Om man har en kräfta i ett 63 liters akvarium och vill ha någon eller helst några fiskar i detsamma akvariumet, vad ska man välja för fiskar?
Jag hade 8st neontetror från början med detta åttabenade "monster", men efter bara 3 dagar var det nu nere på 4 tetror. Jag har alltså redan omplacerat denne krabat från 150liters tanken pga. att den grävde, klippte och åt växter, samt åt fiskar.
Jag har övergått från grönskande sällskapsakvarium till att nu köra berg och stenstuket med svart grusbotten och skifferstensgrotta och vill ha några fiskar som kan förstå att man måste hålla sig lite undan denna kloförsedda best för att överleva.
Det vore lättare att göra sig av sig med en sådan fiskätare, men samtidigt är den bland de mest intelligenta, livskraftiga samt intressanta djur jag kan tänka mig i ett akvarium.
Jag har faktiskt en ancistrusmal tillsammans med denna och de kan leva förvånansvärt nära varandra utan att kräftan äter upp denna.
Ancistrusen må vara en av de minsta malarna, men man märker när man tar i den hur genomstark den är och kanske just därför kan den leva tillsammans med en fiskätande best som kräftan?
Men jag förstår ändå inte riktigt hur ancistrusen kan undvika kräftans angrepp trots att den gång på gång vistas precis i närheten av dess klor i gömslet de har under stenen.
Så måste jag nu tvingas se dessa två ensamma här i dess tank, eller kan det kanske finnas några fler former av fiskar som kan leva tillsammans med dessa?
Mvh. Anders Stenlund