biobollar....frågor

#1 - 9 november 2007 07:21
Hej !

Skall nu lite panikartat dra igång ett 222 liters kar.

Tanken är att bygga ett eget innerfilter med skifferplattor som fylls med diverse filtermattor + 1/2 cirkpumpar.

Lite sugen på att ha lite biobollar som komplement inne i kammaren.

Men....lite dåligt insatt i hur jag skall göra.

Så, diverse frågor.

1) Vilken bioboll anses vara bäst på marknaden, samt pris och vart hittar man dom ?

2) Hur många liter biobollar behöver man för att det skall vara lönt ?

3) Var skall man placera bollarna i förhållande till mattorna / pumpen ?
alltså, skall bollarna vara före eller efter mattorna ?

4) Normalt sett, hur ofta behöver man rengöra bollar ?

Fler frågor kommer säkert senare......
#2 - 9 november 2007 18:30
Kensa- fråga kjell han verkar ha sten koll på det där med bio bollar...

Om du frågar mig så finns det mini cascadebollar och kostar skjortan.
Inköps ställe arken zoo.
#3 - 9 november 2007 18:32
10ppi filtermatta (den grova) har mycket mer yta per volym än biobollar. Enda anledningen till biobollar skulle vara om filtermatta minskar flödet för mycket enligt mig.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 9 november 2007 19:21
1/ De biobollar är bäst där vattnet inte rinner rakt igenom (utan i zick zack) och inte har en platta i mitten från vilken det sticker ut piggar.
Sedan finns det också olika biobollar för olika syften - normalt används de större biobollarna (de som är i pingpongbollstorlek) enbart som dropp/torr-filter. Skall man köra med biobollar i ett ytterfilter där ytan är begränsad så funkar inte dessa biobollar så bra (ytan blir för begränsad) utan här är mindre biobollar (i puttekulestorlek) betydligt effektivare.
Vilket märke som är effektivast det vet jag inte eftersom jag inte är så insatt i vad som finns på dagens marknad. Själv har jag i ytterfilter använt Dupla Minicascade http://www.dohse-aquaristik.de/dupla/schweden/dupla/produkte.php?showpg=38 och varit mycket nöjd. Jag tror dock inte att de säljs i Sverige idag men bör gå att få tag på genom någon tysk näthandlare.
2/ Det beror helt på hur bra biobollarna är. Ju effektivare (och därmed dyrare) desto mindre behövs. Fabrikanten brukar ange hur mycket som behövs
3/ Jag brukar ha bollarna först - men det är inte så himla viktigt
4/ Normalt sett aldrig. Bollarna är ju också ouslitliga och kommer att överleva många pumpar.
#5 - 9 november 2007 19:23
när det gäller biobollar vs filtermatta så är det så att vattnet måste passera en mycket längre sträcka pga att biobollen styr vattnet åt olika håll medans mattan låter vattnet passera rakt igenom och ju längre kontakt vattnet har med biofilmen dess bättre, men som sagt en blandning av dessa båda är nog det bästa!
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 9 november 2007 19:23
heeke skrev:
10ppi filtermatta (den grova) har mycket mer yta per volym än biobollar. Enda anledningen till biobollar skulle vara om filtermatta minskar flödet för mycket enligt mig.

Det är inte alltis så enkelt att den med störst yta "vinner" - i så fall vore ju en tätare filtermatta bättre, vilket det inte är.
En bioboll där man får vattnet att rinna fram och tillbaka är faktiskt oerhört effektiva. Men visst grov filtermatta är också väldigt effektivt
#7 - 9 november 2007 19:31
jag tycker de biobollar som följer med tetratecs ytterfilter är väldigt bra och de påminner om dupla minicascade!
#8 - 9 november 2007 19:34
En tätare matta tror jag skulle vara effektivare om den inte satte igen så lätt.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 9 november 2007 19:36
heeke skrev:
En tätare matta tror jag skulle vara effektivare om den inte satte igen så lätt.

Ja hade inte OM varit så;)
Men som sagt, som jag skrev ovan biobollar där vattnet rinner fram och tillbaka är extremt effektiva..
#10 - 9 november 2007 19:46
allt snack om biobollar gav mig just iden att fylla hela tommrummet bakom mitt hamburgerfilter med biobollar;) det måste ju funka väldigt bra eller hur:)
#11 - 9 november 2007 21:05
Precis som Kjell skriver så används biobollar i första hand till droppfilter. Anledningen till att dom är formade som bollar är ju just det att det skall bildas en massa luftfickor i ett droppfilter, och därmed komma in mycket luft/syre... Om olika fabrikat av biobollar sedan har olika uppbyggnad, det tror jag inte har någon större betydelse faktiskt ! Huvudsaken är att dom har hyfsat stor yta i förhållande till hur mycket luft som kan komma ner i filtret !

Själva poängen med ett droppfilter är ju att det skall komma till enorma mängder syre jämfört med ett vanligt filter som befinner sig under vattenytan...

Kort sagt, jag skulle inte köpa biobollar till ett vanligt filter !

Mvh/Janne
#12 - 9 november 2007 21:10
Åheim.....nu tar vi det lugnt....det där är MIN idé....:-)

Eller, det var ursprungsidén, nu har jag beslutat mig för att göra en bakgrund av skifferplattor, ha ett utrymme bakom plattorna på ca 5 cm. Där delar jag av i sektioner.
fyller på med olika filtermatrial + bollar, Total filtervolym blir runt 12 liter för ett kar på 222 liter....borde väl räcka ett tag.

Kjell Fohrman....Tack för värdefulla tips/synpunkter
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 9 november 2007 21:39
Precis som Kjell skriver så används biobollar i första hand till droppfilter. Anledningen till att dom är formade som bollar är ju just det att det skall bildas en massa luftfickor i ett droppfilter, och därmed komma in mycket luft/syre... Om olika fabrikat av biobollar sedan har olika uppbyggnad, det tror jag inte har någon större betydelse faktiskt ! Huvudsaken är att dom har hyfsat stor yta i förhållande till hur mycket luft som kan komma ner i filtret !

Själva poängen med ett droppfilter är ju att det skall komma till enorma mängder syre jämfört med ett vanligt filter som befinner sig under vattenytan...

Kort sagt, jag skulle inte köpa biobollar till ett vanligt filter !

Mvh/Janne

Jag instämmer helt att den stora poängenm med droppfilter är syretillsättningen vilket ger en effektivare nedbrytning.
Däremot håller jag inte alls med om att det i stort sett inte spelar någon roll hur en bioboll ser ut - det har faktikst en väldigt stor betydelse. För att hårdra det hela så skulle man ju i så fall då lika gärna kunna slänga ner pingpongbollar direkt;)
Vet för övrigt att en del har kört med hårpapiljotter, en del med distansklossar för armeringsjärn etc. etc.
Allt funkar, den stora skillnaden är hur effektivt det får vattnet att rinna (så mycket i zick zack som möjligt) och ju effektivare ju mindre biofilter kan man ha.

Kommer för ävrigt att köra en kombination med biobollar (Aqua Medics) och filtermattebitar i mina stora filtermoduler i mitt 3.000 liters.
#14 - 12 november 2007 05:53
Verkar vara en del tyckande om syresättningen på bollarna.....dvs att de är klart effektivare om de får tillgång till mer syre än vad som finns inne i ett innerfilter.

så....skulle effektiviteten öka dramatiskt om man kopplade på en luftpump med en syresten i botten.....alltså, en ström av luftbubblor längst ner i filterkammaren där man har bollarna ?? Har en gammal luftpump...behöver bara en slang och en syresten...
#15 - 12 november 2007 06:53
ÄR det meningslöst att använda biobollar i ett ytterfilter? Det är så jag tolkar det när jag läser..
Jag är nybörjare med stort N, så jag kanske inte har fattat detta riktigt ändå..*S*..
#16 - 12 november 2007 08:52
Ramnissan skrev:
ÄR det meningslöst att använda biobollar i ett ytterfilter? Det är så jag tolkar det när jag läser..

Jag är nybörjare med stort N, så jag kanske inte har fattat detta riktigt ändå..*S*..

Nej ! Det är inte meningslöst. Däremot så är det onödigt dyrt att stoppa i biobollar i ett ytterfilter när exvis filtermatta är både bättre och billigare än biobollar i detta fall...

En fördel som dock finns med att ha biobollar i ett ytterfilter är att man får ett bra flöde genom filtret, det bromsar inte på samma sätt som de flesta andra filtermatetial. Vidare så sätter inte filtret igen på samma sätt, i och med att biobollar är mycket "glesare" än exvis filtermatta.

Jag skulle personligen inte springa och köpa biobollar till ett ytter eller innerfilter. Däremot om jag hade några liter biobollar liggande, då skulle jag självfallet använda dom !

Mvh/Janne
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 12 november 2007 08:58
Kensa skrev:
Verkar vara en del tyckande om syresättningen på bollarna.....dvs att de är klart effektivare om de får tillgång till mer syre än vad som finns inne i ett innerfilter.

så....skulle effektiviteten öka dramatiskt om man kopplade på en luftpump med en syresten i botten.....alltså, en ström av luftbubblor längst ner i filterkammaren där man har bollarna ?? Har en gammal luftpump...behöver bara en slang och en syresten...

Ja effektiviteten skulle öka något, men den stora skillnaden är om man har dom "torrt". Se t.ex. ritningen på Zoopets filtersida http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=175&Itemid=92
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 12 november 2007 09:03
Ramnissan skrev:

De stora biobollarna tar mycket plats och är därför inte lämpliga i ytterfilter. Däremot de små som finns och som är specialkonstruerade just för ytterfilter är mycket lämpliga. De är minst lika effektiva som filtermatta samtidigt som de ger en bättre genomströmning. Har man 3 fack i ytterfiltret så tycker jag det bästa är 1 fack med minibiobollar och 2 fack med grovporig filtermatta
#19 - 12 november 2007 09:08
Tackar för svaren!
Jag ska beställa ett nytt ytterfilter idag(Eheim2080 prof 3)då kanske det kan vara en idé att lägga i små biobollar i det iallafall då? Det var tanken från början:)
Har inga liggandes iofs, men förbättrar det genomströmningen så är det ju värt pengarna.
#20 - 12 november 2007 09:10
Ja effektiviteten skulle öka något, men den stora skillnaden är om man har dom "torrt". Se t.ex. ritningen på Zoopets filtersida http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=175&Itemid=92

Så, nu ska vi se om jag har fattat rätt.

Om jag då enbart siktar på ett "innerfilter". Vilket är konstruerat enligt den principen som beskrivs på Zoopet. Dvs en stor filtermatta, som man kopplar på en cirkpump, så skulle ett antal biobollar inne i den kammaren inte öka effektiviteten speciellt mycket.

Tanken är som sagt var att ha en bakgrund uppbyggd av skiffer (ja...jag är skifferbög) längs med stora delar av baksidan. Totalt är utrymmet i runda slängar 12-14 liter.

Om jag då "fyller" detta utrymme med filtermatta, kanske först 10-12 liter grovt, och sedan 2-4 liter fint, så skulle jag då få ett "fullgott" bio-filter ?

Att slänga in 1-3 liter bio-bollar skulle inte öka effektiviteten märkbart ?

Rätt ?
#21 - 12 november 2007 09:13
Kensa skrev:

Jag tror inte att det kommer att göra någon större skillnad. Men varför inte testa ? Enligt mig så kan det omöjligt bli en försämring iaf ! Så prova du om det inte innebär för mycket jobb ! :)

Det är ju så många uppfinningar kommer till. Att någon testar en ny lösning...

Mvh/Janne
#22 - 12 november 2007 09:21
hmmm.....men jag är ingen expert....testa något som enligt expertisen inte är provat...och tveksammt om det blir bättre....är kanske inget för mig.....
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 12 november 2007 09:46
Kensa skrev:
Att slänga in 1-3 liter bio-bollar skulle inte öka effektiviteten märkbart ?Rätt ?

Det skulle säkert öka, men inte märkbart.

När jag och Lasse Forsberg i början av 90-talet utvecklade och producerade det droppfilter som visas på Zoopets filtersida så blev det med en gång himla
populärt och "alla" skulle ha det - det blev någon slags innepryl. Efter något år falnade intresset och folk gick tillbaka till filtermattorna som jag hade introducerat i Sverige några år tidigare.
Visst droppfiltren var kanon - men det blev lite av "overkill" dvs filtermattorna var tillräckligt effektiva för att täcka behovet av ett bra biologiskt filter i ett standardakvarium. Däremot var droppfiltren idealiska i yngelakvarier med mycket fisk som matas rätt mycket - dvs där behövdes ett ännu effektivare biologiskt filter.

Att jag rekommenderar de små biobollarna i ett av facken i ytterfiltren är pga att där är det ett begränsat utrymme (bara några liter) - men 14 liter filtermatta borde utan problem räcka för ett rejält stort sällskapsakvarium.
#24 - 12 november 2007 09:52
Jag tackar och bugar.....det blir med andra ord enbart filtermatta.

Annons