biotopiskt bah

#1 - 5 januari 2004 16:19
skumt att man pratar så mkt om det "biotopiskt riktiga"
typ att man kan inte ha en rot i ett malawi akvarium för det finns inte i malawi sjön etc.
I en av världens största sjöar finns det säkert nån rot nånstans,.
och om det nu bara finns växter i 3% av hela malawi sjön,
vem säger då att man inte kan återskapa de här 3% i sitt akvarium..
vad jag vill ha sagt är att även om jag väljer att lägga ner ett bildäck i mitt akvarium så skulle det mkt väl kunna vara biotopiskt riktigt., för detta finns säkert här å var i en av världens största sjöar,. och dessutom är vildfångade fiskar säkert minst lika anpassningsbara med omgivningen som vi människor är,.
jag menar en stockholmare som flyttar till göteborg lider nog inte
ihjäl för att det inte finns nån glob i gbg!
..bara en tanke
#2 - 5 januari 2004 16:21
..och ja.. antar att en del tänker att ph å kh inte blir rätt med växter å rötter.. men det finns ju en hel del hjälp medel för att få dessa i rätt balans
#3 - 5 januari 2004 16:26
Jämför du en sthlm'are i Götet med ett bildäck i akvariet ???

Hmmm, varför inte.....
#4 - 5 januari 2004 16:26
Ja men man vill ju att det ska se så verklit ut som möjligt iallafall jag!
Fast visst man kan återskapa växtligheten i malavi men då tycker ja man ska köpa fiskarna som lever bland växterna i malawi!
Tobbe
#5 - 5 januari 2004 16:31
men doh,. bildäck i akvariet å sthlm'are i gbg var kanske inte den liknelsen jag menade,. menar bara att det blir sån hysteri med att man i n t e k a n ha en växt eller en rot i sitt malawi akvarium,.
om en ciklid i malawi som inte brukar vistas bland växter, stöter på ett växt berikat ställe,. vad tror ni effekten blir då? ja den kanske dör direkt...
#6 - 5 januari 2004 16:33
Ja det dom gör direkt=)
Men det e många som har nåra valesinirior o sitt malawikar!
Om man ska ha rötter i malawi tror inte ja man ska ha mangrove utan nåt afrikanskt trä!
Tobbe
#7 - 5 januari 2004 16:36
sant..
men så länge det e estetiskt för ögat, å inte skadligt
för fiskarna så.. själv tycker jag oxå om att återskapa
naturliga biotoper, men jag la ner en rot med många gömställen
i mitt malawi kar,. å det e säkert en 4-5 fiskar som har den som tillhåll.
#8 - 6 januari 2004 10:16
Håller helt med dig. Man får inte överdriva det här med biotoper. Kan nog lova att Malawibiotoper skiljer sig rätt mycket från just det ställe de specifika fiskarna kommer ifrån. Det som är viktigt i en biotop är ju såklart vattnet. Har man en perfekt malawiinredning men med Sydamerikanskt vatten mår nog inte fiskarna så bra, men hade man haft en Amazonasbiotop med afrikanskt vatten hade det varit att föredra (om växterna klarar det såklart...)

Så tycker jag 8)
#9 - 6 januari 2004 10:27
Sedan är det ju också så att alla ciklider i malawi-sjön skiljer sig åt ganska mycket både när det gäller miljö och vattenvärden. En del lever i strandkanter, en del i klippområden andra i dyiga områden. Alltså skiljer sig nog pH och KH i själva malawisjön också...
Alltså är det ju mycket svårt att återskapa en biotop för just den speciella cikliden, för en mbuna har troligtvis andra små krav än en aulonocara...
En biotop från malawisjön är för mig sandigt med mycket sten, men som sagt, det är fint med en växt i akvariumet, så för mig hör även en stor anubias barteri med i bilden=)

Mvh Malawi´n
#10 - 6 januari 2004 10:48
ja, habitat-tänkande är då mycket roligare än biotop.
#11 - 9 januari 2004 03:39
Jag har bara sand och en grotta av sten i mina biotopp akvarium för malawi funkar fin fint

Annons