Biotopakvarium!

#1 - 13 maj 2004 20:08
<font face="Comic Sans MS"></font id="Comic Sans MS"><font color="navy"></font id="navy">Hej! Jag har haft några små sällskapsakvarium i 4 år nu, & skulle vilja börja starta upp ett biotopakvarium nu. Just nu har jag: 1.0 Svärdbärare, 0.0.3 Guldbarber, 0.1 Neontetra, 0.0.1 Kardinaltetra & 0.0.1 Guldalgätare.
Nu är det här mina förslag, & iochförsig är ett av förslagen ändå sällskapsakvarium, men ändå. Jag tar med andra fiskar jag SKA köpa, så länge de får plats. Nu menar jag Svärdbärarhonan.

Sydamerikanska versionen:
0.0.3 Neontetror
0.0.1 Otocinclus
1.1 Kakaduaciklider
1.1 Regnbågsciklider
0.1 Svärdbärare

Asiatiska versionen
1.1 Blå Gurami
0.0.1 Siamesisk Algätare
0.1 Svärdbärare

Afrikanska versionen
0.0.3 Kongotetra
1.1 Palettciklid
0.1 Svärdbärare

Ciklidversionen (Sällskapsakvarium)
1.1 Palettciklider
1.1 Kakaduaciklider
1.1 Regnbågsciklider
#2 - 13 maj 2004 21:46
Hur stort akvarium har du? Vilka vattenvärden har du (ph, kh)? Dessa två faktorer kan hjälpa dig att sortera bort vissa biotoper om det inte är så att du tänker börja meka med vattnet för att få till rätt värden.
#3 - 14 maj 2004 12:11
Har ett 63 liters, & jag har räknat efter; "en liter vatten per cm fisk". Vattenvärderna vet jag inte riktigt, men ska kolla upp det.
#4 - 14 maj 2004 12:17
1L per fisk är inget bra riktmärke, om man nu tvångt ska ha något "riktmärke" skulle jag säga iaf 5L vatten per fisk. Men det varierar så OTROLIGT mycket från fisk till fisk så det går helt enkelt inte att generalisera så där.

Små tetror och så kan man ju trycka i mycket fler en tex. ciklider efter som dom kräver sina revir etc.
#5 - 14 maj 2004 13:07
Off topic:
0.0.3 Neontetra - vad innebär de olika siffrorna?
hade det varit två siffor hade jag gissat på (hanar).(honor) fiskart
#6 - 14 maj 2004 13:14
Du måste också räkna med att stimfiskar måste vara ett stim, annars blir de ledsna, stressade och skygga.
Neontetror, flera än 10
Siamensis minst 4
Kongotetror ca 10
Sedan är det som sagt så att Ciklider behöver plats för sina revir... Läs på fiskbeskrivningarna här på Zoopet.... där ser du hur stort ett akvarium för resp fisk behöver vara och på några av ciklidarterna har jag för mig att det står ungefär hur stort revir de tar också....
#7 - 14 maj 2004 13:23
gosatta: 1l vatten per CM fisk! Fast då menar jag självklart inte att man kan ha en 45cm fisk i ett 45 liters akvarium.

Neptun: T.ex, 1.3.2 Svärdbärare betyder en hane, tre honor & två ungar/vet ej könet.

Nanc: Jag vet, men, när jag köpte akvariet, sju år gammalt i somras fick jag med tillbehör & sex fyraåriga guldbarber, & en fyraårig neontetra, som då alltså var ensam med sex guldbarber. Då köpte jag två kompisar till den, den ena försvann spårlöst, den andra dog efter en städning, antagligen av stress eller för snabbt vattenbyte. Då köpte jag Kardinaltetran, som var ensam i ett akvarium. De har gått ganska bra ihop men nu har Neontetran börjat jaga kardinalen...
#8 - 14 maj 2004 13:47
Så länge du har tetror i för små grupper så kommer det att strula... Antingen inga tetror, eller minst 10... Bestäm dig för en av stimfiskarna och fyll på det stimmet, ge bort de andra, eller låt dem gå kvar tills de dör, men att köpa en kompis till en ensam tetra är ganska meningslöst...

Annons