Biotop Sydamerika

#1 - 21 december 2003 10:53
Hej

Jag ska skaffa mig ett 200 liters kar som jag tänkt ska innehålla 6-7 nyckelhålsciklider samt 2 skäggmunsmalar. Båda kommer från Sydamerika och gillar samma PH och temp. Vad jag nu undrar är hur ett typiskt sådant här akvarium borde inredas. Många stenar, stockar, växter, rötter?? Vad borde man ha som en fin bakgrund?

Tacksam för svar.
#2 - 21 december 2003 12:09
Mitt Sydamerika består av sandbotten, en del växter bl a flytväxter och mycket rötter. Jag kör med torvstrumpor för att få thefärgat vatten. Kolla om du kan se något på mina bilder på Zoonen. Egentligen är det för mycket växter i mitt kar, men man kan ju alltid låtsas att det varit översvämning :-)
#3 - 21 december 2003 12:42
De fiskar du ska ha härstammar ju inte från en svartvattenbiotop vad jag vet? Lite torv, lite växter, sand på botten, mycket rötter och grenar och kvistar som kommer ner från vattenytan.
#4 - 22 december 2003 11:14
Vad är det för sand som gäller? Ren sand från sandlådan så att säga eller nån specialsand uppblandad med tex lera?

Väldigt fint kar Nancy, det där är ju drömmen :)
#5 - 22 december 2003 11:46
Mycket rötter några svärdsplantor.
Rådasand eller blästersanden från biltem rekomenderar jag.
Har du mycket rötter och växter så räker det med en mörk bakgrund tex en svart sopsäck.
Sedan tycker jag att du ska ha ett stimm med någon tetra.
#6 - 22 december 2003 11:56
Jag har Rådasand i mitt kar, den blir lagom mörk, köp inte finaste grovleken bara.
Innan jag öppnade upp baksidan på mitt kar så körde jag med svart sopsäck, det är även det jag har som bakgrund på 450 l karet. Efter mycket testande har jag kommit fram till att de allra billigaste, de av "prasselkvalitet" är bättre. Knöla ihop och skaka ut, sedan bara att hänga upp, gärna dubbel. Det blir ganska precis som om du skulle satt upp svart kolsten mot bakrutan.
#7 - 22 december 2003 11:58
Glömde säga tack för berömmet! Själv är jag inte helt nöjd, skulle vilja köra med CO2 för att få växterna lite kryare... Det är det som är fördelen med en kamera från Rusta, detaljerna syns inte så väl på korten :-)
#8 - 22 december 2003 12:00
Oooops!!!! Var visst inloggad på min man, de två Tobbeinläggen här ovanför är det jag som skrivit :-)
#9 - 22 december 2003 13:51
Undervattensbilder från Amazonas
http://www.simplydiscus.com/forum/index.php?board=22;action=display;threadid=5729
#10 - 22 december 2003 15:43
Tack för tipsen Nancy...

Rådasand verkar ni tycka om, det får det nog bli. Men en svart sopsäck vet jag inte riktigt, fint blir det säkert men jag hade tänkt mig en BTN-bakgrund, vad det nu kan tänkas kosta för ett såpass stort akvarium :( .

Vad gör att dina växter inte trivs? Får dom inte fäste i botten?

hur skaffar man på bästa sätt ett virrvarr med rötter? Finns mangroveväxter att köpa?

Mikael
#11 - 22 december 2003 15:46
Ursäkta för dubbelposten men jag såg att Jonas tipsade om stim med tetror. Hur många kan man typ ha utan att de "krockar" med nyckelhålscikliderna? 10-15 st? Hade ju varit underbart om man kunde ha både och.

Mikael
#12 - 22 december 2003 16:02
vad menar du, krockar? det funkar utmärkt med både och. det blir snyggare om man har ett stort stim.
#13 - 22 december 2003 16:15
Någon nämnde Biltemas Blästersand. Hade tänkt ha det till Malawi senare, men funkar det i ett S.Amerika-kar? Trodde inte växterna mådde bra eftersom jag fått för mig att rötterna får det svårare att växa...
Någon som testat blästersand tillsammans med mycket växter, med gott resultat?
#14 - 22 december 2003 19:20
Alva: en del fiskar passar ju inte ihop så jag tänkte om t.ex. cikliderna skulle börja mumsa på tetrorna, om akvariet är för litet för så många fiskar etc. Det var så jag menade med krockar :)
#15 - 22 december 2003 20:22
åh, det är nog inte för litet, 8-9 fiskar är inte så mycket, och efter som nyckelhålscikliden inte är nån jätte tror jag det funkar helt ok om du inte väljer dom aldra minsta tetrorna. robertsi, rosen eller dolkstickstetror, citrontetror, det finns massor av ngt större tetror.
#16 - 22 december 2003 20:34
Datate: jag har jättefin sand, inga problem
#17 - 22 december 2003 20:35
AndreasN: Å du har mycket växter som trivs å frodas?
#18 - 23 december 2003 17:05
Det här inlägget skulle jag ha postat i går, men vårt bredband packade ihop... hoppas det inte blir en massa dubbelinfo nu...

Vad gäller mina växter så tror jag att de mår så bra som de kan göra i ett kar utan CO2 tillsats, i alla fall så tyckte defdac det... hur han nu kunde utläsa det ur mina kassa bilder :-) Min erfarenhet är att växterna mår bättre i sand än i grus. De får bättre fäste för rötterna och det är lättare att få till en bakterieflora (som producerar näring) i ett tjockt lager sand. Men då har ju jag ungefär en dm tjockt sandlager i de sandbankar där växterna huserar.
Jag har haft en del problem med algbeläggningar på växterna, dessa är nu nästan borta efter att jag i långsam takt minskat mängden flytväxter och anpassat gödningen med hjälp av Fe test.
Mitt rotvirrvarr består faktiskt bara av tre delar... Först har jag en platt mangrowerot som står uppallad på stenar (för att malarna ska kunna bo under den), på den står en mysko virrvarrig rotklump som jag hittade på djuraffären, vet inte vad det var för träslag men det var dubbelt så högt kilopris på den som på mangrowe. Sedan har jag en pinne av okänt träslag som kommer från en strand på Nya Zeeland.
Vad gäller sopsäcksbakgrunden så tycker jag att du ska testa och se sedan om du tycker det är värt att skaffa BTN. Man får ju tänka på att dessa bakgrunder tar en hel del akvarievolym, så man får plats för färre fiskar.
Klart att du ska ha ett stim Tetror! Skaffa en sort som är lite högre om du är rädd för att de ska bli fiskmat... Jag kör som du kanske sett med Citroner och Robertsi men i 200 l ska man nog hålla sig till bara en sort..., isåfall skulle nog jag välja Robertsi... tåliga och lite ovanliga (du får nog beställa dem hos din handlare). Minst 20 st skulle jag nog ha i det karet....
#19 - 23 december 2003 17:15
Ursprungligen skickat av Nanc

Min erfarenhet är att växterna mår bättre i sand än i grus. De får bättre fäste för rötterna och det är lättare att få till en bakterieflora (som producerar näring) i ett tjockt lager sand. Men då har ju jag ungefär en dm tjockt sandlager i de sandbankar där växterna huserar.

Hur fin sand är det du talar om? 0,1-0,5 eller grövre?

Så det blir MER bakterieflora i sand!? Trodde vattnet hade svårt å komma ner i lagret då sand borde packa sig hårdare än grus...eller tänker jag helt galet nu?
#20 - 24 december 2003 00:48
Har näst minsta storleken Råda, kommer inte ihåg millimetrarna...
Sanden blir ju fuktig hela vägen ner och sedan är det ju bakterierna som ska ta sig ner i sanden, inte vattnet :-)
Jag grundar helt enkelt min teori på att när vi lade om två kar samtidigt, det ena med ren sand, det andra med sand/grus, så tog växterna mera stryk vid uppstarten i det med ren sand,,, verkade som om det blev mera omställning, bestämde mig då för att det blir mera näring i en sandbotten än i en grusbotten... Vet att det där blev virrigt....

Annons