Biologisk krigföring mot alger

#1 - 13 januari 2010 20:45
Tre veckor efter start börjar mitt 310L stabilisera sig. Hade en dust med begynnande cyano innan näring & belysning justerats men den är nu borta och växterna växer på fint.

Nu börjar däremot långsamt växande grönalger dyka upp på glaset. De bildar en fin, tät matta av ~1-2 mm långa små trådar.

Tittar jag på http://www.theplantedtank.co.uk/algae.htm så rör det sig om "Green Dust Algea". Enligt instruktion ska man låta dem vara så försvinner de av sig själva vilket ju låter trevligt!

Nu tror jag inte riktigt att det fungerar så enkelt. Lite alger brukar det ju alltid dyka upp och ett helt algfritt akvarium tror jag är en utopi. Dessutom finns de också på mina rötter samt på de äldsta bladen (~2 veckor gamla) på mina svärdsplantor!

Alltså vill jag hjälpa naturen på traven och införa några djur som mumsar i sig dessa alger. Jag har en 6 cm lång Ancistrus men den verkar inte särdeles intresserad av att putsa mina växter, rötter eller rutor.

Många tipsar om Otocinclus - och många menar att de inte alls äter alger.
Andra tipsar om Ancistrus - och många (mig inkluderat) menar att de bara delvis äter alger.
Räkor har jag läst lite om men de verkar mest vara effektiva mot tofs- & trådalger. Dessutom kör jag med EC (istf CO²) och räkor ska visst vara känsliga för detta.
Sniglar köper jag gärna men vilken art ska man köpa? En som käkar alger, är snäll mot växterna och gärna gräver i sanden vore idealiskt!

Kan mycket väl tänka mig att kombinera samtliga dessa djur som städpatrull men... fungerar det?

Vilka erfarenheter har ni?
#2 - 13 januari 2010 21:31
Riktigt bra länk, tackar!
#3 - 13 januari 2010 23:38
Ja, nice sida.

Ottosar har jag hört ska äta alger.. men bara om de MÅSTE.. d.v.s om man inte matar eller matar snålt med vanligt foder.
#4 - 14 januari 2010 03:53
Dammalger.. ja, det är ju en klassiker känns det som :)

När jag hade det i mitt 540 skrapade jag konstant, då försvann de aldrig, så jag väntade ut de och tillslut så bildades det en tjock matta på glaset som började ramla av, och då skrapade jag bort den. Funkade bra.

Nu har jag det i mitt nya 150L med 1w/L, där växer algerna oförskämt snabbt. Skrapar jag rutan en dag så är de tillbaka dagen efter, så jag installerade ett uvc-filter för två dagar sen och skrapade rutorna samt bytte vatten, dagen efter INGA alger på rutan, får se hur det ser ut imorgon.

Det som passar på din beskrivning är: Malaysiska sandsnäckor, äter ej växter, mumsar alger, håller sig nere i sanden om dagarna förutom vid matning, gräver som f*n!

Kom ihåg att aldrig skrapar alger eller röra runt i karet om du inte gör ett vattenbyte direkt efteråt.

MVH Johan
#5 - 14 januari 2010 09:52
Det är inte dammalger om det är 1-2 mm långa trådar.
Dammalger är som ett fint pulver som känns lite strävt när man gnider det mellan fingrarna. Det tar ofta bara ett par timmar innan dom kommer tillbaks efter att man strukit bort dom.

Jag hade alger liknande de du beskriver och 6 ottosar i 60 liter gjorde rutorna rena på ca 1 dygn.
#6 - 14 januari 2010 10:04
Mitt akvarium gjorde precis samma sak. Fick "trådalger" efter 3 veckor. Nu efter 2 veckor till är dom på tillbakagång med hjälp av två av mina siameser.
Enda nackdelen med betande fiskar är att man måste ersätta algerna med växter. Nu har jag till exempel begynnande brunalgtillväxt eftersom trådalgerna försvann så fort.
#7 - 14 januari 2010 10:10
defdac skrev:
Det är inte dammalger om det är 1-2 mm långa trådar. Dammalger är som ett fint pulver som känns lite strävt när man gnider det mellan fingrarna. Det tar ofta bara ett par timmar innan dom kommer tillbaks efter att man strukit bort dom. Jag hade alger liknande de du beskriver och 6 ottosar i 60 liter gjorde rutorna rena på ca 1 dygn.

Algerna jag får är alltså inte 1-2 mm långa på en gång, det tar ju ett tag. då de växer ganska långsamt. Grön-prick stämmer inte heller då mina växer som ett jämnt täcke. De känns dock sträva när man drar fingrarna över dem men lossnar inte särdeles lätt. Min Ancistrus (oerhört lat trots låg utfodring) kan gnaga kraftigt på ett algtäckt område utan att det syns några resultat efteråt. Algerna är väl vad jag under mina tidigare år som akvarist betecknade som "vanliga grönalger".

Jag läste om ditt lyckade resultat på Plantswap och det är en av anledningarna till att jag överväger Otocinclus trots något varierande rapporter. Egentligen tycker jag inte själva fisken är så intressant men vill ju helst hålla algerna stången på naturlig väg.
#8 - 14 januari 2010 10:20
Grottbert skrev:
Enda nackdelen med betande fiskar är att man måste ersätta algerna med växter. Nu har jag till exempel begynnande brunalgtillväxt eftersom trådalgerna försvann så fort.

Växterna växer ordentligt. Jag har ju mest snabbväxande växter än så länge då karet är nystartat men som exempel har jag från tre 10 cm Limnophilia Sessiliflora nu 12-13 st om 20 cm i längd. Dessa kastar upp drygt en ring vardera om dagen utöver de otaliga sidoskott som uppstår. Samma sak med Hygrophila Polysperman som också växer ordentligt - om än inte lika snabbt.
Svärdsplantorna spottar även de fram varsitt blad per 1-2 dagar och nu har jag även fått in några Vallisneria för att öka växtmassan ytterligare. Det gäller ju att ha ett så fullt kar som möjligt :p

Men som du säger, något måste ju fylla algernas plats i näringskedjan. Jag har en liten gnagande fundering om att en dos PMDD + NutriSi i veckan samt 5 ml EC om dagen inte är riktigt rätt i mitt kar. Det känns som om tillväxten stampar lite i slutet av veckan trots höga NO³-halter. Då inga av växterna uppvisar bristsymptom borde ju mineralerna vara OK så då är frågan om man ska öka fosfaterna lite... Kör nog upp en tråd på Plantswap om detta om inget förbättras inom två veckor.

Hittar jag å andra sidan några bra algsanerare så är jag nöjd!
#9 - 14 januari 2010 14:10
hawkse skrev:
Tre veckor efter start börjar mitt 310L stabilisera sig. Hade en dust med begynnande cyano innan näring & belysning justerats men den är nu borta och växterna växer på fint.

Nu börjar däremot långsamt växande grönalger dyka upp på glaset. De bildar en fin, tät matta av ~1-2 mm långa små trådar.

Tittar jag på http://www.theplantedtank.co.uk/algae.htm så rör det sig om "Green Dust Algea". Enligt instruktion ska man låta dem vara så försvinner de av sig själva vilket ju låter trevligt!

Nu tror jag inte riktigt att det fungerar så enkelt. Lite alger brukar det ju alltid dyka upp och ett helt algfritt akvarium tror jag är en utopi. Dessutom finns de också på mina rötter samt på de äldsta bladen (~2 veckor gamla) på mina svärdsplantor!

Alltså vill jag hjälpa naturen på traven och införa några djur som mumsar i sig dessa alger. Jag har en 6 cm lång Ancistrus men den verkar inte särdeles intresserad av att putsa mina växter, rötter eller rutor.

Andra tipsar om Ancistrus - och många (mig inkluderat) menar att de bara delvis äter alger.

Räkor har jag läst lite om men de verkar mest vara effektiva mot tofs- & trådalger. Dessutom kör jag med EC (istf CO²) och räkor ska visst vara känsliga för detta.

Sniglar köper jag gärna men vilken art ska man köpa? En som käkar alger, är snäll mot växterna och gärna gräver i sanden vore idealiskt!

Kan mycket väl tänka mig att kombinera samtliga dessa djur som städpatrull men... fungerar det?

Hej!

Hos mig funkar både ottisar och ancistrus bra mot algerna. Fast matar jag med algtabletter för ofta så funkar det sämre, dom blir lata då och behöver inte kämpa för maten:p. Så låt dom "svälta" ibland.
#10 - 15 januari 2010 23:47
Tackar så mycket för svaren. De bekräftar ungefär det jag befarat. Det kan hjälpa med algätare men har man otur eller är för snäll mot sina algätare får man behålla sin algodling.

Jag har nu i alla fall fått mig 5-6 malaysiska sandsnäckor till skänks. Dessa ska nu få bevisa sin nytta i mitt lilla igenväxta karantänkar är det tänkt.

Det lutar nog åt ett litet stim Ottisar även om jag mycket hellre haft ett stim Corydoras. Tycker det blir lite överbefolkat på bottnen med båda sorterna med tanke på att jag tänkt skaffa några dvärgciklider också.

Dessutom fick jag i butiken tips om Parotocinclus Jumbo (med det i mitt tycke något fåniga namnet Pitbull Pleco). Enligt tipset skulle dessa vara flitigare än Ottisar och även något tåligare. När jag läser om dem verkar det som om de också gärna gräver så då får man sanden luftad också. Någon här som har erfarenhet av dessa?
#11 - 16 januari 2010 09:37
hawkse skrev:
Det lutar nog åt ett litet stim Ottisar även om jag mycket hellre haft ett stim Corydoras. Tycker det blir lite överbefolkat på bottnen med båda sorterna med tanke på att jag tänkt skaffa några dvärgciklider också.

Jag har 5-6 otocinclus i mitt 110 liters kar och skulle inte beteckna dem som bottenlevande. De hänger i växterna, på rutorna eller vilar sig på nåt blad eller nån rot men på botten är de bara i undantagsfall. Hur effektiva de är mot algerna vill jag låta vara osagt, jag har tofsalger och har inte märkt nån skillnad... Däremot har jag blivit riktigt förtjust i de här små rackarna - otosarna alltså, inte tofsalgerna!

Hälsningar
Jennifer
#12 - 16 januari 2010 15:23
jenmad skrev:
Jag har 5-6 otocinclus i mitt 110 liters kar och skulle inte beteckna dem som bottenlevande. De hänger i växterna, på rutorna eller vilar sig på nåt blad eller nån rot men på botten är de bara i undantagsfall. Hur effektiva de är mot algerna vill jag låta vara osagt, jag har tofsalger och har inte märkt nån skillnad... Däremot har jag blivit riktigt förtjust i de här små rackarna - otosarna alltså, inte tofsalgerna!

Hälsningar

Jennifer

Jag måste hålla med här om ottosarna, de är på många olika ställen i akvariet men otroligt sällan på bottnen måste jag säga.
Jag har megalechis thoracata som håller sig nästan konstant på bottnen och sen ottosar som rensar allt annat i princip, funkar helt klockrent.
#13 - 16 januari 2010 18:04
Vet att du ville ha en biologisk lösning, men ville ändå visa. Mitt kar gick från det här:

[ATTACH]26743[/ATTACH]

till det här:

[ATTACH]26744[/ATTACH]

på en vecka med hjälp av vattenbyten med uv-filter ikopplat :)
#14 - 16 januari 2010 19:17
Johanski skrev:
Vet att du ville ha en biologisk lösning, men ville ändå visa. Mitt kar gick från det här ... till det här på en vecka med hjälp av vattenbyten med uv-filter ikopplat :)

BILDCENSUR! Tänk på oss känsliga människor innan du postar sån't där! ;)

Jo, jag har sneglat på UV-filter men inte för att komma åt mina "fuzz"-alger som jag nog får kalla dem. Det du hade där såg ut som någon totalkrasch med alla möjliga sorters alger på en gång, eller? GW?

Nej, UV-filter har jag funderat på för att se om det hjälper mot mitt lätt dimmiga vatten. Inga problem att se rakt igenom akvariet på längden (125 cm) men fortfarande en lätt, vit dimma som tycks öka något direkt efter vattenbyte. Gissar infusorier och då skulle UV kunna hjälpa. Tänkte först testa med förfilter på utsuget för att se om det är min fina sand som orsakar det trots den dryga timmen jag stod och tvättade!

Hur stort var ditt kar? Effekten på UV-lampan? Typ av UV-filter? Kör du det nu konstant eller var det en punktinsats?

Kombinerar gärna teknik med biologi.

EDIT: Sorry. 150 liter stod det ju i första inlägget. Gissar att du inte hunnit koppla ur UV-filtret än.
#15 - 16 januari 2010 19:25
Tack, jenmad & Marnat. Det stämmer nog som ni säger att Otocinclus inte direkt är att betrakta som bottenlevande. I affären förvånades jag över hur fritt de verkade simma hela tiden. Då blir det i så fall några tetror mindre i mellanskiktet.

Stimmar ottisarna påtagligt eller lever de in sig i karet och flaxar omkring på egen hand även om man har 5-6 stycken?

Synd att det verkar vara så olika bud om hur effektiva de är mot alger. Allra helst vill jag ju ha två lagom stora Ancistrusar som pedantiskt filar bort minsta tillstymmelse till alg. Kunde man sedan dressera dem att beskära växter, lägga igen hål efter cikliderna och hålla insuget fritt från skräp kunde jag nog tänka mig betala ganska bra för dessa. Någon odlare som läser detta? :p
#16 - 16 januari 2010 19:28
hawkse skrev:

Hejhej, *jag är nybörjare* , men kanske kan vara till hjälp ändå ! Jag tror jag fick likadan alger, efter ca 1-2veckor. Affären tipsade mig om ett gäng Siamesiska algätare o jag köpte dem! De funkade jättebra! , jag har även en algskrapa som funkar jättebra att ta bort algerna med ! :)
#17 - 16 januari 2010 19:31
hawkse skrev:
Stimmar ottisarna påtagligt eller lever de in sig i karet och flaxar omkring på egen hand även om man har 5-6 stycken?

Stimmar tycker jag inte alls att de gör - de är alltid var för sig på olika ställen. Ibland två-tre på rutorna, ibland två-tre bland vallisneriorna... Jag vet inte ens säkert hur många jag har! Har köpt sex stycken men ser aldrig mer än fyra, ofta bara två, en gång för några dagar sen såg jag fem. Men så har de ju mycket växter att gömma sig bland!

Hälsningar
Jennifer
#18 - 16 januari 2010 20:14
Xanee skrev:
Hejhej, *jag är nybörjare* , men kanske kan vara till hjälp ändå ! Jag tror jag fick likadan alger, efter ca 1-2veckor. Affären tipsade mig om ett gäng Siamesiska algätare o jag köpte dem! De funkade jättebra! , jag har även en algskrapa som funkar jättebra att ta bort algerna med ! :)

Tack för tipset. Visst kör jag även med mekanisk rensning innan varje vattenbyte men det är ju så jobbigt. Jag har alltså tänkt förslava några stackars djur för att göra merparten av jobbet åt mig.

Siamesisk algätare kanske kan vara något men enligt det jag läst kan de ha en tendens att bli lite buffliga när de växer till sig och jag vill helst bara ha oförargliga fiskar. Tydligen skall den vara duktig med att käka alla typer av alger så det kanske kan vara värt ett försök trots allt.
#19 - 16 januari 2010 20:24
jenmad skrev:
Stimmar tycker jag inte alls att de gör - de är alltid var för sig på olika ställen.

Lustigt. De skall ju enligt uppgift gilla att stimma och helst vara i grupp om 5-6. Kanske beror på sällskapet i karet då?

Sedan är ju frågan hur många man behöver för att hålla efter karet. Defdac rensade ju upp sitt 60-liters på ett dygn med 6 st. Undrar om det kan översättas till fem dygn i ett 310-liters och att de sedan håller jämn takt i städarbetet...
#20 - 16 januari 2010 20:43
hawkse skrev:
Det du hade där såg ut som någon totalkrasch med alla möjliga sorters alger på en gång, eller? GW?

Ja, trådalger, GDA, GW.

Hur stort var ditt kar? Effekten på UV-lampan? Typ av UV-filter? Kör du det nu konstant eller var det en punktinsats?

150L
10W t5 UV deltec
Konstant sen fyra dagar tillbaka ungefär, ska köra en vecka till.
Har även 7 amanoräkor och 10 otocinclus i karet.

MVH Johan
#21 - 16 januari 2010 20:44
Mina otocinclus stimmar bra!
Bilagor:
#22 - 16 januari 2010 20:48
Jag har ett stim på 4:a siameser och dom kommer bra överens. Brukar dela på dom när det blir mycket alger i dom andra akvarierna med och dom brukar dom rensa på en vecka utan algabletter då(med algtabletter äter dom inga alger).
Dom är fullvuxna på 10cm styck och bufflar ibland med varandra för att testa hierarkin dom emellan.
Sen att dom är roliga att titta på är ju bara ett plus
#23 - 16 januari 2010 20:57
Johanski skrev:
Mina otocinclus stimmar bra!

Hmmm... om tio Otocinclus & sju Amano-räkor inte lyckas hålla ett 150-liters kar skinande rent undrar jag ju vad som skall krävas för att hålla mitt 310-liters algfritt! Nu kör jag ju inte high-tech och har bara 0.5W/liter vatten så algerna växer säkert i betydligt lägre takt än hos dig.

Att Amano-räkorna klarar sig låter ju lovande då jag trodde räkor i allmänhet var ytterst känsliga för nitrat. Det får nog bli till att köpa en drös Ottisar trots allt och komplettera med räkor.

Såg för övrigt idag att min sedan två dagar svältfödda Ancistrus började gnida betydligt bättre på svärdsplantorna så jag kanske trots allt matar för frikostigt (max en gång om dagen).
#24 - 16 januari 2010 21:01
Ancistrus + svärdsplanta = :(

Har ju co2 i mitt kar också, trycksatt, glömde liksom av det :p
Bilagor:
#25 - 16 januari 2010 21:03
Grottbert skrev:
Jag har ett stim på 4:a siameser och dom kommer bra överens. Brukar dela på dom när det blir mycket alger i dom andra akvarierna med och dom brukar dom rensa på en vecka utan algabletter då (med algtabletter äter dom inga alger).

Attan då. Nu blir det svårt att välja! Vad innebär "mycket alger" och hur stora är karen som ett par av dem lyckas rensa på en vecka?

Det låter ju otroligt lovande!
#26 - 16 januari 2010 21:11
Johanski skrev:
Ancistrus + svärdsplanta = :(

Har ju co2 i mitt kar också, trycksatt, glömde liksom av det :p

Jodå, det hade jag tänkt skriva men det var liksom självklart när du kör med 1W/liter... eller med tanke på algtillväxten så kanske du missat med CO²:n ;)

Än så länge har Ancistrusen inte skadat mina svärdsplantor men jag håller koll dagligen så jag kan stödmata om han börjar missköta sig. Jag hoppas han jobbade på att fila bort de korta små alghår som växer på de äldre bladen.
#27 - 16 januari 2010 21:20
180L juwel med trådalger på all inredning. Är ju inte jättemycket men dom betade väl en planta full med trådalger per dag.
Men många verkar ha siameser som inte äter något så jag kanske bara har tur.
#28 - 16 januari 2010 21:36
Grottbert skrev:
180L juwel med trådalger på all inredning. Är ju inte jättemycket men dom betade väl en planta full med trådalger per dag.

Men många verkar ha siameser som inte äter något så jag kanske bara har tur.

Hmmm... det känns som om den gemensamma nämnaren är hur vana algätarna är att få foder. Det kanske funkar med Ancistrus, Ottisar, Siameser eller något annat bara man ser till att hålla dem lätt svultna.
#29 - 16 januari 2010 23:46
Jag röstar på otocinculus, posthornsnäckor och zebrasnäckor. Grenmalar är grymt inriktade på alger dock rätt känsliga och inget att stoppa ner i ett nystartat akvarium.
Bilagor:
#30 - 17 januari 2010 09:46
Zebrasnäckor hade jag strukit mentalt då jag fått för mig att de käkar växter. Ser att det är äppelsnäckorna, inte zebrasnäckorna, som kan göra det.

Tror jag siktar på ett litet stim Otocinclus då dessa generellt verkar snällare. Sköter de sig dåligt får jag väl lämna tillbaka dem och testa någon annan. Jag kommer ju ändå komplettera med ytterligare 1-2 Ancistrus och eventuellt räkor när karet är igång ordentligt.

Grenmalarna har jag inte tittat på men de ser kul ut. Något svåra att hålla verkar de enligt vad jag kan läsa mig till.
#31 - 18 januari 2010 20:28
Så har jag i brist på Ottisar (fanns inga inne just nu) skaffat mig två små siameser om 4-5 cm styck. Släppte ned dem i mitt nu hårt algbevuxna karantän-kar där Malayerna tuggat lite på algerna sedan i fredags. (Coolt, på ett algbevuxet blad kan man faktiskt se ett 2 mm streck där snigeln tuggat sig fram!)

Siameserna verkade tycka att de kommit till himmelriket och jag kunde se hur de formligen betade alger och slet åt sig av trådarna.

Tog en bild innan för att jämföra med om några dagar. Faller det väl ut får de flytta till stora karet och agera städpatrull där.
#32 - 23 januari 2010 14:18
Lägesrapport:

Införskaffade igårkväll sex stycken Ottisar som omedelbart skred till verket med att putsa mitt stora (310L) kar. Ser ingen direkt skillnad än men jag ger dem en vecka innan jag dömer dem för hårt :d

De två siameserna har nu snart gått fem dagar i min 12-liters algodling. De har ännu inte rensat karet rent men de är på god väg! Jag har full förståelse för att två små fiskar om 4 cm styck inte kan tugga i sig 10 dl rena alger på så kort tid. Mycket imponerad! De är dessutom ganska kul att titta på då de ser otroligt alerta och pigga ut. Synd att de blir så stora.

De Malaysiska sandsnäckorna har jag inte sett mycket av så de kanske grävt ned sig för gott.

Dimmigheten i vattnet kvarstår och blir varken bättre eller sämre. Möjligen kan jag nu säga att man med viss fantasi kan ana en viss grönaktig ton om man tittar igenom akvariet på längden så det kan nog vara en lätt algblomning trots allt. Får väl försöka lösa det med små vattenbyten eller i värsta fall ett UV-filter. Innan dess ska jag testa att lösa lite bentonitlera i vatten och pytsa i ett dygn innan vattenbytet på måndag för att se om det kan ge viss klarning. (Diskuterat i annan tråd här på Zoopet.)
#33 - 23 januari 2010 14:28
Provat titta in i karet någon timma efter det släckts? Då bör du se sandsnäckorna :)

UV-filter verkar hjälpa mot en hel hop alger, iaf. här hos mig. Blev väck med trådar, grönvatten och dammalger m.h.a. det.
#34 - 23 januari 2010 16:22
Ancitrus + Skruvvallsineria = Big NO NO

Två stycken Ancitrus mördade Skruvvallsineria för 150 kr på ett par veckor. Först efter fyra, fem månader har de kvarvarande stjälkarna börjat återhämta sig och växa igen. De åt dem dock inte, tyngde bara ner bladen tills de gick av och efter någon dag dog. Samt gnagde hål på alla andra blad i akvariet. Gav bort dem till mammas jobb (Naturbruksskola, Ancitrusarna fick flytta in till Smådjurshuset) och skaffade ottisar istället. Har inte sett några alger sedan dess, bara cyano, och det är ju inga alger så ... Ottisar funkar väldigt bra, den enda nackdelen är att de lätt dör, av någon konstig anledning. Går ju att läsa om flera fall då i princip hela stimmet har fallit bort på kort tid. Har 3 kvar av 8, ska skaffa 5 nya inom kort.

Annons