[quote]Vad man vet om människors uthållighet, i alla fall det som kommit fram via experiment, kommer istället i första hand från experiment på frivilliga, främst militärer, i USA. Ryssarna har säkert gjort mycket också, men det har aldrig släppts.
Menar du att det i usa och ryssland finns mäniskor som frivilligt fryses till döds?[/quote]Nej, även om några säkert dog, men väl till hjärtflimmer/medvetslöshet. Det mesta gjordes under kalla kriget, på frivilliga marinsoldater. Det är såna försök som ligger till grund för t.ex. dyktabeller (fast man har senare ökat på säkerhetsmarginalerna kraftigt, eftersom de flesta som sportdyker inte är lika vältränade som marinsoldater).
Sen ställer verkligheten upp med försök även på sånt här, så i nyare tid har man främst studerat olycksstatistik när man har haft anledning att utreda människans begränsningar.
Jag ställer mig starkt kritisk till en pappa till en 13 åring som uppmuntrar sådanna "experiment" efterssom det faktiskt skulle kunna rubriceras som djurplågeri och därmed vara straffbart.
Ja, det är svårt att se nån bra anledning för det. Men jag utgår från att varken pappan eller 13-åringen visste att djuren hade lika liten chans att vänja sig vid sötvatten som vi har att vänja oss vid att andas vatten.
Det finns trots allt en del fiskar som tål att flyttas från salt till sött vatten - främst spigg, ål och lax.