biobollar innefilter

#1 - 30 juli 2015 15:54
jag har nyligen köpt ett nytt innerfilter som innehåller 2 sektioner ett för skumfilter och ett för biobollar och jag tänkte biobollar? kan väl inte suga upp nån skit så jag plockade bort bollarna och ersatte med skumfilter i bägge sektionerna och vattnet är rent och klart och filtret suger åt sig massor av skit vad har biobollar för funktion och var jag dum som bytte ut dom mot skumfilter?
#2 - 30 juli 2015 19:08
De är inte till för att suga upp skit, det med att suga upp skit är nästan sekundärt med ett filter. Biobollarna bebos av en massa bakterier som bryter ned fiskarnas avföring till ofarlig (så länge man sköter sina vattenbyten) växtnäring. Så i med biobollarna igen enligt min mening! Man kan nog anta att filtrets funktion funkar i två steg.
1) Skumfilter främst rensa mekaniskt och medioker nedbrytning. Se till att alla partiklar fastnar här.
2) Biobollar bebos av bakterier som bryter ned avföringen och de geggas inte igen av partiklar då dessa bor på hårda ytor, inte i geggan.
#3 - 31 juli 2015 13:24
Innerfilter har ju som regel en liten mängd filtermaterial och för att utnyttja den till max så är grov filtermatta att föredra. Biobollar lämpar sig bättre i stora filter som te.x ytterfilter eller sumpfilter...
#4 - 31 juli 2015 19:31
åheim skrev:
Innerfilter har ju som regel en liten mängd filtermaterial och för att utnyttja den till max så är grov filtermatta att föredra. Biobollar lämpar sig bättre i stora filter som te.x ytterfilter eller sumpfilter...

Jo det blir lätt lite väl liten yta och biobollar funkar bättre på öppna filter där vatten strömmar ner på dem i luften för att få bra luftinblandning, ser inte riktigt nyttan med dem i ett akvarium om det har bra genomluftning alternativt bra med växter.

Annons