biologiskt filter.?.?

#1 - 10 mars 2006 18:11
Nu behöver en "nybörjare" lite hjälp! Jag har skaffat mig min andra burk nu. Har tänkt ha den som yngel och räkburk. Har varken yngel eller räkor än, men vill ställa iordning den.

Jag köpte ett s.k guppyhotell. Det är ju ett "avancerat" (för sin storlek iaf....:confused: )filter. Någon som vill vara snäll coh försöka sig på en förklaring till hur det fungerar?

För den som inte vet hur det ser ut ska jag försöka mig på en beskrivning.

Är fyra kammare bakom en platta i bakre delen. Insug i den vänstra där finns en "svamp" som täcker hela kammaren. Sedan är det ytterligare en kammare där det vid inköpet fanns en "mörk svamp" (nåt kolfilter...???) i botten och ovanför låg en påse med många småpluppar (svårt att beskriva ) I nästa kammare fanns även där en "mörk svamp" i botten och ovan på denna flera stycken små bollar med långa spröt. Hoppas att ni som är lite insatta i hur sånt här fungerar förstår vad jag menar.

Är detta vad som kallas biologiskt filter. Hur ska jag bäst sköta det för att det ska bli bra.

Vet att många här kan mycket mer än jag så jag tar tacksamt emot all information, och hoppas att ni vill dela era erfarenheter med mig...[:I]

/Robert
#2 - 10 mars 2006 19:19
Ingen som kan försöka förklara...:-(
#3 - 10 mars 2006 19:36
om det #mörka# är en typ aktivt kol .Ta bort dett .vad du behövar är . i följande ordn, en grov filter som tar bort "stora"forureningar der eftar ett "biologist"material var bakterier kan fastna i .bioboller ellar liknde med "stor" yta
hoppas att du förstår
mvh janne
#4 - 10 mars 2006 19:51
ok, det fanns något som hette "aktivt kol" med som låg i en påse, såg ut som pellets. Men "det mörka" sa han i affären också var något slags kolfilter.

Men det är alltså inte nödvändigt tycker du. Ska jag plocka bort även de mörka "svamparna" och bara ha den första grovreningen, och sen lägga i dels de där småplupparna, och biobollarna.

Kan de "mörka" svamparna komma till pass senare? Är det idé att spara på dom? Tar gärna emot fler tips och erfarenheter, tänkte göra iordning det här imorgon.... Ös på:-)
#5 - 10 mars 2006 20:11
förresten... Hur ska ett sånt här filter skötas? Hur ofta ska det rengöras? har förstått att vitsen med "biologiskt" är att det inte behöver rengöras så ofta. Några rekommendationer?
#6 - 10 mars 2006 20:19
om du sätter en bit blå filter matte framför insuget .
så behövar du att rengöra det endast när flödet minskar
mvh janne
#7 - 10 mars 2006 20:21
[quote=janne dansk]om du sätter en bit blå filter matte framför insuget .
så behövar du att rengöra det endast när flödet minskar
mvh janne[/quote]
men du kan bhöva att rengöra den blå filtermatte oftera
mvh jaanne
#8 - 10 mars 2006 20:25
ok, låter ju bra! De här "kolfiltren" som var medskickade, vad skulle du fylla för funktion om man använder dem, eller vad gör de för skada ??
#9 - 10 mars 2006 20:48
[quote=robinason]ok, låter ju bra! De här "kolfiltren" som var medskickade, vad skulle du fylla för funktion om man använder dem, eller vad gör de för skada ??[/quote]
dom är till för små partiklar...men dom kleggar igen rätt så kvikt...det bästa med dom är att andvända ,när man har medicinerat ,så dett tar bort medicinrester
mvh janne
#10 - 10 mars 2006 21:22
ok, då lägger jag dom på hyllan och hoppas att jag inte behöver ta fram dom då:-)

Tack för tipsen. Ska bli roligt att sätta igång det här imorgon!

Annons