Biotop- snabbrinnande vatten i afrika

#1 - 22 mars 2002 19:20
stenar som gör grottor, grovt grus, anubias....

men: mitt akvarium är ett 60 liters! de flesta fiskarna i denna biotop är stora...kan inte ni hjälpa mig att hitta små lämpliga arter...gärna oxå bottenlevande och algätande, stimfiskar och lämpliga ciklider...

tack

//LINA
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 23 mars 2002 15:56
Hej Lina,
Tyvärr blir väl urvalet lite begränsat när akvariet är så pass litet.
Du kan ju testa genom att gå in på artbeskrivningar och kryssa för "Afrika" på Ursprung och "41-75" på "Lämplig akvarielängd" och se vad som dyker upp.
Ett bra alternativ skulle kanska vara någon av de mindre arterna i släktet Julidochromis samt någon snäckskalslekare t.ex. Neolamprologus multifasciatus eller Lamprologus ocellatus.
De finns ju en del killi också, men de hittar man väl knappast i snabbrinnande vatten.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#3 - 24 mars 2002 11:11
Finns det ingen liten Steatocranus (lejonhuvudciklidsläktet) eller så hon skulle kunna testa med?

Hur stor blir Steatocranus tinanti tex?

Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 24 mars 2002 14:50
Hej igen,
S.tinanti blir visserligen bara 11 cm men den är väldigt aggressiv, åtminstone fram till att de parat ut, så det är inget jag kan rekommendera.
De Västafrikanska ciklider som kräver minst akvarium är nog palletcikliden, tomatcikliden och den lilla egyptiska munruvarne, men även dessa behöver nog egentligen ett 100-liters akvarium.
Det skall visserligen finnas två Steatocranus-arter som bara blir 6-7 cm, nämligen S.glaber och S.ubanguiensis, och de skulle kanske funka. Det är bara det att jag aldrig har sett dem i handeln.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#5 - 24 mars 2002 15:16
hej tack för tipsen! jag surfade runt ett tag och kom oxå fram till antingen palett eller thomas ciklid (tomat). jag hittade även två mycket intressanta fiskar, afrikansk glas katt fisk och kongo glas katt fisk som jag tror skulle kunna passa. jag tror att kap lopez killin även skulle kunna trivas...jag tror att det här blir en fråga av vad som finns i butiken, tex jag skulle hellre ha thomas ciklid men jag tror inte den finns så det blir nog palett. dessutom tänker jag bara ha en trio av ciklider i akvariumet så jag tror det får plats...jag kollade nämligen på cichlidrecipe.com och då verkade det som om en trio av ciklider, 4 kap lopez, 2 glas katt fisk (om det finns...) och sötvattensräka skulle få plats...
tack så mycket för hjälpen båda två!
mvh/lina

//LINA

Annons