Biostarter - funkar det?

#1 - 6 december 2004 12:32
Hej,

igår installerade jag äntligen mitt första kar (54liter). Jag köpte idag Seras nitrivec biostarter i förhoppningen att inte behöver vänta sååååå länge för att kunna släppa in de första fiskarna. I affären sa de att det funkar bra och jag skulle kunna släppa in de första imorgon om jag tillsätter biostartern idag.

Nu undrar jag: Stämmer det? Eller måste jag tar mig genom de 2 eller 3 veckorna innan det är dags?!

Hejhopp. ralp
#2 - 6 december 2004 13:25
Jag hade nog väntat minst fem dagar ändå. Plantera växterna så länge istället..
#3 - 6 december 2004 13:50
Varför vänta? Vattnet blir inte bättre av det, har vattnet rätt temp så kan man släppa i en/ett par tåliga fiskar. Vad ska bakterierna annars leva av innan fiskarna kommer?
#4 - 6 december 2004 15:05
Tack Robot - jag skall inte ha några plantor - bara sten och snäckskal för 3 eller 4 snäckciklider

Tack M.W - jag trodde att man "matar" bakterierna med vanlig fiskmat sålänge det inte finns några fiskar i karet

Några fler expertråd/tips?

Hejhopp. ralp
#5 - 6 december 2004 15:51
Det går att mata med fiskmat, fast är det inte "roligare" om maten går igenom fiskarna först. Känns lite avigt att mata ett tomt kar :)
#6 - 6 december 2004 17:04
Det som finns i sånna "Biostarter" är näringen till dom nyttiga bakterierna. Inte skulle nedbrytningsbakterier överleva i månader i en flaska i butiken??
Dom nyttiga bakterierna kommer med fiskarna, ja eller i deras avföring..
#7 - 6 december 2004 17:17
Släng i massa fiskbajs i pumpen.

Annons