Biltemas blästersand

#1 - 26 mars 2008 11:17
Hej!

Jag har två frågor som rör mitt nya 132 liters som ska bli en asiatisk biotop. Jag är intresserad av Biltemas blästersand.

1, Är denna sand lik den som man vanligtvis hittar i naturen i asiatiska vattendrag?

2, Jag ska bl.a. ha botior. Vilken kornstorlek är att föredra? 0,2-1 mm eller 0,1-0,7 mm?

Ha dt :)
#2 - 26 mars 2008 11:22
1/ vet inte. någon mer kunnig får svara.

2/ jag skulle tagit 0,2-1mm blandat med lite mörkare grövre (1-3mm) sand för att få ett mer realistiskt resultat. tycker blästersanden är lite väl enfärgad. men det är ju förståss en smaksak;)

Mvh Axel
#3 - 26 mars 2008 12:25
Vet inte hur det ser ut i naturen i asien, men den är ganska lik vanlig sand som man har i sandlådor. Kolla mitt inlägg om mitt 400-liters som jag vill skryta lite med... Där har jag just den grova sanden från Biltema.
Om du ska ha växter så är det tydligen lämpligare med den grövre sorten (den jag har) eftersom den andra blir för kompakt.
#4 - 26 mars 2008 12:44
Tack för alla svar! men kan jag få mer svar på fråga 1?
#5 - 26 mars 2008 14:04
Tack för alla svar! men kan jag få mer svar på fråga 1?

Det varierar säkert en del mellan olika vattendrag, men Rådasand är nog lik naturen i den delen av världen. Här har du lite bilder på hur det kan se ut i Borneo: http://www.ibanorum.netfirms.com/flora-crypt.htm

I mitt Asien-akvarium har jag Rådasand. Blandat 0,33 mm (ca 75%) med 0,4-0,8 mm (ca 25%):
#6 - 26 mars 2008 14:12
Wow! Snyggt kar Batski!

/Eva
#7 - 26 mars 2008 14:20
batski skrev:
Det varierar säkert en del mellan olika vattendrag, men Rådasand är nog lik naturen i den delen av världen. Här har du lite bilder på hur det kan se ut i Borneo: http://www.ibanorum.netfirms.com/flora-crypt.htm

I mitt Asien-akvarium har jag Rådasand. Blandat 0,33 mm (ca 75%) med 0,4-0,8 mm (ca 25%):

Var kan man få tag på Rådasand?
#8 - 26 mars 2008 14:22
I akvariebutiker eller på byggvaruhus, typ cheapy, byggmax.

/Eva
#9 - 26 mars 2008 14:58
EvaPeva skrev:
I akvariebutiker eller på byggvaruhus, typ cheapy, byggmax.

/Eva

Tack!
#10 - 29 mars 2008 03:01
Biltemas sand

Hej!
Jag brukar inte gå ut & rekomendera stora kedjors saker men jag måste säga att jag tror att biltemas sand i detta fallet är orginal så att säga. D.V.S att den är naturlig & antagligen lika bra som vilken sand som helst på marknaden.
Det jag dock kan säga är att om man vill ha en äkta sandstrand så som i resebroschyrerna ska man välja PWSS.NU hemsida & beställa ciklidgrus. Då får man tre fyra millimeter korn av den mest fantastiska vita upplysande bottenmaterialet.
#11 - 29 mars 2008 16:32
Rådasand 25 kg 0-3mm kostar på Woody 89 kr. På en akvariebutik såg jag att de tog 12 kr kilot!
Bilagor:
#12 - 29 mars 2008 16:39
heter det råda sand i byggvarohus också?
Jag har testat med fogsand, det är snyggt men jobbigt att få det fritt från dammet, blir lätt grummligt osv.

Axel
#13 - 3 april 2008 10:31
axeisi skrev:
heter det råda sand i byggvarohus också?

Inte alltid faktiskt. Men om du frågar så brukar de veta om det är samma sand som Råda.
#14 - 3 april 2008 10:36
för ett par dagar sedan så var jag på Hornbach i malmö och skulle köpa 25kg Rådasand.

helt OK pris tyckte jag, 98:- för en säck.

Men så hände en rolig sak, när de skannade av skiten i kassan, så ploppade det upp
ett helt annat pris:

9,80...............................!?!?!?

J-r vilken bra rabbatt jag fick....

För inte kan de väl ha lagt in fel pris i datorn,.....?
Det är ju ett Tyskt bolag. Ordning och reda skall dom väl ha på sitt torp.

Funderade allvarligt på att tömma deras lager och sedan lägga ut på zoopet / blocket:

Säljes, 25 kilos säckar Rådasand, pris: 59:-/säck........

Nåja, jag betalade med kortet och flinade hela vägen hem....
#15 - 3 april 2008 19:44
Jag funderade också på biltemas blästersand men jag var ute och hämtade fin fin sand på stranden idag :) sån där vit/ljusgrå väldigt finkorning ...ska slänga i de i mitt yngelkar nu och se hur de blir...kanske blir i stora karet sen också ...billigt var de i alla fall :P köpte 2 kassar på coopforum förra gången jag handlade som jag tog sanden i ;)
#16 - 7 april 2008 12:04
Det verkar vara flera leverantörer på blästersand hos Biltema även om säckarna ser likadana ut. Jag har sett både ljus, men också en mörkare brun sand ur de läckande påsarna på lastpallen!
#17 - 7 april 2008 13:03
MattiasL skrev:
Det verkar vara flera leverantörer på blästersand hos Biltema även om säckarna ser likadana ut. Jag har sett både ljus, men också en mörkare brun sand ur de läckande påsarna på lastpallen!

Det som skiljer den ljusa respektive mörka biltema-sanden är kornstorleken.
#18 - 7 april 2008 20:23
Pooh skrev:
Det som skiljer den ljusa respektive mörka biltema-sanden är kornstorleken.

Vilken är mörkast? Den grova eller den finare?
#19 - 7 april 2008 20:30
Att själv gå ut och ta sand ute i naturen är olagligt. Köpt sand kostar så lite att det inte är värt att bryta mot lagen. Låt sandstranden ligga kvar där den hör hemma.
MVH
Magnus
#20 - 9 april 2008 15:50
jag undrar om det finns rådasand el dylikt på coop-bygg eller bauhaus, som är de närmaste för mig?
#21 - 10 april 2008 09:51
Vilken är mörkast? Den grova eller den finare?

Den grova är mörkast har jag för mig.
#22 - 24 september 2008 13:19
Pooh skrev:
Den grova är mörkast har jag för mig.

Fast jag tycker faktiskt att det är en rätt så liten skillnad. Så jag skulle gå efter kornstorlek.
#23 - 24 september 2008 17:08
Härja skrev:
jag undrar om det finns rådasand el dylikt på coop-bygg eller bauhaus, som är de närmaste för mig?

Bauhaus har bla. sandlådesand. Ganska finkorning, något blandade storlekar på sandkornen. Mer brun än den vanliga rådasanden.

Annons