Biobollar?

#1 - 31 oktober 2004 20:26
Hej!
Jag undrar om det är att föredra att enbart ha biobollar i sitt ytterfilter, eller om man ska kombinera med annat. Har nämligen haft lite dåligt med balansen i karet, med skit som inte bryts ner bra, och sedan plötsligt såg jag att djuraffären sålde biobollar för 90 kronor paketet. En bioboll (biosphere) hade visst en yta på runt 200 cm2...(är det mycket eller inte?)
Har just nu i ehfimech, efhitech (hette det så?), samt blå och vit filtermatta. Filtret tror jag är ett eheim 2224.

Mvh Malawi´n
#2 - 31 oktober 2004 20:39
kör 50/50 med corallife biobollar och filtermatta i kuber
så får du underbar balans efter ca 2-3 veckor.

/Baggen
#3 - 1 november 2004 17:12
ok
råkar faktiskt ha filtermatta, PPi10, uppklippt i kuber;)
Ska jag köra med biobollar först eller blandat?

Mvh Malawi´n
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 1 november 2004 18:11
Om du mixar så skall du ha biobollarna först.
#5 - 2 november 2004 08:45
Varför använda biobollar över huvudtaget? Uppklippt filtermatta funkar väl nog så bra?
#6 - 2 november 2004 14:25
hm...
kanske det, men blandar ändå;)
Har nu köpt en liter biobollar, men de ser inte ut som de andra här på zoopet. Så här ser de ut:
http://www.efd.lth.se/~f97mn/fisk/biobollar/bioboll2.jpg
Funkar de bra ändå?

Mvh Malawi´n
#7 - 2 november 2004 14:38
Liknar mycket dom jag använder (corallife) och jag har inte nåt negativt att säga om dom.
Jag tänker byta till corallife i min diskus burk om nån vecka bara jag får min filteratta :)
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 2 november 2004 14:47
Det är ju utan tvekan den billigaste modellen av biobollar efterom konstruktionen (i alla fall enligt vade det ser ut på fotot) rinner rätt igenom bollen och därför anliggningstiden blir väldigt kort.
Den typen av bioboll TROR jag inte är effektivare än t.ex. filtermattekuber.
#9 - 2 november 2004 15:13
Kjell:
Misstänkte att de inte var lika bra som andra biobollar. Vad bör jag då göra?

1: Fylla 50/50 med de här biobollarna samt filtermattakuber.

2: Ha kvar med efhimech, efhitech samt 2 sorters filtermatta.

3. Enbart ha så mycket filtermattakuber som möjligt.

Mvh Malawi´n
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 2 november 2004 15:18
Jag har tyvärr inte testat Eheims eget filtermaterial så jag kan inte uttala mig om dom, men det är ju många som menar att de är kanonbra.
Själv använder jag först ett fack med Duplas minikaskade biobollar (dom enda biobollar som jag skulle använda i ett ytterfilter) samt två fack med filtermattekuber PPI 10 (det grövsta) och detta har funkat utmärkt i åtskilliga år utan att behöva rengöras.
#11 - 2 november 2004 16:37
Ok, fortsätter med en annan fråga här.
Jag har alltså 4 olika sorters filtermassa/filtermatta. Pumpen är ett eheim yttefilter 2224, tror jag. Det anser jag egentligen borde räcka. Problemet är att jag endå fick skit, och då satte in ett powerhead med 540 l/h, samt 4 liter filtermatta, PPi10. Borde inte det räcka för att se till att det inte blir skit i ett kar med 12 mbunas varav bara 1 är fullvuxen, och karet är på 200 liter.
Kan för allt i världen inte förstå vad som är fel...:(

Mvh Malawi´n
#12 - 5 november 2004 07:21
Vad menar du med skit?

Avföring från fiskarna, slamprodukter från växter (om du nu har några) etc.

Lite skit blir det alltid i ett kar. Om du ska få bort precis allting så får du nog skippa sand och inredning över huvudtaget.

Små partiklar kommer yra runt eftersom Maliwisarna oftar bökar omkring på botten vilket du inte kommer ifrån. Det du kan göra för at ta bort så mycket som möjligt av de små partiklarna är att skicka i fin filtervadd i ditt ytterfilter tex. Det skulle hjälpa till at plocka upp en del. Men som sagt lite skit är det alltid.
#13 - 5 november 2004 07:58
jo, det vet jag. Men de senare månaderna har det inte varit så mycket som flyter omkring med väldigt mkt som är på bottnen.
Bytte dock den fina filtervadden igår, samt testade att suga upp precis all skit. har nämligen inte sugit upp skiten på ett par veckor, i hopp om att den skulle brytas ner.

Mvh Malawi´n
#14 - 30 januari 2009 19:17
vad är bio bollar? vad gör dom ?
#15 - 30 januari 2009 19:43
Om du mixar så skall du ha biobollarna först.
Varför? själv har jag alltid en bit matta före så att inte biobollarna smockas igen!
Bilagor:
#16 - 30 januari 2009 19:51
åheim skrev:
Varför? själv har jag alltid en bit matta före så att inte biobollarna smockas igen!

Har samma filter och enligt instruktionerna framgår det tydligt att längst ner i burken skall det ligga mech-makaroner (mekaniskt filter?) efter det en filtermatta rätt grov, sen kommer biobollarna och sist av allt filtervadden (som bör bytas ut med jämna mellanrum).

mvh ljung
#17 - 31 januari 2009 06:46
biobollar

96 tubo skrev:
vad är bio bollar? vad gör dom ?

De är bra att ha när filmen är tråkig och man vill liva upp sig med något annat! :d

Skämt åsido, det är ett filtermaterial. Små bollar som bakterier kan bo på i akvarie och dammfilter.
#18 - 31 januari 2009 07:50
ok tack :)

Annons