Blå ciklider och neontetror

#1 - 16 mars 2006 08:41
Någon som har erfarenhet av att hålla blå ciklid och neontetror ihop? Jag funderar på att ha det i ett nytt 540l-kar som jag tänker skaffa men jag är lite orolig för att cikliderna ska äta upp tetrorna.

Tänkte ha 2-4 blå ciklider och ett rejält stim (30?) neontetror.
#2 - 16 mars 2006 08:45
Jo neontetrorna kommer att minska ganska snabbt
#3 - 16 mars 2006 09:02
Kan tillägga att cikliderna kommer vara ungefär 7-8cm till att börja med. Men de blir väl snabbt större.

Någon som har några tips på andra tetror eller liknande stimfiskar som kan tänkas funka med mina blå ciklider?
#4 - 16 mars 2006 09:06
nån större sort som t.ex. jättedanio skulle funka bra men dom är asiatiska
#5 - 16 mars 2006 09:06
tetror som är högre över ryggen, typ sorgmantel eller liknande kanske kan funka, de är ju om itne annat svårare att få i i munnen.
#6 - 16 mars 2006 09:07
När det gäller styörre tetror är kongotetror också snygga, och blir ca 8 cm. men de är afrikanska.
#7 - 16 mars 2006 15:30
Dolkstygnstetror är vackra, och blir rätt rejäla.
#8 - 16 mars 2006 16:23
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Mina blåciklider går ihop med fullvuxna pristellatetror. Hanen är ca 15 cm stor och stimmet klänger jättebra vid varandra. Han har inte visat nåt intresse för dem vad jag kan se. Jag såg colombiatetror som var jättestora häromdan. De skulle han heller inte betraktat som mat.[/COLOR][/FONT]
#9 - 16 mars 2006 20:34
Jag var och kikade lite på pristellatetror idag, de såg fina ut. Helt klart för stora för att mina blåciklider ska äta dem just nu iaf (tror jag =), sen kommer väl både cikliderna och tetrorna växa till sig.
#10 - 7 april 2006 11:28
Blåciklider och neontetror funkar verkligen inte ihop...tvärr...Jag hade 6 Neontetror när jag skaffade blåciklider..dom försvann ganska fort :(
#11 - 7 april 2006 12:53
Jag hade Guianacara sp. "red cheek" med ganska stora kardinaler. Trodde det kunde funka, då Guianacarorna har rätt små munnar. Men Guianacarahanen fångade och åt upp en ändå. Fattade dem som rätt fredliga först, men de verkar lite småtuffa. Tror att hanen även är orsak till att en av mina små scalarer dog. Den var pigg ena dagen, och nästa dag stod den och tryckte vid ytan, rispig på kroppen, och den dog senare samma dag. Har sett Guianacarahanen göra små utfall mot scalarerna. Om de kan, så kan nog blåciklider också.

Annons