BiUbe 35 liters akvarium

#1 - 27 februari 2011 14:42
Har just impulsköpt ett BiUbe 35 liters akvarium efter något år eller två utan kar.

Det finns ju ett inbyggt filtersystem i botten kopplat till luftpumpen.
Jag har tänkt att ha mina killis i och räkor, det jag undrar är om jag på något sätt kan ta bort filtret och luftpump osv då jag är sugen på jannes grus (södermalmsakvarie) då han har sina kar utan varken doppvärmare och pump och med det gruset så verkar det fungera. (lever sitt egna lilla liv med rening och allt!)

Har ni några tips eller har ni något liknade akvarium så skriv mer än gärna! :D

Just det, jag har ju haft lite olika räksorter tidigare och vet att dem smutsar ner endel på botten med all sin avföring, tror ni Jannes grus pallar det? han har ju själv räkor med dem men i mindre kar och mitt är ju en cylinder..
#2 - 28 februari 2011 23:48
Är det ingen som vet om man kan göra om det eller haft ett likadant? :(
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 1 mars 2011 09:39
Jag har ett BiOrb och det funkar väl likadant.
Men självklart har jag inte plckat bort filtret eftersom det fungerar alldeles utmärkt. Visst kan man få många akvarier att fungera utmärkt utan filter (jag har själv ett sådant/dock inte av den typen) med rätt sammansättning i akvariet - men ett filter är alltid bättre så varför göra det sämre?
#4 - 1 mars 2011 10:53
hej!
Dels för att jag vill att det ska vara så självgående som möjligt som ett litet biologiskt expriment, och dels för att det är för mycket bubblor nu och det låter något så djävulskt om pumpen..
Men vet du om det går att ta bort filter och plaströr och fan och hans moster, och göra som jag tänkt?
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 1 mars 2011 11:38
Nu har jag inte BiUbe men med BiOrb är det inga problem att plocka bort filtret. Vet inte vad du menar med självgående, visst funkar det utan filter men det är svårare än med.
Bubblar det mycket så är det väl bara att strypa pumpen
#6 - 1 mars 2011 19:54
jo täta vattenbyten och lersten/gruset ifrån södermalmsakvarieaffär.
jo men knixet är ju att pumpen låter mycket och är drivet i samma bana som luften(stryp luften = strypt filter), har även hört att det är svagt i sig vad jag förstått utav andra och eftersom det låter så jävligt vill jag försöka mig på självgående :)

Gruset är inhandlat så imorgon så får vi se hur det går när det stått till sig ett tag:D

Annons