Blå ciklid

#1 - 5 januari 2005 13:44
Vet inte om blå ciklid hör till de afrikanska, men ni rättar mig nog i såfall. Fick fyra blåciklidyngel ett par månader gamla, c a 2-3 cm. Tycker redan att de börjat leka. Kan detta stämma? Är det någon som vet vad dessa fiskar kostar ute i handeln? Några goda skötselråd?
#2 - 5 januari 2005 13:51
Om du går in på zoopet.com (den gamla siten där allt utom forumet finns kvar) så kan du läsa följande om blåcikliden. =)

"Vetenskapligt namn:
Aequidens pulcher
Tidigare vetenskapligt namn:
Aequidens latifrons
Familj:
Cichlidae
Handelsnamn:
Blå ciklid
Utbredning:
Trinidad, Venezuela och Colombia (=Sydamerika)

vattentemp: 22 - 25 °C
Storlek: 20 cm
Ursprunglig världsdel: Sydamerika

pH 6.8-7.5
100 cm & 160 liter

Köttätare och allätare. Äter i akvarium levande och fryst foder, men tar även torrfoder.
Revirhävdande och något aggressiv, speciellt vid lek. Blåcikliden är en parbildande fisk med mycket god yngelvårdnad. Den är en öppen substratruvare som lägger rommen på stenar. Den är lekmogen redan vid en storlek på 7-8 cm.
Den gräver inte speciellt mycket och förstör inte växterna.
Akvariet skall innehålla flera gömställen i form av stenar och rötter, samt gärna en del robusta växter som Vallisneria, Anubias och Sagittaria.
Könen är svåra att skilja åt men hanarna är oftast något större, samt har mer utdragna rygg- och analfenor.
Blåcikliden är en populär akvariefisk som odlas i stora mängder i Asien. I det stora hela en tålig fisk, även om de Asien-odlade exemplaren kan vara ömtåliga. "

Har själv en blåciklidhuligan på 4 månader som redan bossar i hela mitt akvarium, det är bara malarna som får vara ifred. Men bra fin och blåskimrande börjar han bli. =) Ute i handeln har jag sett dem för ca 50 kr.
#3 - 5 januari 2005 14:00
blå ciklid.

Är blåcikliderna randiga som yngel för att sedan ändra färg/mönster?
#4 - 5 januari 2005 14:05
Ränder sitter i, men kan bli mer eller mindre bleka. Här är ett exempel på en vuxen individ: http://www.elacuarista.com/secciones/images/aequidens_pulcher.jpg
#5 - 5 januari 2005 14:35
Blå ciklid

Kan man ha fyra fullvuxna blåciklider i ett akvarium på 130 L? Samt kan de gå i samma akvarium som mina tigerbarber (även dessa lite tuffa fiskar ju).
#6 - 5 januari 2005 15:38
130L är nog för trångt för 4 fullvuxna. I artbeskrivningen står det dessutom 160L.

Tigerbarberna skulle nog klara sig i ett lite större kar.

Annons