Blå Hummer

#1 - 22 februari 2007 18:28
Har införskaffat mig 2 blå hummrar till mitt akvarium.
Nu vill jag vet lite om hur dom är till sättet. Vad dom kräver och vad ni har för erfarenheter från dom. Det första dom gjorde när jag stoppa i dom va att börja käka upp toffsalgerna och det är ju bra :)
Hoppas på mycket svar.
#2 - 22 februari 2007 19:30
Det första som kan vara kul att veta är att det inte finns några humrar som lever i sötvatten. Det är troligvis kräftor du har. Kanske den här? http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=7
#3 - 22 februari 2007 19:55
Nja, fast den jag har blir lite större och överallt så heter den Blå hummer eller "blue lobster"
Jag vet inte äns hur man ser skillnad på hummer och kräfta men jag antar att det är en kräfta och att hummer bara är ett försäljningsnamn.
#4 - 22 februari 2007 20:00
Hör hört att dom är mästare på att rymma.....
Klarar dom sig en längre tid på land? Hur länge i så fall?
#5 - 22 februari 2007 20:47
Skulle tro att det är en Astacus fluviatilis. Själv haft 2st och det kallades "blå hummer" i affären och på många andra ställen. Man får eg. enligt lag inte köpa in/ha andra kräftsorter än våra egna arter, så därför säljer affärerna dem som "hummrar".

De gräver, vill ha gömmor, äter dina fiskar du har i akvariet döda eller levande. De är aktiva på natten då de "fiskar" sin föda. Växter brukar de knipsa av eller gräva upp. Rymmer om de kan ta sig ur akvariet. Tror att ett akvarium på minst 200l de behöver om de skall vara 2st. Har du 2 hanar brukar den dominante slita den andre i stycken om den inte har någon chans att komma undan. Hanen har ett rött/orange band på klorna, medans honan har inget.

//Camilla
#6 - 22 februari 2007 20:55
kan också vara Cherax quadricarinatus den blå varianten dom sålde sådana i en butik i Malmö som superblue kräfta nu nån månad senare säljs dom i samma butik som blue hummer
#7 - 22 februari 2007 20:58
Berserken skrev:
kan också vara Cherax quadricarinatus den blå varianten dom sålde sådana i en butik i Malmö som superblue kräfta nu nån månad senare säljs dom i samma butik som blue hummer

Tänkte det jag med nu. Har haft dessa med. Dessa är lite mer aggro än Astacus fluviatilis. http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=8

//Camilla
#8 - 23 februari 2007 09:43
Ville haft en redclaw först men fick inte tag på nån sån. Men så fanns det en leverantör som hade fåt små blå hummer bebisar. Hon sa att hennes blå hummrar va helt blå och så såg det ut som om att man hade sytt med en röd tråd på sidorna. Hittar ingen sån med rött när jag söker på bilder iaf.
Just nu hittar jag dom inte, men dom har väl gömt sig bland växterna..... eller?
Jag har täckt för allt.
#10 - 23 februari 2007 10:11
Den första bilden hade jag inte tillstånd att se. Jag vet inte heller hur den ser ut som vuxen eftersom dom är 3-4 cm och helt grå än så länge.
#11 - 23 februari 2007 10:22
C.Ciklid skrev:
Den här bilden fick jag när jag sökte på Astacus fluviatilis
dom bilderna du visade tar simontorp in som Cherax quadricarinatus
#12 - 23 februari 2007 10:35
Men en sån är det ju inte iaf. Jag ser att längst ut på klotopparna så har det börjat bli blått. Hur är det med rödklo krabba. Dom är inte olagliga eller?
#13 - 23 februari 2007 10:42
[quote=Mopsen;927879]Men en sån är det ju inte iaf. Jag ser att längst ut på klotopparna så har det börjat bli blått. Hur är det med rödklo krabba. Dom är inte olagliga eller?[/quote
Olagligt enligt somliga o lagligt enligt andra hehe finns en tråd om detta
#14 - 23 februari 2007 10:44
Vart finns den tråden. Jag får ju snart ångest över detta. Inte nog med att jag inte hittar dom i akvariet heller. Antagligen ligger dom väl och trycker bland växterna för jag såg dom igårkväll, men har inte sett dom idag :(
#15 - 23 februari 2007 10:48
Om du använder sökfunktionen hittar du bl.annat denna tråd:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=97766&highlight=Kr%E4ftor+f%F6rbjudna
#16 - 23 februari 2007 10:48
Mopsen skrev:
Vart finns den tråden. Jag får ju snart ångest över detta. Inte nog med att jag inte hittar dom i akvariet heller. Antagligen ligger dom väl och trycker bland växterna för jag såg dom igårkväll, men har inte sett dom idag :(
sidan 4 i forumet skaldjur (tillåtna arter)
#17 - 23 februari 2007 10:57
Ojsan :( Tack för länken.... tror jag :(
Nu får ju jag värsta magklumpen
#18 - 23 februari 2007 11:00
Mopsen skrev:
Ojsan :( Tack för länken.... tror jag :(

Nu får ju jag värsta magklumpen
Nja du har ju inte gjort nåt fel men se bara till så dom får det bra dom blir ju ganska stora o kan bli aggressiva
#19 - 23 februari 2007 11:06
Men jag hittar dom ju inte. Såg dom igår kväll men inte idag. Har täckt för alla hål. Fiskarna gick inte på dom igår iaf för om dom försökte det så slängde dom bara ut med klorna så stack dom. Fast jag vet ju inte om min mal kan ha tatt dom. Tror ni en mal tar en kräfta så??? Om en fisk stryker med skiter jag faktiaskt i för jag vill att hummrarna ska må bra. Fiskar kan man skaffa sig nya.
#20 - 23 februari 2007 11:23
Mopsen skrev:
Men jag hittar dom ju inte. Såg dom igår kväll men inte idag. Har täckt för alla hål. Fiskarna gick inte på dom igår iaf för om dom försökte det så slängde dom bara ut med klorna så stack dom. Fast jag vet ju inte om min mal kan ha tatt dom. Tror ni en mal tar en kräfta så??? Om en fisk stryker med skiter jag faktiaskt i för jag vill att hummrarna ska må bra. Fiskar kan man skaffa sig nya.

Dom är duktiga på att gräva ner sej under stenar eller rötter
#21 - 23 februari 2007 11:26
Nu har jag pratat med ägarna till djuraffären där jag köpte dom. Dom har pratat med akvarieteknik och dom sa att kräftorna inte va olagliga och att de klarar sig inte i svenskt vatten och behöver ett akvarium för att överleva med värme.finns två blåa....en är olaglig en är inte det
#22 - 23 februari 2007 11:28
Dom på akvarieteknik va iaf bombsäkra på att denna inte va olaglig
#23 - 23 februari 2007 11:37
Mopsen skrev:
Dom på akvarieteknik va iaf bombsäkra på att denna inte va olaglig

ok men fick du det latinska namnet på kräftan ?
#24 - 23 februari 2007 11:40
nepp. ska kolla det
#25 - 23 februari 2007 11:42
Mopsen skrev:
nepp. ska kolla det

Ok lättare o veta hur stora dom blir o vad för temp dom trivs i m.m.
#26 - 23 februari 2007 11:44
Leverantören hade 2 stycken. Hanen va ca 15 cm sa hon men det stog inget latinskt namn på fakturan. Bara blå hummer men vi tar reda på det. Ska ringa till leverantören. Hon borde ju veta om inte annat så får hon ju ta reda på vad det är hon säljer för nåt!
#27 - 23 februari 2007 11:50
TJOHOOOO!!! Nu hittade jag Lennart :) Han har krypit fram. Nu är det bara Pamela kvar :P
#28 - 23 februari 2007 12:00
aspacus fluviatilis
så heter hummern
#29 - 23 februari 2007 12:32
astacus fluviatilis
SÅ heter den visst
#30 - 23 februari 2007 12:45
Vet ni om just den är olaglig?? den sistnänmda? astacus fluviatilis
#31 - 23 februari 2007 12:54
http://www.fiskbasen.se/krafta.html
Den är tillåten, men jag tvivlar på att det är den som du har köpt.
#32 - 23 februari 2007 13:01
Men vi har ju ringt leverantören och hört vad det latinska namnet va och det va detta sa hon. Fast det konstiga är att när jag söker på det namnet så hittar jag inga blå sånna??
#33 - 23 februari 2007 13:38
Guy Palm skrev:
http://www.fiskbasen.se/krafta.html

Den är tillåten, men jag tvivlar på att det är den som du har köpt.

Bilderna som c.ciklid visar som den kräftan ser exakt ut som Cherax quadricarinatus med röd klo dom kanske döper om dem till dom lagliga hehe
här är två bilder som jag hitta på Cherax quadricarinatus
Bilagor:
#34 - 23 februari 2007 13:53
Antar oxå att det är den jag har fast helblå. Dom du visar nu har ju inte blå klor. Mina har ju börjat få blått längst ut på klotopparna.
#35 - 23 februari 2007 13:54
Mopsen skrev:
Antar oxå att det är den jag har fast helblå. Dom du visar nu har ju inte blå klor. Mina har ju börjat få blått längst ut på klotopparna.

Nej det är hannarna som får rött på klorna honorna har blå klor
#36 - 23 februari 2007 13:54
Här är den. En dålig bild.
#37 - 23 februari 2007 14:01
Berserken skrev:
Nej det är hannarna som får rött på klorna honorna har blå klor

Aha. ok. då vet man det ;)
Fast hon sa ju att dom hon hade, hade som om man sytt med röd tråd på sidan av kroppen på dom.
#38 - 23 februari 2007 14:17
Nu har jag pratat med leverantören och sa att man bara fick äga flodkräfta och signalkräfta och att det inte va nåt av det hon levererat. Hon äger dom som det latinska namnet för flodkräfta och det är det ju inte utan det är en blå kräfta. Alla grossister äger och säljer tydligen denna blå kräfta. hennes kräfta va ju blå med röda stygn och dom hittar jag inte nånstans när jag söker på blå kräfta men hon ska fixa en bild på sina så får vi se.
#40 - 23 februari 2007 14:20
den är det hon har, men ajg ska be om en bättre bild ikväll kom vi överens om
#41 - 23 februari 2007 15:26
Astacus fluviatilis
http://www.jjphoto.dk/animal_archive/astacus_fluviatilis.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Astacus_astacus

Cherax quadricarinatus
http://www.practicalfishkeeping.co.uk/pfk/pages/show_article.php?article_id=432
http://de.wikipedia.org/wiki/Cherax_quadricarinatus

Vill minnas att när cheraxen är små är de bruna och blir blåare och blåare vart eftersom. Bilden jag lagt in är på kompisen gamla hona en sk. "red claw".
//Camilla

Annons