biologiskt expriment, läs!

#1 - 2 maj 2004 18:36
Hej! Är det nån mer än jag som tagit in skaldjur eller fiskar från saltvatten och sedan lagt dom i sötvatten? det gjorde jag idag... jag och min pappa tog upp 2 krabbor, 3 räkor och 2 sjöstjärnor. jag lade dom i en påse men salvatten och lade det i en 5 liters bunke. jag gjorde ett hål i påsen och lät dom vänja sig vid vattnet. nu mår dom fint, men jag tror inte på någon längre framtid för dom. nån mer än jag som provat det?

MvH Robert
#2 - 2 maj 2004 18:45
Är det inte ovanligt grymt att göra så mot ett saltvattensdjur?
Enligt dig själv så kommer dem ju dö långsamt, och till och med du tror inte på att det kommer att funka ngn längre tid. Gör så här i fortsättningen: fråga först här, för att sedan exprementera, så slipper djuren lida!
Biologiskt experiment, snarare nordkoreas fängelse

Mvh Malawi´n
#3 - 2 maj 2004 18:55
Jag kommer ihåg hur vi tog livet av en saltvattensmussla på detta sätt när jag semestrade på västkusten cirka 10 år gammal...
#4 - 2 maj 2004 18:56
hur länge levde den?
#5 - 2 maj 2004 18:58
jag tycker det e helt sjukt o låta djuren lida så där
#6 - 2 maj 2004 18:59
Varför experimentera om du redan från början vet att djuren kommer dö??? Vad är meningen med det?! Ville du se hur lång tid det tar för dom att dö eller?Tycker du ska promenera ut NU och lägga tillbaks dom!!!!!!!
#7 - 2 maj 2004 19:15
Det var faktiskt inte så att jag ville ta dom, eftersom jag visste från början att de skulle dö... min pappa hade varit nere å badat och fångat nåra. han ville bara att vi skulle pröva.
#8 - 2 maj 2004 19:20
Men gå tillbaka med dom !! förfan !!
#9 - 2 maj 2004 19:41
blir inte de stackars saltdjuren urlakade nä de är i sötvatten...
#10 - 2 maj 2004 20:00
jag tror dom sväller upp. eftersom, enligt min teori, så dricker inte saltvattens fiskarna lika mycket, eftersom deras kroppar är gjorda att behålla vattnet, och avge ett saltkoncentrerat urin. medans sötvattensfiskarna skulle skumpna ihop, för att dom dricker mycket för att få i sig alla salter. om dom då hamnar i en salthaltig miljö, dircker dom lika mycket som innan, och salt har, som ni alla vet, en uttorkande effekt, så då måste sötvttens fisken skrumpna ihop totalt och bara bli skinn och brosk kvar.

rätta mig om jag har fel.
#11 - 2 maj 2004 21:00
Hur tror ni att forskarna tog reda t ex hur länge en människa tål kyla eller värme i en viss grad???
Man kan ju altid fösöka och lära sig av det som händer, så har människor gjort sedan århundranden tillbaka.
Min mamma hadde en krabba i sitt akvarium. Den dog av ålderdom och den enda nackdelen var att den åt upp firrarna...
#12 - 2 maj 2004 21:43
Fast det känns väl lite väl hårt att dra upp nazisternas experiment i koncentrationsläger under 2:a världskriget? Särskilt i positivt ordalag.
#13 - 2 maj 2004 22:03
Ursprungligen skickat av kryddarn

Hej! Är det nån mer än jag som tagit in skaldjur eller fiskar från saltvatten och sedan lagt dom i sötvatten?
Ja, så brukar jag göra när jag vill avliva sjöstjärnor. Eller så fryser jag dem.
2 krabbor, 3 räkor och 2 sjöstjärnor. jag lade dom i en påse men salvatten och lade det i en 5 liters bunke. jag gjorde ett hål i påsen och lät dom vänja sig vid vattnet. nu mår dom fint
Nix, de håller på att spädas till döds. Vatten rusar in i deras celler snabbare än de kan pumpa ut det, och de dör. Sjöstjärnan är känsligast och kommer att dö först, räkorna troligen sist - men ingen av dem kan överleva i sötvatten.

nån mer än jag som provat det?
Naturen har redan fixat ett sånt experiment åt oss: salthalten sjunker kontinuerligt från bohus ner till öresund in i östersjön och upp till bottenviken. Vid Bohus är salthalten 30 promille, i Bottenviken 0.5 promille. Sjöstjärnor förekommer från bohus till öresund; strandkrabba från bohus till bornholm; strandräka från bohus till upplandskusten. Ingen av dem förekommer någonsin i rent sötvatten.

Det FINNS sötvattenskrabbor och sötvattensräkor (fast inga sötvattenssjöstjärnor) men våra svenska arter kan inte överleva i sötvatten.

MvH Robert
[/quote]
#14 - 2 maj 2004 22:06
Ursprungligen skickat av supersunk

Fast det känns väl lite väl hårt att dra upp nazisternas experiment i koncentrationsläger under 2:a världskriget? Särskilt i positivt ordalag.

Mja, nassarnas experiment var av så dålig kvalitet att inga lärdomar kunnat dras - det var bara grymhet utan nåt vetenskapligt värde. Vad man vet om människors uthållighet, i alla fall det som kommit fram via experiment, kommer istället i första hand från experiment på frivilliga, främst militärer, i USA. Ryssarna har säkert gjort mycket också, men det har aldrig släppts.
#15 - 3 maj 2004 05:40
När har du tänkt släppa tillbaks dom, kryddarn ?
När dom är döda ?
J*vla Djurplågeri !!!
#16 - 3 maj 2004 06:51
Hur tror ni att forskarna tog reda t ex hur länge en människa tål kyla eller värme i en viss grad???

Hur länge??? Det måste ju innebära att dom dog?

Vad man vet om människors uthållighet, i alla fall det som kommit fram via experiment, kommer istället i första hand från experiment på frivilliga, främst militärer, i USA. Ryssarna har säkert gjort mycket också, men det har aldrig släppts.

Menar du att det i usa och ryssland finns mäniskor som frivilligt fryses till döds?

Förövrigt så tycker jag inte att detta "experiment" har någon relevans. Forskarna vet redan vad som händer när saltvattensdjur utsätts för sötvatten, detta har azur rett ut åt oss.
Jag ställer mig starkt kritisk till en pappa till en 13 åring som uppmuntrar sådanna "experiment" efterssom det faktiskt skulle kunna rubriceras som djurplågeri och därmed vara straffbart.
MVH
Magnus
#17 - 3 maj 2004 07:36
[quote]Vad man vet om människors uthållighet, i alla fall det som kommit fram via experiment, kommer istället i första hand från experiment på frivilliga, främst militärer, i USA. Ryssarna har säkert gjort mycket också, men det har aldrig släppts.
Menar du att det i usa och ryssland finns mäniskor som frivilligt fryses till döds?[/quote]Nej, även om några säkert dog, men väl till hjärtflimmer/medvetslöshet. Det mesta gjordes under kalla kriget, på frivilliga marinsoldater. Det är såna försök som ligger till grund för t.ex. dyktabeller (fast man har senare ökat på säkerhetsmarginalerna kraftigt, eftersom de flesta som sportdyker inte är lika vältränade som marinsoldater).
Sen ställer verkligheten upp med försök även på sånt här, så i nyare tid har man främst studerat olycksstatistik när man har haft anledning att utreda människans begränsningar.

Jag ställer mig starkt kritisk till en pappa till en 13 åring som uppmuntrar sådanna "experiment" efterssom det faktiskt skulle kunna rubriceras som djurplågeri och därmed vara straffbart.
Ja, det är svårt att se nån bra anledning för det. Men jag utgår från att varken pappan eller 13-åringen visste att djuren hade lika liten chans att vänja sig vid sötvatten som vi har att vänja oss vid att andas vatten.
Det finns trots allt en del fiskar som tål att flyttas från salt till sött vatten - främst spigg, ål och lax.

#18 - 3 maj 2004 08:31
Men jag utgår från att varken pappan eller 13-åringen visste att djuren hade lika liten chans att vänja sig vid sötvatten som vi har att vänja oss vid att andas vatten.

Det är ju en fin tanke, men i första inlägget läser jag:

nu mår dom fint, men jag tror inte på någon längre framtid för dom

I nästa inlägg från kryddan läser jag:

Det var faktiskt inte så att jag ville ta dom, eftersom jag visste från början att de skulle dö... min pappa hade varit nere å badat och fångat nåra. han ville bara att vi skulle pröva.

Här är det i allafall klart att 13 åringen visste att dom skulle dö. Stackars fadern om han inte visste eller hade skäl att tro att dom skulle dö, hans son skulle då vida överstiga honom i inteligens.
MVH
Magnus

#19 - 3 maj 2004 08:44
Nu moraliseras det igen. Finns det inte viktigare saker att bry sig om än ett enstaka "experiment"? Hur många miljoner (för att inte säga miljarder) skaldjur och fiskar får inte lida varje dag, p.g.a. det sätt vi hanterar vår "mat. Sila mygg och svälja elefanter...

Andreas
#20 - 3 maj 2004 08:52
Ursprungligen skickat av bjurstrom

Nu moraliseras det igen. Finns det inte viktigare saker att bry sig om än ett enstaka "experiment"? Hur många miljoner (för att inte säga miljarder) skaldjur och fiskar får inte lida varje dag, p.g.a. det sätt vi hanterar vår "mat. Sila mygg och svälja elefanter...

Andreas

Jag har aldrig varit mycket till moraltant...Man är ju ekonom :)
Det jag menade var inte att djur får lida, det rör mig inte i ryggen. Det jag påpekar, och det står också i mitt inlägg, är att djuren dör i onödan samt att det är olagligt.
MVH
Magnus
#21 - 3 maj 2004 09:23
Jag är inte säker på att det är olagligt. Jag tror inte djurskyddslagen omfattar ryggradslösa djur?
#22 - 3 maj 2004 09:28
Jag skulle tro att det även gäller akvarie invånare.

Utdrag ur Djurskyddslagen:

Lagens tillämpningsområde
1 § Denna lag avser vård och behandling av husdjur. Den avser också andra djur om de hålls i fångenskap eller används för ändamål som avses i 19 §.

Vilket jag tolkar som att det gäller alla djur ryggrads lösa eller ej.

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=171251
#23 - 12 maj 2004 14:40
jorgen41=klockren!
#24 - 12 maj 2004 14:56
Japp;)
Ibland är inte den lagen så dum:)

Mvh malawi´n
#25 - 14 maj 2004 22:21
Redan som nioåring fattade jag att djur som hör hämma i saltvatten inte ska vara i sötvatten, men tyvärr fattar din pappa inte det, eller så är fallet ännu värre, han kanske inte har någon respekt för levande varelser, om detta är fallet så är det mycket synd om honom.

kryddarn, jag antar att du håller på med denna hobbyn för att se dina akvarieinvånare vara friska och må bra, om jag har rätt om dig tycker jag att du genast ska släppa ut djuren där dom hör hemman, men du måste göra likadant som när du fångade dom, låta dom anpassa sig till dt nya vattnet i ett par timmar, för om du bara slänger ner dom i vattnet kommer dom till 99% säkerhet att dö.
#26 - 15 maj 2004 00:40
Intresant det här med moralen.Ibland undrar jag om det finns någon här på zoopet som har dödat en fluga eller mygga????
vilka djur får man döda o vilka inte för att inte kallas djurplågare?

Själv var jag taskig en gång när jag slet bort ett ben från en spindel,bara för att se om det rörde sig (som någon berättat)efter separationen från kroppen. Det gjorde det och det äcklade mig och fick mig att känna ånger..

Tror vi alla är djurplågare, ni har väl inte glömt http://www.themeatrix.com/ och ni tjejer som inte äter kött sminkar sig säkert [:-116]

Annons