"Biotop" vinkeltetror

#1 - 21 februari 2011 21:57
Insåg just att vinkeltetror var fina! Ska inte köpa nytt akvarium nu, men planerar inför framtiden.
Tänker mig ca 200 liter.
Som renodlat biotop kar, vad kan man tänka sig för fiskar/inredning då? Har svårt hitta exakt var de olika SA-firrarna lever.
#2 - 21 februari 2011 21:59
titta i zoopets artbeskrivning. där ser du vart de kommer från-
#3 - 21 februari 2011 22:02
Ja, men det ger ju bara en generell idé. Det säger mig inget om vilka fiskar som lever tillsammans. "Brasilien" säger mig inte så mycket ;)

Ska jag inte köra renodlad biotop funderar jag på
Vinkeltetra
Kakadua ciklid
Panda-pansarmal
Randig otocinclus

Feedback på den blandningen?
#4 - 21 februari 2011 22:04
bra blandning men kanske nån lite större fisk som "huvudrollsinnehavare"? hur många tetror? 30 st?
#5 - 21 februari 2011 22:06
Tror jag räknade på 25 tetror
#6 - 21 februari 2011 22:10
låter bra. men kanske tex nyckelhåls eller multispinosa som lite större ciklid?
#7 - 21 februari 2011 22:18
Multispinosa är Centralamerika
Nyckelhål hade jag valt bort för att de tycks vara anna del av Sydamerika

Helst hittar jag som sagt vilka arter som faktiskt skulle kunna hittas tillsammans eller iaf nära varandra i det vilda
#8 - 23 februari 2011 14:18
Bra tänkt Jina. Jag tycker det är intressant med biotop eller habitatakvarier som försöker vara lite mer exakta än "Sydamerika". På NCS artbeskrivningar finns mer exat angivet var arterna förekommer i naturen. Dock gäller ju detta enbart ciklider.

Fishbase är ett bra ställe att söka denna typ av information. Tyvärr är det rätt mycket stäörningar på denna sida men när den funkar är den bra.

Jag föreslår att du skippar dvärgcikliderna och har någon medelstor ciklid som kan vara lite hotfull och få tetrorna att stimma bra.

http://www.fishbase.org/Summary/SpeciesSummary.php?id=10716

mvh

olof
#9 - 23 februari 2011 15:05
Tack Olof, ska ta en titt. Än så länge är det planeringsstadiet, och kommer nog vara det ett par år till, men alltid kul ha nåt se fram emot!
#10 - 23 februari 2011 15:18
En bra källa för att kolla biotoper är att söka på fiskens latinska artnamn i Naturhistoriska Riksmuseets fisksamlingsdatabas.

Har man tur finns som i detta fallet biotopbilder, och man kan sen söka på fältnumret för få reda på vilka andra arter som fångades på samma plats, i det här fallet bl.a. flaggciklid, kurvciklid, Taeniacara candidi och Apistogramma bitaeniata. Ibland finns också anteckningar om vattenkvalitet, vattenväxter, hur strömt det var, pH, temperatur...
#11 - 23 februari 2011 21:12
Massa tack Azur!
Bilagor:

Annons