"Bygert":
Riktrigt intressant det där!!! Jag har som sagt testat biltemas och var inte nöjd med hur akvariet såg ut. Vad gäller växtrören trodde jag efter att spånat här och andra forum att det var mer eller mindre lag att ha specialanpassade växtrör. Men det kanske är mer för de som har växterna som specialitet och vill ha maximal tillväxt och färg? Därför var det kul att höra dina åsikter om standardrör. Jag försökte leta lite priser på philipsröret du talade om men det var en djungel att leta i. Det verkar som ett 120cm rör kostar ca 150-200:- mindre än ett växtrör. Är jag helt fel ute där? Det skulle va kul att höra vad du själv använder för uppsättning rör i dina akvarium?
Styfv, Karlstad
Tja för min del har jag inte mycket av rör, några blå rör (actinic) för att få det ljus jag vill ha i saltvatten, annars, där växterna är väsentliga är det metallhalogen och numera också LED på prov. Det är ju så att skillnaderna mellan olika individer i samma teknik är större än skillnaderna mellan tekniker, ett bra lysrör är alltså bättre än en dålig LED och tvärtom.
När det gäller sorterna så har jag läst en seriös undersökning (som jag tyvärr inte hittar längre). Det intressanta var att när man mäter i PAR, alltså det ljus som är användbart för växter, så visade de där särskilda växtrören som grolux och allt vad de heter högst mediokra siffror. Vanliga standardrör typ varmvit var inte heller mycket att hänga i en julgran utan det som gick bäst var faktiskt fullfärgslysrör av bra typ, såna som används där man är beroende av bra färgåtergivning. Att de ofta tenderar att vara billigare än akvarie och växtrör gör ju inte saken sämre. Metallhalogen gick också bra i den undersökningen, flera såna låg i topp faktiskt.
Det är ju inte ointressant med färgåtergivningen i akvarier heller. Det är ju t ex rätt meningslöst att köpa en fin röd fisk och sen lägga på ljus långt upp åt det blå hållet och få se en fisk som ser grå ut. Jag har sett konstiga fenomen, jag hade ett akvarium med klart olika rör, som låg en bit isär, framtill och baktill. Fiskarna skiftade färg när de simmade mellan fram och bakrutan, de var blå eller gula beroende på var de var.
Vill man få fram det bästa av färg i det man stoppat i så är det högt Ra man skall titta efter. Ra 100 är då fullträff, det motsvarar hur färgerna ter sig i naturligt soljus, riktigt naturliga färger alltså. Så högt når man knappast men med bra fullfärgsrör kommer man över 90, gärna över 95 och då ser det vettigt ut, man får med både blått och rött och utan att t ex gult dominerar som det ofta gör med glödlampor och liknande med låg färgtemperatur.