bioboll/ytterfilter

#1 - 20 december 2003 10:35
Hellu

Har fyllt en fluval404 med minibiobollar nu, ska jag skippa de 4 vita filtermattebitarna som renar vattnet innan bollarna, så bollar tar upp skiten, eller ska jag ha med filtermattebitarna? ... annars fasntar det knappt nåt i bollarna(?)
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 20 december 2003 10:43
Antar att det är 3 fack i filtret, eller är det 4 nu för tiden?
Om det är 3 hade jag använt minibiobollar i de två första och filtermattebitar i det sista.
Om det är 4 så hade jag använt minibiobollar i de två första och filtermattebitar i de två sista.
#3 - 20 december 2003 10:46
Ja precis, det är 4 st fack. Men, det jag menar är att fluval har ju den där skivan som det sitter 4st långa filtermattebitar på. Om jag ska ta bort dessa för att biobollarna ska få ta skiten, istället för dom. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 20 december 2003 10:48
Vet inte hur filtret ser ut så jag kan inte uttala mig. Under alla omständighter skall alltid den grövsta filtreringen komma först och den finaste sist.
#5 - 20 december 2003 10:59
Nej, ta inte väck förfiltret. Jag har keramikrör i de två nedersta och bollar i de översta.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 20 december 2003 11:03
OK -det var tydligen ett förfilter. Sitter detta förfilter inne i behållaren? I så fall lite underligt - ett förfilter bör sitta vid insuget i akvariet eftersom detta rätt snabbt blir nedsmustat och det skall vara lätt och gå snabbt att rengöra, dvs man skall inte behöva öppna behållaren för rengöring av förfilter.
Men kanske har jag missförstått det igen - vet ju som sagt inte hur filtret ser ut.
#7 - 20 december 2003 11:07
Håller med, ganska dumt placerat. Fitermattan sitter längs med väggen där vattnet rinner in sen går det upp genom filter "lådorna".
#8 - 20 december 2003 11:20
Ok, ja, lite dumt är det nog. För visst vill jag att skräp ska fastna i bollarna istället för i filtermattan innan, spelar väl ingen roll kanske?

Nåja, får tacka för hjälp iaf. Och jag tror jag sätter ett filter med 3fack biobollar, sen längst upp filtermatta. I den andra keramikmakaroner och filtermatta, eller vadd.

Just nu puttrar det ett filter med bara filtervadd i alla facken, startade upp igår, (andra försöket).
Så nu är det skitsnyggt, och jag bara väntar på de härliga cyanobakterierna igen så jag tröttnar helt.
#9 - 20 december 2003 11:23
Nej. Se till så skiten inte fastnar i bollarna, då funkar de inte som det är tänkt. Skit i vadden, den får du byta efter ett par veckor och det blir jobbigt att öppna filtret stup i kvarten.
#10 - 20 december 2003 11:25
Ohoo.. ok ok :)

En liten snabbisfråga till, ska jag proppa filterkorgen full med bollar, eller ska de kunna flyta runt lite där inne, hmm?
#11 - 20 december 2003 11:48
Stoppa i så mycket som får plats.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 20 december 2003 11:54
ska jag proppa filterkorgen full med bollar

Håller helt med mrsonk i detta och att du helt skall strunta i vadden.
Men innte med detta "Se till så skiten inte fastnar i bollarna, då funkar de inte som det är tänkt"
Vadå det är väl där skiten skall fastna för att brytas ner, det är ju det man har dom för.

#13 - 20 december 2003 12:11
Okej, helt rätt Kjell. Med "skiten" menar jag gammla blad mm, det ska inte hamna i bollarna, då försvinner ju hela funktionen med stor filterytan. Den "skiten" som bryts ner ska hamna hos bollarna:)
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 20 december 2003 12:20
Den lilla mängd med gamla blad som kan ta sig igenom insugssilen (som jag förutsätter finns på plats) är jag nog rätt övertygad om bryts ner i filtret.
#15 - 20 december 2003 12:24
Inte mina Vallisneria blad i alla fall. Brukar hitta en sörja av gammla blad när jag öppnar filtret. Insugs skyddet är tyvär ingen höjdare. Mycket "Skit" sätter sig i slangarna som av någon annledning inte är slät på insidan utan "räfflade".
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 20 december 2003 12:44
Mycket "Skit" sätter sig i slangarna

Om det är så kan det vara vettigt att använda ett litet förfilter i akvariet. Gör en liten kub av filtermatta på ungefär 10x10x10 cm och trä på insugsskyddet.
#17 - 20 december 2003 12:46
Ja, det hjälper nog mycket. Vet inte om jag får plats med det i bakgrunden tyvärr. Tack för tipset.

Annons