Blå Ciklidyngel - vad göra?

#1 - 17 juli 2008 17:56
Mina Blå ciklider har efter ett par försök äntligen lyckats få yngel :)
Tidigare har de ej lyckats att vakta "äggen" så de har blivit uppätna.. Nu huserar de i ett hörn av akvariet och jagar bort alla som vågar närma sig. Ynglena kläcktes för typ 3 dagar sedan. Dom är jätteduktiga föräldrar och plockar upp de yngel som åker ner från deras "bo" ideligen :)

[SIZE=3]Nu till frågan - Finns det ngn chans att de kan klara ynglena i huvudakvariet? Eller är det dömt att misslyckas, dvs att de andra fiskarna kommer att äta upp de små oavsett så småningom?[/SIZE] :confused:

Jag tror att de blir svårt att flytta dom... Kan heller inte flytta de andra firrarna då de är på tok för stora för ett 60liters jag har "över"...
#2 - 17 juli 2008 18:15
Hur stort är akvariet? Hur stora är blåcikliderna? Vad har du för andra fiskar? Hur ser inredningen ut?

Har du inte för många andra fiskar, och fiskar som är glupska av sig, så kan de kanske klara sig, om de har skydd och så :)
#3 - 17 juli 2008 21:03
Akvariet är på 310 liter. Blåcikliderna är ca 7-8 cm nåt sånt... Andra invånare i akvariet är: (förutom blåciklidparet)

1 praktbotia size ca 20 cm
1 liten praktis
2 pakistanbotior (1 ca 15 cm 1 lite mindre)
1 tuppkamshane
3 siamesiska algätare
2 stora lyrmolly
2 ancistrus (1 stor guldhona, 1 mindre hanne)
1 till blåciklidhona
Tror det var alla :D

Blåciklidparet håller samtliga borta, till och med de stora botiorna har de satt på plats :p
Blåcikliderna har lagt sina yngel uppe på en ihålig "plastkorallgrotta". Annars finns det rötter, stenar och annat att gömma sig i, men botiorna är ju duktiga på att nosa upp dolda grejer :D

Hur sköter blåcikliderna sina yngel när dom blir frisimmande?
#4 - 17 juli 2008 21:14
Du skulle kunna flytta paret och ynglen till det mindre akvariet, i det stora blir de nog mat skulle jag tro. Blåciklider är bra föräldrar, men ynglen kommer nog att decimeras vartefter i det sällskapet. Om de får mycket mat, som nykläckt artemia, kanske några klarar sig.
#5 - 17 juli 2008 21:19
Och om..

...du inte flyttar dem så se till att ha en liten nattlampa på så att de ser ynglen och kan försvara dem.
Lycka till!
#6 - 18 juli 2008 13:11
Tack för svaren!!:)

Om jag nu ska flytta dom - Hur ska jag göra? Alltså hur fångar jag dom på bästa sätt? Dom är nu frisimmande, och det är säkert 70-100 stycken! Jag vill ju inte skrämma dom så att dom skingras i det stora akvariet när jag ska fånga dom... Kan man suga upp dom med en hävert? :confused::D:p Håv? Vad är bäst? Vet ej hur lätt det blir att fånga föräldrarna heller....

Skulle vilja ha en avskiljare, typ ngn form av nät man bara kunde dela akvariet med så man slipper joxa med dom... Hmm..:)
#7 - 18 juli 2008 15:28
Jag skulle flyttat de som du ville behålla.
Låt ynglena bli frisimmande innan flytt.
Plocka ut cirka 10 större o 10 mindre.
Flytta dem till ett yngelkar o mata med artemia och sera micropan.

De yngel som är kvar behövs för att finnas för att hanen av de blå inte ska hamna i lekstadiet direkt.
Vem vet du kanske får några yngel kvar i det stora och då funkar ju ditt yngelkar som buffert.

Lycka till!
#8 - 18 juli 2008 15:29
Använd hävert när du ska fånga dem.

Om du funderar på att dela av akvariet med någe nät så kommer nog blåciklidsföräldrarna att om du har otur äta upp sina yngel.

Annons