Biotoecus sp.

#1 - 7 januari 2012 19:42
Gjorde ett nästan fullständigt misslyckat försök att fota mina Biotoecus. Rakbladsskrapan är rostig så det gick inte att rengöra glaset ordentligt, och hanen visade sig vara livrädd för kameran, och det gick inte att placera blixten ordentligt så det blev otroligt mycket reflektioner i glaset.

Här är han i alla fall, så bra som det nu blev:

[ATTACH=CONFIG]50609[/ATTACH]

Han är 4, kanske 5 cm lång totallängd, har vuxit ungefär en centimeter sen jag köpte honom. Jag har också två mindre exemplar, cirka 3 cm totallängd, som möjligen är honor:

[ATTACH=CONFIG]50611[/ATTACH]

Den på bilden var otroligt mager när jag köpte den, bara ett "huvud med svans", så risig att jag fick den gratis för annars skulle den kasserats. Fem utfodringar per dag har som synes gett resultat.

Vilken art det är... ja, vem vet. Det verkar i alla fall inte vara dicentrarchus, den har 8 taggstrålar i ryggfenan, och 3 i analfenan. Samtidig har jag svårt att tro att det här är en fisk som blir 10 centimeter som opercularis lär ska bli. Så... kanske en obeskriven art.

Hanen jagar ibland bort de två mindre exemplaren (se den bitna ryggfenan!) men det är halvhjärtat, det verkar vara extremt stillsamma ciklider, 90% av tiden står de bara still och hänger.

Betydligt mer fart är det på smycketetrorna (Nannostomus beckfordi). De har färgat ut väldigt vackert, den dominante hanen är nästan helt svart med blodröd buk (men han ville inte vara med på bild), medan honorna ser ut så här:

[ATTACH=CONFIG]50613[/ATTACH]
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 8 januari 2012 10:50
Trevligt med nya fiskar - skall bli intressant att se hur din Biotoecus blir den färgar ut helt
#3 - 8 januari 2012 12:02
Jag har lite bilder på en Biotoecus sp. tapajos som liknar din. foton av Andrew wood. Jag ska lägga in dem i artregistret men vill läsa på lite först om storlekar och annat.

Kan din komma från den floden? Vet du fångstplats?
#4 - 8 januari 2012 12:05
Ja, och ifall nån av dem är en hona... Jag vill ju gärna tro att de mindre är honor, men de kan lika gärna vara subdominanta hanar.

Mina fiskar är solitt "tanganyikabeige" i färgen (de två mindre fiskarna är väldigt lika prinsessor i samma storlek), inte ljusa och halvgenomskinliga med pastelltoner som alla foton på nätet, kanske för att mina går i tefärgat vatten. Har satt in en hemgjord oxydator och funderar på att försöka filtrera över aktivt kol för att avfärga vattnet, dels för att underlätta fotografering (fiskarna är fotade med blixtbelysning men med kameran inställd på 'glödlampsljus' för att kompensera för att vattnet fungerar som ett brunfilter) men mest av estetiska skäl.

Oxydator, ja... Jag har kört utan katalysator ett tag nu, och det är svårt att säga om det är tillräckligt. Jag tror det är rätt lagom, det bildas fortfarande bubblor i algerna och de växer mycket långsamt, samtidigt som snäckorna verkar må bra.
#5 - 8 januari 2012 12:17
[QUOTE=DaRe;bt34261]Jag har lite bilder på en Biotoecus sp. tapajos som liknar din. foton av Andrew wood. Jag ska lägga in dem i artregistret men vill läsa på lite först om storlekar och annat.

Kan din komma från den floden? Vet du fångstplats?[/QUOTE]
Nej, men jag blir allt mer övertygad om att mina fiskar är just Biotoecus opercularis, jag misstänker att storleksuppgiften 10 cm helt enkelt är fel. Jag tänkte försöka få tag i Erik Åhlander och höra om han kan tänka sig att snabbt titta igenom literaturen & insamlade exemplar när han är på museet.

EDIT: Mina är köpta på akvarielagret för snart två månader sedan, och hade enligt uppgift gått "nån månad" där, så är dina därifrån är det antagligen samma.

EDIT2: Hoppsan, när jag kollade hur sp. Tapajos ser ut så hittade jag att Heiko Bleher med eftertryck förnekar att Biotoecus alls finns i Tapajos, han förefaller anse att lokaluppgiften för sp. "Tapajos" och sp. "New Tapajos" är med flit felaktig.
#6 - 8 januari 2012 19:12
Får mig att sakna mina gamla Biotoecus en del. De skulle vara opercularis enligt Imazo, men vad vet jag. Min största hane (som i mångt och mycket såg fullvuxen ut) var nog inte större än 7 cm eller så. Färgerna berodde mycket på ljuset. Jag vet inte heller om jag hade några honor, de visade i alla fall aldrig upp någon antydan till lek, men å andra sidan så visade de i princip ingen form av aggressivitet eller något "uppvisande" hanar emellan heller.

Här är två bilder på den största hanen jag hade, under lite olika ljus:

http://i65.photobucket.com/albums/h207/blodkropp/CRW_5594.jpg
http://i65.photobucket.com/albums/h207/blodkropp/biotoecushane2.jpg
#7 - 8 januari 2012 19:15
Och när vi ändå är inne på ämnet så passar jag på att länka till en tråd med lite bilder på en fisk som kallas för Biotoecus sp. Rio Negro.

http://www.seriouslyfish.com/forums/index.php?showtopic=2866
#8 - 8 januari 2012 22:05
Det måste i alla fall vara samma art, din hane är ju banne mig en tvilling till min hane. Så den blev 7 cm? Då har min en bit kvar att växa med andra ord.

Det är svårt att se hur sp. "Rio Negro" egentligen ser ut på den bilden, men jag kan gott tänka mig att det finns gott om obeskrivna Biotoecus.
#9 - 9 januari 2012 23:14
Ja, som sagt så mätte jag den till 7 cm, eller strax där under. Den hade i princip den storleken vid inköp också, möjligen att den växte lite grann i min ägo, men 10 cm tror jag inte att de kan bli.

Det är säkert som du säger att det finns obeskrivna arter. Jag skulle gärna testa dem igen då jag tycker att de är bland de häftigare sydamerikanska dvärgcikliderna.

Annons