Blå filtermassa ppi10 kontra ppi30

#1 - 7 mars 2005 11:09
Hej jag har en liten undran.

Jag funderar på om det skulle gå bra ppi30 till sina innerfilter istället för det vanligen rekomenderrade ppi10. Jag har nämligen obegränsad tillgång till detta genom mitt arbete.

en liten vägledning är ju att ppi30 ser ut till att vara lite finare.

Mvh en nybörjare
#2 - 7 mars 2005 23:18
desto grövre destobättre , ppi 30 funkar fint fast du får räkna
med att tvätta filter mycket ofta. Kolla upp så det inte är gjort av något
giftigt material så skall det nog inte vara några problem att använda det.

/Baggen
#3 - 8 mars 2005 05:15
Ja alltså, filtret som heter ppi30 verkar ha en finare struktur. inte lika grova porer. hur kan man kolla upp giftigheten i sitt filter då? jag kan ju knappast ringa våran filterleverantör o fråga om jag kan ha det i mina akvarier :)
#4 - 8 mars 2005 21:51
Ju grövre, desto bättre, dvs mindre tid mellan rengöringen så de goda bakterierna hinner bli många och göra mycket nytta.

Ett sätt att testa om det löses upp av vatten eller inte är genom att tända eld på det. Brinner det, innehåller det cellulosa (löses upp), smälter det löses det inte upp av vattnet. Giftigheten, tja trial and error där helt enkelt. Ta en fisk du inte bryr dig om och ha både filtermattan och fisken tillsammans och se om firren överlever.
#5 - 8 mars 2005 22:15
[QUOTE=Jian]Ja alltså, filtret som heter ppi30 verkar ha en finare struktur. inte lika grova porer. hur kan man kolla upp giftigheten i sitt filter då? jag kan ju knappast ringa våran filterleverantör o fråga om jag kan ha det i mina akvarier :)[/QUOTE]
Varför kan du inte ringa och fråga om "giftigheten"?
Om er leverantör nu inte är tillverkaren så borde dom väl åtminstånne veta vart dom köper det.
#6 - 9 mars 2005 21:19
känns det inte lite väl brytalt att bara offra en fisk sådär? jag håller nog med om att du ska försöka få kontakt med nån som vet vad det är gjort av eller om det är giftigt.
#7 - 10 mars 2005 08:10
Filtret är testat nu, det varken löser upp sig eller är giftigt. Kanonbra för mig.
#8 - 10 mars 2005 17:55
Hej!

det brukar vara finare matta än ppi10 till innerfilter för det är ändå för liten volym. så man satsar på partikelfiltrering och stora flöden i stället.

Urban
#9 - 10 mars 2005 19:42
Tack Urban

Då borde alltså mitt ppi 30 vara ganska lämpligt då?
eftersom det är ett ganska fint filter.
#10 - 11 mars 2005 20:51
Hej!

Säkert inga problem. du kan ju kolla lite i akvarieaffärer på hur filtren ser ut.
Glöm inte att rensa bort skräpet som samlas i filtret. för så länge det ligger kvar i akvarievattnet och ruttnar så förorenar det vattnet. skölj av med ljummet akvarievatten när det blir för mycket skit så inte flödet bromsas för mycket.

Ska du ha "fullgod" biologisk filtrering med ppi10 matta så behövs det ca 1 liter per 100 liter akvarievolym. Därför lever dom flesta innerfilter på sitt stora flöde i stället, så vattnet blir ordentligt syresatt och blandat i akvariet. Så kan filterbakterierna bo lite var dom vill i hela akvariet.

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=79438
Välj arkiv/filtermassa

Urban

Annons