Biltemas blästersand

#1 - 9 juli 2008 19:34
Är det någon som vet hur ljus Biltemas blästersand är? Typ om den är som en "härligt ljus sandstrand"? :confused: Shit vilken förklaring...
Är den ljusare än rådasand? Det lutar åt gnejsröd BTN slimline och då vill jag ha ljus sand. Inte sandlådebrun typ.[:-57] Hoppas nån fattar vad jag menar...
#2 - 9 juli 2008 19:54
Jag har biltemas blästersand och jag är riktigt nöjd med den. Skickar en länk på mitt projekt så kan du titta på bilderna. Har inte hunnit lägga upp nya bilder med det nya lysröret. Kommer om några dar.

Hoppas bilderna kan hjälpa dig.:)

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=119539
#3 - 9 juli 2008 19:58
Jag tror att sanden blev lite mörkare med det nya lysröret, vet inte hur det ser ut på kort heller..men den ser inte riktigt lika ljus ut nu som den gör på dessa bilder.

Har satt i philips aqua relle lysrör.
#4 - 9 juli 2008 20:05
Den är inte jätte ljus men inte jätte mörk den är lagom tkr jag!:D
#5 - 9 juli 2008 20:07
Den sanden ska jag köpa!!! Precis så vill jag ha den! Tack för svaret! Jag har ett 54 liters nu men har beställt ett Juwel Rio 400 l som jag väntar IVRIGT på. Där sitter två T5 rör i när jag får det men tänkte byta det främre till ett med lite blått i. Kommer inte ihåg vad det heter. Tror du det blir bra?
Kalas att du länkade bilderna!
#6 - 9 juli 2008 20:12
Tog det förresten lång tid innan sanden la sig när du hällt i vattnet? Innan vattnet klarnar menar jag?
#7 - 9 juli 2008 20:21
Va kul med ett sånt stort kar:) Tyvärr så får jag inte plats med det. Skulle vara om man hitta ett större hörnakvarium för en bra slant:)

Jag har inte så mcyket kunskap om vad som är ett bra ljusrör, men jag hörde att de jag köpte skulle vara bra för växt och djurliv. Men jag tror att lite blått blir bra, ger kanske kallare ljus tror jag.

Jag sköljde sanden innan jag la det i karet. Kommer tyvärr inte ihåg hur lång tid det tog innan det la sig, men inte så lång tid. Om man håller i vattnet lugn så blir det bättre.

Lycka till!:)
#8 - 9 juli 2008 20:27
Ok, då ska jag med skölja sanden. Tack för alla goda svar! :)
#9 - 9 juli 2008 20:30
Det va så lite så :)

Du får skapa en projekt tråd så att man får ser hur det går med karet:)
#10 - 10 juli 2008 06:53
jag va nyss på biltema och köpte deras blästersand. de hade hinkar upphällt med de olika sanderna och båda kornstorlekarna va lika ljusa. härligt ljus svagt melerad paradisstrand ljus skulle jag klassa det. verkligen inte som rådasand!
har samma bakgrund som dig och tycker det passar himmla bra ihopp!
#11 - 10 juli 2008 13:05
Passat skrev:
Det va så lite så :)

Du får skapa en projekt tråd så att man får ser hur det går med karet:)

Bra idé! Det ska jag göra! Så fort jag får karet! Bilder från kartong till färdigmonterat med fiskar i:D
#12 - 10 juli 2008 13:07
Emman skrev:
jag va nyss på biltema och köpte deras blästersand. de hade hinkar upphällt med de olika sanderna och båda kornstorlekarna va lika ljusa. härligt ljus svagt melerad paradisstrand ljus skulle jag klassa det. verkligen inte som rådasand!

har samma bakgrund som dig och tycker det passar himmla bra ihopp!

Mmmm... det tyckte jag om att höra!:D Har du bilder på ditt kar så att man kan få se?

Du verkar ju ha bra smak;)
#13 - 10 juli 2008 13:28
Artep skrev:
Mmmm... det tyckte jag om att höra!:D Har du bilder på ditt kar så att man kan få se?

Du verkar ju ha bra smak;)

nej inga bilder...har inte fyllt det med sand ännu för jag håller fortfarande på att bygga bakgrund men jag kyfte i lite i en påse och bredde ut framför för att se hur det ter sig och vart tiktigt nöjd. ända jag är lite orolig över som kan gå fel är att sanden blir för tät för väcterna men det återstår att se
#14 - 10 juli 2008 14:36
Jo, jag har också tänkt på det men av vad jag har förstått på andra här som använt blästersand så har det inte varit några problem. Annars kan man kanske ta lite grovkornigare grus eller nåt och plantera växterna i och hälla sand ovanpå så att det inte syns. Men sen kommer väl cikliderna som jag tänkte ha i att gräva upp dem haha!
#15 - 10 juli 2008 15:54
Be eran akvariehandlare slänga ned lite malaysiska sandsnäckor, de vänder sanden kring rötterna på växterna utan att skada dem. De förhindrar även att gasfickor bildas i sanden.

Dem är också roliga att kolla på när de håller på att gräva :D
#16 - 10 juli 2008 18:39
ja jag har funderat på sånna...ska fråga om de har några när jag köper fiskar till nya karet...de funkar ihopp med zebra snäckorna va?
#17 - 11 juli 2008 10:51
Johanski skrev:
Be eran akvariehandlare slänga ned lite malaysiska sandsnäckor, de vänder sanden kring rötterna på växterna utan att skada dem. De förhindrar även att gasfickor bildas i sanden.

Dem är också roliga att kolla på när de håller på att gräva :D

Kan man ha dom med ciklider? Det lät ju som en bra idé! Hur många ska man ha tycker du i ett 400 liters kar?
#18 - 11 juli 2008 11:29
Artep:

Släng ner ett par stycken, det blir fler och fler ;)

Och ja, du kan ha dem med nästan vilka fiskar som helst. T.o.m. botiorna har svårt att ta dem då de ofta är nedgrävda.
#19 - 11 juli 2008 15:13
Ok. Det ska jag göra. En dum fråga kanske, men vad är det för gaser som kan bildas?
Ska hämta akvariet idag :)
#20 - 12 juli 2008 18:06
Idag har jag köpt blästersanden:D! Ska hälla i den imorgon.
#21 - 12 juli 2008 18:39
Vad kostar den? Ska också köpa :-)
#22 - 12 juli 2008 18:55
kariba skrev:
Vad kostar den? Ska också köpa :-)

Den kostar 49.90:- för 25 kg. Billigt och bra!:D
#23 - 12 juli 2008 19:35
Artep skrev:
Den kostar 49.90:- för 25 kg. Billigt och bra!:D

Kanonbra!

Annons