blå filterkub

#1 - 20 september 2003 07:23
Har en damm inne på 150 L som fiskarna ska vara i över vintern,kör med pumpen jag haft ute i dammen ,,,strypt,,har en filter kub på pumpen men undrar hur stor den behöver vara?
tar så stor plats har delat det en gång till ca mått 20*20*10
#2 - 20 september 2003 07:36
Var in i en affär här i stan, de tog 100 :- per dm3 (10x10x10 cm), finns det dyrare någonstans eller är det vanligt att det kostar så mycket ?
#3 - 20 september 2003 07:41
Jag gav 189:- för min i måtten 40*40*20
#4 - 20 september 2003 07:46
Ursprungligen skickat av Karon

Var in i en affär här i stan, de tog 100 :- per dm3 (10x10x10 cm), finns det dyrare någonstans eller är det vanligt att det kostar så mycket ?

det där va ruskigt dyrt.
jag beställde från tyskland, där kostar 100*100*10 runt 500 kr, alltså endast FEM kronor för 10*10*10
det brukar vara dyrare i sverige, och vid köp av mindre bitar,men inte 20 ggr dyrare, så runt 15-20 kr kan man betala för det, men inte mer..
#5 - 20 september 2003 07:58
Nedbrytningsbakterierna antal och behov av filtermassa avgörs av vilka och hur många fiskar du, hur mycket du matar, rengör filter, byter vatten, vilket foder,(ett proteinrikt foder till fiskar som inte kan tillgodo göra sig protinet förorenar mer)
Här kostar blå 10 cm filtermatta ca 12:- dm.
Vad har du för fiskar och hur många wave?
Jag håller på att skriva om vinterförvarin här http://www.kramforskoi.com/vinter.htm
Skriv gärna till oss och berätta om din lösning av vinterförvaringen.
#6 - 20 september 2003 08:33
Jag har 6 fiskar som växt rejält i sommar 4 guldfiskar och 2 hm,,,kommer inte ihåg vad dom heter men dom påminner om guldfiskar fast dom är blå/vit/röda typ.
Dammen ute är inte djup nog för övervintring så jag hade dom först i akvarium inne nu men det kändes som om dom inte trivdes(var ett litet akvarium)så då köpte jag en plastdamm 150 L tog min 2000lv pump i bruk men strypte den rejält,,,ute hade vi en hemmagjort filteranordning,,så då köpte jag en filterkub o satte på pumpen men tycker den ser klumpig ut (därav frågan)tänkte mata fiskarna 1 gång om dan ett tag för att låta det komma igång bättre.
Matar dom ped granulat som jag gjort hela sommaren,har inte hunnit fundera på hur ofta/mycket vatten jag ska byta åt gången.
har köpt vattenväxter att dekorera utmed kanterna på dammen men lite småfix återstår.
Dom verkar stortrivas i dammen inne vilket gör att det känns bra för mig med ju.
TAR EMOT ALLA FÖRSLAG PÅ MATNING FILTERSTL MM...
#7 - 20 september 2003 08:44
De andra kan vara Shubunkin, tänk på att Guldfiskar kan hoppa.
Sköt dammen som ett akvarium.

Annons