borde väl klara av det oxå??
MVH Daniel
#2 - 8 januari 2007 18:56
Det bästa är ju om någon verkligen testar Biltemas svarta blästersand. Men det är väl ingen som vill göra det. Jag funderade ändå på att testa det i ett litet akvarium, så ger jag rapport, om jag gör det! Så ska jag bevisa att det går BRA att ha den sanden i karet eftersom att det är ungefär samma sak som den svarta rådasanden (den har jag nu och det har blivit rost i sanden, den innehöll alltså nån metall, eller så har rosten kommit av pmdd eller jorden under), det ska fungera!
#3 - 24 januari 2007 12:11
Tänkte väcka denna tråden till liv igen och höra hur det gick? Testade du, och isåfall hur gick det?

MVH

Sabina
#4 - 25 januari 2007 17:01
Svart bläster

Hejhopp! Jag har just aluminiumsilikatet från Biltema i flera akvaier.. i mitt stora med Malawi, i yngelakvaier, i sällskapsakvarium med bl.a. pansarmalar och inga som helst problem med varken kemiska eller mekaniska skador på fisken. Kan tillägga att jag nog haft sanden ca 1 år så eventuella negativa effekter av sanden borde ha visat sig vid det här laget..
#5 - 25 januari 2007 19:54
Är det denna http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=80616 ni talar om?

Skulle vara perfekt i det jag ska starta snart... Den ena sorten vill ha mörk botten, den andra vill ha finkornig...
Väldigt billigt dessutom vilket ju är ett stort plus!
#6 - 25 januari 2007 19:59
Då man använder blästersand, hur skall den behandlas före användning och hur rengör ni den i akvariet?
#7 - 26 januari 2007 00:45
Japp, det är den du länkade till!

Såhär har jag gjort med rengöring: Biltemas "vanliga" blästersand dammar i stort sett ingenting, har nog sköljt av den innan någong gång ibland och vissa gånger inte alls.. Aluminiumsilikatet däremot bör sköljas många gånger för den verkar vara väldigt smutsig.. Det lägger sig säkert förr eller senare men det är trist att få Dimman i Lützen i 2 veckor när man vill se hur fint det blev med den nya sanden :)
#8 - 26 januari 2007 06:46
Jag kör också med Biltemas vanliga blästersand, i början dammade den lite men inte farligt, berodde väl på jag inte hade sköljt den, hade hört från andra att den är helt ren. I praktiken ä de ju också rätt så svårt att skölja en så finkorning sand.
Firrarna mina tycks stortrivas med sanden, så tydligen ä det inget fel på den :D
#9 - 26 januari 2007 07:15
Tack för de beskeden!

MVH

Sabina
#10 - 29 januari 2007 17:47
Hur fin är biltemas svarta sand?

Hur finkorning är den egentligen?
#11 - 29 januari 2007 17:54
Någon som har bild på akvarium med Biltemas sand i?

Tänkte då på både silikatet och den "vanliga" blästersanden.
#12 - 30 januari 2007 14:37
Jag köpte Biltemas blästersand(den vanliga ej svart) i Birsta så dom har. Blev kanonfint. (se länk i mitt sign.) Jag har den finkornigaste. Jag rengjorde inte min.

(Akvariet ser helt annorlunda ut nu, mycket snyggare, har bakgrund mm, men sanden ser detsamma ut så hoppas bilderna hjälper lite..)
#13 - 30 januari 2007 15:35
Jodå du Rainbowalker, den sanden ser bekant ut, har samma i min balja och tycker också den ser fin ut! Billig är den också, som ju inte alls skadar ;)
#14 - 30 januari 2007 19:40
Här är en ny bild.
[COLOR=#ff4400]http://img103.imagevenue.com/img.php?image=86406_akv_122_248lo.jpg[/COLOR]
#15 - 2 februari 2007 23:24
Ser inte alls tokigt ut det där! :D

Jag tänkte dock köra på den grövre...

En lite dum fråga... Hur mycket går det åt till ett 170 liters? Bottenyta på 95x41 cm...
Ska ju starta upp mitt akvarium på distans och måste ha allt grejer hemma när det är dags för uppstart, har inte en enda minut att "fela" på så därför känns det väldigt angeläget att jag köper rätt mängd sand :P
#16 - 3 februari 2007 10:27
Jag skulle köra på 1 säck á 25 kg till ett 170 liters. Jag har en säck till mitt 200 och skulle väl gärna vilja ha lite mer men det funkar som det är ;).

Jag vill passa på och efterlysa en bild på ett kar med svart bläster i. Tänkte starta upp ett litet räkkar och är intresserad av svart sand, vore ju super om den här skulle funka!
#17 - 3 februari 2007 19:39
Hur klarar sig växterna sig i så tät sand?
#18 - 3 februari 2007 23:27
det borde inte vara några problem för växterna.

Annons