Biltemas sand!

#1 - 10 februari 2008 17:18
Har nu köpt Biltemas sand, den finaste kornstorleken och ljus färg, ser ut som vanlig strandsand, mkt vackert. Så nu är det nya 140-liters karet installerat å fiskarna verkar trivas. Här kommer tre bilder, fotat precis och karet är precis fyllt, så vattnet är lite grumligt fortfarande.

1:[FONT=Arial][COLOR=#990000][/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial][/FONT]
[FONT=Arial][/FONT]
#2 - 10 februari 2008 17:34
Jag rekomenderar att du tar den lite större kornstorleken nästa gång. Packar sig mindre. Växterna trivs mer. Men inte den som är svart (silikat eller vad det är).

Väldigt liten bild men det blir nog bra ändå med karet ;)
#3 - 10 februari 2008 17:52
sköljde du sanden innan?
#4 - 10 februari 2008 21:07
[quote='[lum];1090811']Jag rekomenderar att du tar den lite större kornstorleken nästa gång. Packar sig mindre. Växterna trivs mer. Men inte den som är svart (silikat eller vad det är).

Väldigt liten bild men det blir nog bra ändå med karet ;)[/quote]

Men den fanns inte i lager, och storleken skiljer ju bara 0,3mm i storlek på kornen, kan ju inte ha så stor betydelse. Jagvetefan vad som hände med bilden, geting.se e knasigt:P

sköljde du sanden innan?

Nej, det gjorde jag inte, då den redan är kokt och helt ren från början.
#5 - 10 februari 2008 21:10
ja men den blir dammig, därför blir de grummligt
#6 - 10 februari 2008 21:24
Biltemas blästersand behöver man inte skölja, dammet lägger sej bara efter nån dag.
#7 - 10 februari 2008 22:13
surinam skrev:
Biltemas blästersand behöver man inte skölja, dammet lägger sej bara efter nån dag.

Precis vad jag fick höra också. Någon som har något bra förslag på hur man lägger in bilder? Förresten så verkar min ytfisk(som jag glömt namnet på igen) trivas bra, färgerna har blivit mkt starkare och man ser mönster på ett helt annat sätt. Mvh//Erik
#8 - 10 februari 2008 23:09
Precis vad jag fick höra också. Någon som har något bra förslag på hur man lägger in bilder? Förresten så verkar min ytfisk(som jag glömt namnet på igen) trivas bra, färgerna har blivit mkt starkare och man ser mönster på ett helt annat sätt. Mvh//Erik

Bli medlem på zoonen.com så kan du lägga in bilder och länka till din zoon! :D
#9 - 11 februari 2008 07:20
Bli guldmedlem här på zoopet istället, då kan du lägga in foton här inne :D
#10 - 11 februari 2008 11:08
surinam skrev:
Bli guldmedlem här på zoopet istället, då kan du lägga in foton här inne :D

Ja, ellerhur, det kostar väl?
#11 - 11 februari 2008 11:34
Körde oxå biltema sanden. Ångrar lite att jag tog den fina kornstorleken...blir väldigt packad och är lite rädd att de kan bli sumpgas om det blir luftfickor. Men men det har funkat i lite mer än ett år nu iaf och e jävligt snyggt. Alla har haft olika när det gäller det grumliga, jag sköljde sanden med 300 liter vatten 3 gånger innan jag fick bort så jag kunde se in alls. För vissa dammar de knappt något. Jag tycker du ska dra igenom sanden så mycket du kan vid vattenbytena eller iaf varannan månad minst för den blir grå längst ner på botten annars.
#12 - 11 februari 2008 13:08
Det kostar att vara medlem, men otroligt lite för ett helt år. Och då kan man dessutom se ALLA artbeskrivningar på växter och fiskar som finns här, istället för ett begränsat antal.

Finkornig sand är finast tycker jag med, det blir nog bra i ditt akvarium. Men vissa växter trivs inte i finkornig sand, du får hitta växter som gör det :)

Nu när du har finkornig sand tycker jag du ska ha ett helt stim (10 stycken) av en art av Corydoras (pansarmal), för de är så söta när de silar sanden i munnen och bökar i sanden. De älskar finkornig sand :)

Fast nu är väl akvariet nystartat, så då får du ta det lugnt med fiskköp.

Lycka till med din sand :)
#13 - 11 februari 2008 20:17
toccata skrev:
Det kostar att vara medlem, men otroligt lite för ett helt år. Och då kan man dessutom se ALLA artbeskrivningar på växter och fiskar som finns här, istället för ett begränsat antal.

Finkornig sand är finast tycker jag med, det blir nog bra i ditt akvarium. Men vissa växter trivs inte i finkornig sand, du får hitta växter som gör det :)

Nu när du har finkornig sand tycker jag du ska ha ett helt stim (10 stycken) av en art av Corydoras (pansarmal), för de är så söta när de silar sanden i munnen och bökar i sanden. De älskar finkornig sand :)

Fast nu är väl akvariet nystartat, så då får du ta det lugnt med fiskköp.

Lycka till med din sand :)

Jag var och köpte pirayor idag(Serrasalmus marginatus) hoppas att det är den aggressiva sorten som han i butiken sa. Tycker också det är otroligt snyggt med den sanden jag har. Kanske borde skaffa pansarmalar, men frågan är om de överlever pirayorna. Får se om de övriga fiskarna överlever, pirayorna flyttade in idag och är kanske inte riktigt på hugget, men de som överlever får ju överleva. Mvh//Erik
#14 - 12 februari 2008 08:14
Nej, med pirayor tycker jag inte du ska köpa corydoras.... En sådan död är de för fina för! :)
#15 - 12 februari 2008 17:46
toccata skrev:

Finkornig sand är finast tycker jag med, det blir nog bra i ditt akvarium. Men vissa växter trivs inte i finkornig sand, du får hitta växter som gör det :) :)

vilka växtar trivs inte i finkornigt sand????:confused:
edit : dom växter som jag har haft har dett inte varit problem med
mvh janne
#16 - 12 februari 2008 18:56
Jag har fått för mig att växter som Javaormbunke och Anubias trivs lite sämre i finkornig sand... Jag har visserligen Anubias i min sand, men då har jag bara stuckit ned de yttersta rotspetsarna, kanske 1-2 cm, i sanden. Sen får de växa neråt om de själva "känner för det". Låter man mycket av rötterna vara under sanden kan de börja ruttna.

Annons