[QUOTE=zari]Jag har en kamphanne tillsammans med tre kamphonor (plus några andra fiskar).
Kamphannens stjärtfena har nyligen krympt väldigt!!!
Fick höra att det antagligen var honorna som varit på honom.
(de andra fiskarna är väldigt fredliga)
Han bor nu i en liten skål medans fenan får växa ut igen.
(fick detta tips i akvarieaffären)
Jag har hällt i sand, och lagt i två växter till honom.
Pga att jag har katt måste jag ha lock på skålen.
Hur ska jag göra?? Han har ingen pump där.
Kommer vattnet få för lite syre?
Kommer han överleva där ensam?
Ska jag ta bort en hona när jag släpper tillbaka honom?
Jag vet inte alls hur jag ska göra!![/QUOTE]
Kampfiskar har labyrintorgan vilket gör att de kan andas syre från luften. De klarar sig med andra ord bra utan pump, i vissa fall till och med bättre eftersom pumpar kan orsaka för starka vattenströmmar som gör att kampfisken kan få svårt att simma (inte lätt att simma med så stora fenor).
Kampfiskar har inga problem med att leva ensamma, ibland är det till och med bättre eftersom det ofta kan bli som i ditt fall, andra fiskar äter på fenorna. Jag skulle rekommendera att du tillsätter lite Ectozon-salt i vattnet, för att förhindra att de skadade fenorna får svampangrepp.
Annars så är det jättebra att du har satt lock på burken, inte bara på grund av katten utan även för att kampfiskar är utmärkta hoppare... utan lock hade han nog legat på golvet ganska snart.
Egentligen vore det bästa nog att han fick fortsätta bo i en egen skål, för risken finns ju att fenorna blir uppätna ännu en gång när han blir nedsläppt igen!
Lycka till!!