Bjuder på En sjuk bild

#2 - 2 juni 2005 17:51
Funkade inte

While trying to retrieve the URL: http://photos1.blogger.com/img/73/2659/1024/PICT1876.jpg

The following error was encountered:

* Access Denied.

Access control configuration prevents your request from being allowed at this time. Please contact your service provider if you feel this is incorrect.
#3 - 2 juni 2005 17:52
Inte för mig heller...
#4 - 2 juni 2005 17:55
hmm okey...märkligt...funkar för mig, Testa www.daniellofgren81.blogspot.com
#5 - 2 juni 2005 17:56
Ooops! Har du tokdoserat utan bra näringsupptag eller?

Edit: Bilden funkade för mig.
#6 - 2 juni 2005 18:04
[QUOTE=BluesBoy]Ooops! Har du tokdoserat utan bra näringsupptag eller?

Edit: Bilden funkade för mig.[/QUOTE]

Tydligen...

Kanon!
#7 - 2 juni 2005 18:06
Har fortfarande alla fiskar kvar i livet, inte i topp form men helt klart levande, så människor som är rädda för att använda pmdd för att fiskarna ska ta skada kan lägga ner sina argument :)

Ps. bör nämnas varför jag köpte nytt nitrat test :) jag tyckte det börja komma lite grann av grön alger...haha ,

ännu ett bevis på att pmdd inte ger alger utan tvärtom.
#8 - 2 juni 2005 18:08
Tack, skönt att höra! Då håller ju inte argumentet att kväve orsakar bukvattensot...
#9 - 2 juni 2005 18:11
ds. glömde även att motbevisa att DISKUS inte är svår hållna. :) mer behöver jag väl inte säga...
#10 - 2 juni 2005 18:24
Ja, de där fiskakvaristerna är bra roliga. Jag har alltid sagt att diskusar tål väldigt höga nivåer av nitrat, även om ditt exempel är lite väl extremt. Det är skit på botten som måste tas ut för att diskusen skall må bra, det är det som samlar bakterier och skit. 50%vattenbyte varje dag kommer inte hjälpa mot det.
MVH
Magnus
#11 - 14 juni 2005 14:08
Samma problem här. Försöker komma ner på rimliga nivåer igen efter att ha använt PMDD enligt "Estimative index". Antagligen har belastningen av matningen och antalet fiskar i kombination med att växterna inte konsumerade så mycket av näringen gjort att nitrat halten ökat succesivt.

Nu kommer jag att strunta i KNO3 och KH2PO4 och bara använda TMG tills jag ser att värdena blir bättre dessutom blir det till att bygga en CO2 reaktor med pump istället för att köra ner det i filtret.
#12 - 15 juni 2005 06:02

Försöker komma ner på rimliga nivåer igen efter att ha använt PMDD enligt "Estimative index". Antagligen har belastningen av matningen och antalet fiskar i kombination med att växterna inte konsumerade så mycket av näringen gjort att nitrat halten ökat succesivt.

Isåfall har du haft dålig CO2-halt eller något näringsämne begränsat upptaget. EI by the book ger ett fruktansvärt näringsupptag, så någonstans har du missat rejält. Jag tvivlar på att dina firrar producerar 5 ppm nitrat om dagen? Isåfall kanske du ska se över matningen 8)

Nu kommer jag att strunta i KNO3 och KH2PO4 och bara använda TMG tills jag ser att värdena blir bättre dessutom blir det till att bygga en CO2 reaktor med pump istället för att köra ner det i filtret

Bad idea. Nitratet du mäter kan vara DON (dissolved organic nitrogen) som inte är tillgängligt för växterna.

Bättre att köra med EI och ta ner alla nivåerna en gång i veckan så du kan fulldospulsa allt och få upp dom ickeorganiska (DIN) nivåerna igen.
#13 - 15 juni 2005 07:03

Bad idea. Nitratet du mäter kan vara DON (dissolved organic nitrogen) som inte är tillgängligt för växterna.

Bättre att köra med EI och ta ner alla nivåerna en gång i veckan så du kan fulldospulsa allt och få upp dom ickeorganiska (DIN) nivåerna igen.

Aha, så kan det ju vara förstås, då höll det alltså på att bli fel igen.
Jag kör vidare som vanligt då ,håller koll på NO3, sparsam matning och noggrann renhållning så får vi se om värdena hamnar rätt till slut.

Jag håller Ph7 och KH8 så CO2 halten är nog ok, dock har jag inte lyckats få något bubbel. Jag kan tänka mig att växtmassan är lite för klen fortfarande och att 0,32w/l i ett ganska högt akvarium gör att mina låga bottentäckande växter inte producerar så mycket syre.
#14 - 15 juni 2005 07:12

Jag håller Ph7 och KH8 så CO2 halten är nog ok, dock har jag inte lyckats få något bubbel. Jag kan tänka mig att växtmassan är lite för klen fortfarande och att 0,32w/l i ett ganska högt akvarium gör att mina låga bottentäckande växter inte producerar så mycket syre.

Ahhh.. Okej. Det förklarar säkert det låga näringsupptaget. Bottentäckare är väl inte direkt de växter jag brukar kolla efter bubbel hos heller (även om t ex nålgräs kan släppa bubblor från bottnen).

Är pH/KH-värdena helt korrekta har du lite blygsamma 24 ppm beroende på när du mätte på dagen.

Annons