Blå gurami = växtätare?

#1 - 8 januari 2008 18:20
Noterade häromdagen att mina nyinköpta blå guramis betade alger på en av mina växter och några dagar innan det såg jag att de åt av rötterna på andmaten. Ingendera av detta är ju nån katasrof, snarare tvärtom.

Igår såg jag däremot att det var tuggat på en av mina plantor och det är ju mindre kul. Med tanke på tidigare observationer och att jag inte fått bitskador på mina växter innan jag hade guramisarna så tar jag för givet att det är dom som varit i farten. Växten de tuggat på är förresten en Cryptocoryne diversen.

Frågan är nu vad som saknas i deras kost, för något borde det väl rimligen vara? Har haft guramisarna sedan den 27 december. Har ju fler fiskar i akvariet så matar med lite varierande - foder som getts i akvariet sedan inköp och som jag sett de ätit av är flingfoder JBL Novo Bel, fryst artemia, Wardleys shrimp pellets och algtabletter.

Vad kan jag mer komplettera med så att de låter bli mina plantor? Grönsaker från frysen? Enda fiskfodret jag har hemma just nu utöver de tidigare färg-flingfoder och Spirulina.
#2 - 8 januari 2008 18:23
Gurami kan vara lite luriga med växter. Mina fick ett ryck för några månader sedan, men har nu slutat helt igen.
Jag ger broccoli och de är tokiga i det! Kan ju vara värt att prova?
#3 - 8 januari 2008 18:35
Nu har de ju redan utfodrats idag men det skall helt klart testas imorgon.

Vill ju att fiskarna ska må bra men är ju rädd om mina växter också. Så nån mer som har fler förslag på kompletterande kost?
#4 - 9 januari 2008 17:28
lili76 skrev:
Gurami kan vara lite luriga med växter. Mina fick ett ryck för några månader sedan, men har nu slutat helt igen.

Jag ger broccoli och de är tokiga i det! Kan ju vara värt att prova?

Jepp, broccoli gick hem även hos mina :D
#5 - 9 januari 2008 17:31
Härligt! Här är det fullständig kaos när det vankas broccoli.. *S* ALLA fiskarna i sällskapskaret har insett det goda med denna grönsak. :D Det är som att slänga ner ett stycke kött till pirayor.
#6 - 15 januari 2008 09:36
broccoli?

Som en nybliven ägare till ett par marmor gurami undrar jag hur går det till med broccoli. Kan de ges som de är eller är det bättre med de frysta?

Har haft akvariet i ca fem månader. Guramisarna har kommit förra veckan. Och jag har matat med standard foder, alltså inga erfarenheter av grönsaker till fiskar;)

Anna
#7 - 15 januari 2008 09:40
Vi kör på den frysta varianten och förväller en stund innan de plumsar ner i karet. Gjorde misstaget nu senast att skära bort en del av "stjälken" (de äter inte direkt av den, utan nopprar bort det mörkt gröna) vilket resulterade i massor av bös i karet.
Så tipset är att stoppa ner buketterna som de ser ut och fiska upp det som är kvar sen. :)
#8 - 15 januari 2008 13:35
Dä älskar också förvälld brysselkål! Alla fiskarna och särskilt malarna anfaller den desperat.
#9 - 15 januari 2008 15:47
Matar mina malar med brysselkål, broccoli, gurka och ärter. Mina mosaikguramis tar hand om det som flyter upp mot ytan.
Guramisarna får också gröna flingor då och då, typ Sera Flora. Algtabletter funkar dock inte eftersom mina inte äter/rör sig i undre delen av akvariet.
Misstänker starkt att guramis ger sig på växter i brist på annat.
#10 - 15 januari 2008 16:35
Just ja! Jag ger grönflingor (JBL Novo Vert) tillsammans med vanligt flingfoder varannan dag med.
Mina guramis äter flitigt från botten vilket såklart underlättar om man ska ge grönsaker. De nopprar gärna på algtabletterna oxå.. :)
De är tacksamma att erbjuda annat än växter iaf!
#11 - 19 januari 2008 17:05
grönsaker

Mina guramis tyckte inte att det var så spännande med broccoli. De har nopprat ett par gånger och lämnat det åt andra fiskarna. Ancistrus var överlycklig :) Även pasarmalar tyckte det var kul att dyka in i grönskan.

Mina guramis äter på botten utan problem och tycker om algtabbetter med :D

Idag har jag provat med gurka. Det var bara svärdbärarna som tyckte det toppen. De svärmade rund gurkbiten :D

Ska prova med ärtorna och brysselkål nästa vecka. Det känns roligt att man får ge dem nåt annat än bara burkfoder.

Men det är väl som med allt annat att man måste prova några gånger inna fiskarna förstår att grönsaker är mat, eller hur?

Tack för alla tips ni lämnar så flitigt här på forumet :)
#12 - 20 januari 2008 08:05
Brysselkål var en höjdare, gick hem både hos blågurami, ancistrus, pansarmalar och äppelsnäckor. Så tror säkert att dina marmorguramis gillar det också :)
#13 - 23 januari 2008 10:53
agressiv hane?

Nu har jag provat med ärtorna. Testet resulterade i helt tokiga fiskar! :D
Alla kastade sig på de små go'bitarna. Min ancistrus flög på andra och tog åt sig för att försvinna bakom stenarna igen.

Men jag har en annan fråga. En av mina guramisar, tror att det är en hande:
http://www.ladda-upp.com/bilder/2335/akvarium-2C-gurami
ger sig på den andre när maten är framme. Den andra stackare flyr hela tiden. Men jag ser att hon få i sig lite mat varje gång.

Men nu har hon fått en liten sår på ryggen. Det är den till höger på bilden
http://www.ladda-upp.com/bilder/2330/akvarium-2C-gurami

Kan det vara farligt eller leker det av sig själv?

Oroligt Anna
#14 - 23 januari 2008 11:03
Tycker det ser ut som om du har två hanar, varav en förtryckt.. Oavsett vilket kan guramis vara väldigt "på" och aggressiva mot sin egen art. Har du möjlighet så prova att mata från "två håll", dvs lite mat i varje ände på karet. Det kan dra ner mataggressionerna lite.

Håll koll på såret och börjar det se "fult" ut så är det läge för att behandla det. Ofta läker det fint så så länge det ser bra ut behöver du inte göra något.
#15 - 23 januari 2008 11:55
Tack för snabba svaret.
Jag har börjat mat de från två håll. Tänkte det var bäst så ;)

Väntar med såret, i fall om det kommer att behövas nåt behandling.
#16 - 23 januari 2008 11:58
Håller tummarna att det läker fint! :)
#17 - 24 januari 2008 08:59
Förvälld morot eller färsk morot som börjat bli mjuk och gosig i akvarievärmen är också något som ancistrusarna äter. Det är dock inte lika populärt som zuccini och det som här nämnts. Bra som långtidsfoder dock! De andra fiskarna ignorerar moroten.

Annons