Biotop för fjärilar?

#1 - 25 oktober 2009 11:46
Funderar på vad fjäriljsciklider kommer från för miljö, afrika vet jag, men är det någon som har en hum om hur det ser ut där de kommer ifrån?
#2 - 25 oktober 2009 11:55
Jag skulle nog vilja påstå att den kommer från sydamerika, och då blir det biotopriktiga mycket rötter och sandbotten.
#3 - 25 oktober 2009 12:09
oj, kollade fel XD sorry, sydamerika då (A) så hur skulle en bakgrund se ut för dig då. hade tänkt göra en egen så. träd å sånt ellelr klippor
#4 - 25 oktober 2009 12:14
Film på vilda fjärilar:
http://www.aquatic-experts.com/Mikrogeophagus_ramirezi.html

Dvs förslagsvis kiselsand/torv, märkbar vattenrörelse, och massor av växter.
#5 - 25 oktober 2009 12:17
Azur skrev:
Film på vilda fjärilar:

http://www.aquatic-experts.com/Mikrogeophagus_ramirezi.html

Dvs förslagsvis kiselsand/torv, märkbar vattenrörelse, och massor av växter.

vad är det som simmar förbi 27 sekunder in?
#6 - 25 oktober 2009 12:25
Det är en tetra av nåt slag. Jag är för dålig på tetror för att identifiera den, och den förekommer antagligen inte i handeln i alla fall, men en Pristella-tetra kunde funka som biotopriktig ersättning - den är hyfsat lik och kommer från samma område.

EDIT: Andra arter som inte är med i filmen men som förekommer tillsammans med fjärilar är t.ex. rödmunstetra, schackbrädesciklid, och kardinaltetra.
#7 - 25 oktober 2009 12:39
Azur skrev:
Det är en tetra av nåt slag. Jag är för dålig på tetror för att identifiera den, och den förekommer antagligen inte i handeln i alla fall, men en Pristella-tetra kunde funka som biotopriktig ersättning - den är hyfsat lik och kommer från samma område.

EDIT: Andra arter som inte är med i filmen men som förekommer tillsammans med fjärilar är t.ex. rödmunstetra, schackbrädesciklid, och kardinaltetra.

lite svårt att trycka in ett stimm av det i ett 63 liters, med fjärilar och pansarmalar kanske.
får hitta något annat mindre.
#8 - 25 oktober 2009 12:41
63-liters?
Det var inte mycket det. Vildformsguppies?
#9 - 25 oktober 2009 12:50
Azur skrev:
63-liters?

Det var inte mycket det. Vildformsguppies?

det är ju mitt lilla växtkar! börjar bli tråkigt att bara titta på två fjärilar.
ser ensamt ut också. hade först tänkt mig rasbora (någon boraras)
eftersom dom är så små. men jag hade hellre haft ngt sydamerikanskt.

pansarmalarna ska också vara pyttisar.
#10 - 25 oktober 2009 14:15
FiaLotta skrev:
jag hade hellre haft ngt sydamerikanskt.

T.ex. vildformsguppies.
#11 - 25 oktober 2009 14:27
Azur skrev:

visst kändes det som att du skrev till en vägg första gången :D
dom var ju jätte fina om än lite galen sida att sitta och läsa.
hur stora blir dom, kan man köpa dom överallt?
#12 - 25 oktober 2009 14:48
De är mycket små, max under 3 cm. De går rätt lätt att få tag i, säljs oftast under namnet "Endlers guppy".
#13 - 25 oktober 2009 14:54
Azur skrev:
De är mycket små, max under 3 cm. De går rätt lätt att få tag i, säljs oftast under namnet "Endlers guppy".

då får jag kolla runt lite. våra närmsta butiker har iaf inte.
#14 - 25 oktober 2009 15:46
FiaLotta skrev:
då får jag kolla runt lite. våra närmsta butiker har iaf inte.

då ber du dem att ta hem i st'llet
#15 - 25 oktober 2009 16:50
Lowa skrev:
då ber du dem att ta hem i st'llet

jag får ringa runt lite. vårt vanliga ställe ska jag sluta handla på eftersom dom inte tar in små fiskar för att kunderna vill inte ha små fiskar.

nej deras kunder vill stoppa gibbiceps för 29 kronor i sitt 50 liters akvarium.

lowa har du cikliderna än? vad har du planerat i ditt kar?

jag har ju två i mitt kar.
hade tänkt mig 10 stycken pansarmal i den minsta storleken.

hur många endlers får man då plats med?
är ju som jag skrev ett växtkar 63l med jordbotten.
#16 - 25 oktober 2009 17:04
nej inte ännu men har haft fjärilar förut men under sommarens värme så blev det mycke sjukdomar som tog kål på så gott som hela karet. Jag har ett 60 liters kar här på skrivbordet som just nu innehåller nån guppy och ballongmolly och en drös med albinopansarmalar, vad ja än gör med karet så blir det i mina ögon skit :/ så ja tänkte ta i några mindre ciklider senare. Vill gärna försöka mig på en biotop. endlers har ja också haft, små fiskar det, dock tyckte ja de var rätt tråkiga, hannarna är fina men honorna är helt färglösa å grå :/
#17 - 25 oktober 2009 17:09
Lowa skrev:
nej inte ännu men har haft fjärilar förut men under sommarens värme så blev det mycke sjukdomar som tog kål på så gott som hela karet. Jag har ett 60 liters kar här på skrivbordet som just nu innehåller nån guppy och ballongmolly och en drös med albinopansarmalar, vad ja än gör med karet så blir det i mina ögon skit :/ så ja tänkte ta i några mindre ciklider senare. Vill gärna försöka mig på en biotop. endlers har ja också haft, små fiskar det, dock tyckte ja de var rätt tråkiga, hannarna är fina men honorna är helt färglösa å grå :/

jag vill ha färgsprak ju. kanske bara ska ha pojkar då?
#18 - 25 oktober 2009 17:17
FiaLotta skrev:
jag vill ha färgsprak ju. kanske bara ska ha pojkar då?

jo det kan du ju förstås ha. du kan ju annars söka inne på arbetsbeskrivningarna efter fiskar som är mellan 0-5 cm stora och se vilka sm skulle kunna passa i ditt kar efter storleken
#19 - 25 oktober 2009 17:33
Lowa skrev:
jo det kan du ju förstås ha. du kan ju annars söka inne på arbetsbeskrivningarna efter fiskar som är mellan 0-5 cm stora och se vilka sm skulle kunna passa i ditt kar efter storleken

om jag söker på fiskar 0-5cm sydamerika så är det tre fiskar som
lyser upp
[COLOR=Black]Hyphessobrycon haraldschultzi - Schultz´s tetra[/COLOR]
Hyphessobrycon amandae - Kolglödstetra, gnisttetra, amandatetra

och endlers då.

undra om dessa är lätta att få tag på.

som mina dvärgpansarmalar. Corydoras Hastatus
har ringt runt till 20 ställen minst och inte någon som verken har hemma eller på beställningslistan, dåligt val :d
#20 - 25 oktober 2009 18:36
Simpsonichthys picturatus var också fin, om man söker på google så får man fler färger, men ta snäppet större då finns ju dem som blir sex cm också. ja själv skulle ha satsat på typ paletter eller kakaduor.

Annons