Biobollar och innerfilter

#1 - 14 februari 2003 11:27
Hej jag har en undran kring biobollar (tex Dupla minicascade). Dessa kommer ofta upp i diskussioner kring filtermaterial i ytterfilter och verkar vara bra eftersom de har stor filteryta per volym. Min undran är nu om de går att ha i innerfilter (innefiltret jag funderar på att köpa har c:a 3l filtervolym, Juwel Compact H). Jag har tänkt att ha ganska mycket filtermatta innan vattnet når innerfiltret så större partiklar borde inte vara något problem (se skiss på min akvariumplanhär).

/Niclas
#2 - 14 februari 2003 11:53
De flesta bio bollar är gjorda för våt/torr filtrering typ droppfilter. Hur det är med dom du nämner vet jag dock inte. Om dom är gjorda för att vara nersänkta i vatten hela tiden så skall det nog inte vara några problem.
MVH
Magnus
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 14 februari 2003 12:46
Dupla minikaskade är avsedda för att användas i våtfilter. I Duplas rekommendation står det att det behövs ca. 0.55 l minikaskade per 100 liter akvarievatten.
Om det räcker får du själv räkna ut utifrån storleken på ditt akvarium då du inte nämner detta.
Akvaristiska hälsningar
KJell
#4 - 14 februari 2003 15:51
Du har ett kar på 190 liter och Kjell nämnde ett tal på 0,55 l minikaskade per 100l. Så den volym som rekomenderas har du plats med i ditt Juwelfilter. Du kan i princip fylla ett juwelfilter precis efter samma principer som för ett ytterfilter av motsvarande volym.

Smike

Annons