biobollar

#1 - 28 juli 2014 19:37
Skulle någon vilja vara snäll och förklara lite mer utförligt hur biobollar fungerar i ett ytter- eller innefilter?
Vilket material ska de helst vara av och vilken storlek?
#3 - 28 juli 2014 19:51
Tack, det har jag, men jag hade hoppats på att kunna få lite utförligare information.
#4 - 28 juli 2014 20:29
I droppfilter är ju biobollar det bästa tänkbara eftersom det sprider vattnet bra genom filtret så hela materialet utnyttjas, om du jämför med tex en filtermatta istället så skulle vattnet bara rinna rakt ner istället för runt en boll, som ger en längre kontakttid och bättre syresättning. I ett ytterfilter körde jag bara lite bollar i botten som grovfilter istället för keramiska ringar. I ett ytter eller innerfilter är ju filtermatta mer funktionellt än att fylla dem men bollar...
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 28 juli 2014 20:39
Det finns minibiobollar som avsedda att placeras i ytterfilter (alltså inte de vanliga biobollarna).
I ett innerfilter funkar det inte med biobollar.
#6 - 28 juli 2014 21:03
Det finns minibiobollar som avsedda att placeras i ytterfilter (alltså inte de vanliga biobollarna).

I ett innerfilter funkar det inte med biobollar.
Det är de små "puttekulorna" jag använder men jag tycker att filtermatta är bättre och vill man förhindra att mattan sätter igen (vilket den grova ppi 10 egentiligen aldrig gör) så kan man ju klippa kuber av den.
#7 - 28 juli 2014 21:19
Så det är alltså bättre att fylla med filtermatta oavsett hur stor plats man har?

Jag har ett ytterfilter fyllt med grov filtermatta, men vattnet leds igenom en filterhörna i akvariet, vilket jag tidigare använde som innerfilter. Jag vill inte ha det fyllt med filtermattor (i nuläget har jag bara en rad med filtermatta där) då jag tyckte det blev så mycket skräp i akvariet och värst var det när man skulle göra rent det. När jag bytte till ytterfilter har jag märkt att vattnet har blivit mycket klarare. Men jag fick i en tidigare tråd tips om att fylla filterhörnan med biobollar istället för att den står tom.
Men ni menar alltså att det är verkningslöst?
#8 - 29 juli 2014 03:51
Jag har fått för mig att biobollarna ska verka som "hem" till de goa bakterierna, mer än att de rengör vattnet s.a.s...
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 29 juli 2014 07:06
Biobollar är alldeles utmärkta och jag anser nog de är definitivt bättre än filtermatta som "torr/droppfilter" men som vårfilter är det inte så stor skillnad.

Bägge filtermaterialen fungerar på samma sätt dvs som biologiska filter.

Det finns olika slag av biobollar och de bästa är de som vattnet tar lång tid på sig att rinna genom bollen (dvs det rinner inte rakt igenom utan i sicksack. De sämsta (och billigaste) är de som är kosntruerade på så sätt att de har en platta i mitten och sedan sticker det ut taggar från plattan.

Annons