Blå Limia parar mina Guppyhonor!

#1 - 1 juni 2007 18:52
Jo jag har ett akvarium med bla tre Guppyn & fem Blå Limior i. Och den ena Limiahanen har verkligen blivit kär i Guppyhonorna, han parar dom för fullt. Dom andra Limiorna är ganska små ännu så det är lite svårt att se könen på dom än.

Hur är det, inte kan det väll bli yngel mellan Guppyhonorna & Limiahanen. Eller kan det bli det, det vore ju inte så himla bra i så fall..

Hälsningar Anneth
#2 - 1 juni 2007 19:56
Anneth skrev:
Jo jag har ett akvarium med bla tre Guppyn & fem Blå Limior i. Och den ena Limiahanen har verkligen blivit kär i Guppyhonorna, han parar dom för fullt. Dom andra Limiorna är ganska små ännu så det är lite svårt att se könen på dom än.

Hur är det, inte kan det väll bli yngel mellan Guppyhonorna & Limiahanen. Eller kan det bli det, det vore ju inte så himla bra i så fall..

Hälsningar Anneth

Jo det kan det nog bli, men finns det andra guppyhanar som parar sig med henne så kommer nog naturen se till att ynglen ändå blir renrasiga guppy, de "rätta" spermierna konkurrerar nog ut de som är "fel"....:p
#3 - 1 juni 2007 20:35
Attans då att dom är sådana luringar- Ja just nu är det bara tre guppyn(1+2) i just det akvariet. Jag får kanska ta & sära på dom i morgon, eller köpa flera Guppyhanar.
Men det ser lite kul ut, Limiahanen jagar iväg dom andra och sedan tillbaks & simmar bredvid sin käraste guppyhona..:) Men om det skulle bli ungar blir dom ungarna inte sterila då eller blir dom fullt fertila?
Inte för att jag har tänkt att odla korsningar för sånt gillar jag inte, men han har ju varit på henne en del redan..

Hälsningar Anneth
#4 - 1 juni 2007 21:00
Anneth skrev:
Men om det skulle bli ungar blir dom ungarna inte sterila då eller blir dom fullt fertila?
Men gud vilken intressant fråga! Vilken kontinent kommer Limia från då?

Skulle tippa på sterila men jag vet inte!
#5 - 2 juni 2007 08:43
Eftersom att jag inte vet så lära jag ju få fråga om ungarna efter Limian & Guppyn blir sterila eller inte, OM det nu skulle bli ngt alltså....
Den blå Limian härstammar ifrån Jamaica & Haiti.

Hälsningar Anneth
#6 - 2 juni 2007 15:09
Idag har jag varit ner till Zooaffären & bytte in några feta slöjstjärtar mot ett gäng guppies, så nu har den lilla Blå Limia-hanen inte en chans att få till det hos ngn guppyhona för dom tjejerna är numera ständigt uppvaktade av ngn Gyppyhane.:)

Hälsningar Anneth
#7 - 4 juni 2007 08:20
Anneth skrev:
Attans då att dom är sådana luringar- Ja just nu är det bara tre guppyn(1+2) i just det akvariet. Jag får kanska ta & sära på dom i morgon, eller köpa flera Guppyhanar.

Men det ser lite kul ut, Limiahanen jagar iväg dom andra och sedan tillbaks & simmar bredvid sin käraste guppyhona..:) Men om det skulle bli ungar blir dom ungarna inte sterila då eller blir dom fullt fertila?

Inte för att jag har tänkt att odla korsningar för sånt gillar jag inte, men han har ju varit på henne en del redan..

Hälsningar Anneth

Skulle tro att de blir sterila, arterna är nog inte tillräckligt nära släkt för att ynglen skall kunna fortplanta sig....låt dem hållas....
#8 - 4 juni 2007 08:20
Anneth skrev:
Idag har jag varit ner till Zooaffären & bytte in några feta slöjstjärtar mot ett gäng guppies, så nu har den lilla Blå Limia-hanen inte en chans att få till det hos ngn guppyhona för dom tjejerna är numera ständigt uppvaktade av ngn Gyppyhane.:)

Hälsningar Anneth

KUL!
Tog du bara hanar då eller några honor också?
#9 - 4 juni 2007 08:29
Ja då, det blev både honor & hanar, och några väldigt krokiga sådana såg jag sedan.=) Dom guppyna var från ngn privat här i stan så dom fiskarna har lite blandade färger & fenformer..

Hälsningar Anneth
#10 - 4 juni 2007 09:55
Anneth skrev:
Ja då, det blev både honor & hanar, och några väldigt krokiga sådana såg jag sedan.=) Dom guppyna var från ngn privat här i stan så dom fiskarna har lite blandade färger & fenformer..

Hälsningar Anneth

Ahhh! Mixguppy alltså!:) De "krokiga" är nog lite äldre exemplar tyvärr, för de kommer nog inte leva så himla länge hemma hos dig....å andra sidan fick du NÅGOT för dina slöjstjärtar (eller vad det nu var du bytte in....) så du skall vara glad ändå. Jag undrade mest om du hade både nya honor OCH hanar för att hanarna annars skulle kunna bli lite väl mycket uppvaktande....så mycket att dina honor inte riktigt skulle klara av det i värsta fall, men nu har du ju fler individer så det blir nog inget problem. Lycka till:D
#11 - 4 juni 2007 10:46
Nej jag känner dom där nere på zooaffären så det är inga problem att byta in fisk & växter där. Jag var dit ngn dag tidigare och bytte in ett gäng med Black Mollyn & Indianplatyn mot kalkstenar & korallkross, så det är bra när man känner dom som jobbar där.

Precis man vet ju inte hur gamla Guppyna är, speciellt dom krokiga som troligen är inne på ålderns höst, men det gör inget dom är fina ändå & dom finaste(icke krokiga) hinner nog lämna lite yngel innan dom själva lämnar jordelivet..
Jag funderar på om jag skulle sätta i ngn Endlershane till mixguppyna för att få några lite rolig fenformer. Mina Endlers har dubbelsvärd så det kan bli lite kul att se vad det blir.:)

Hälsningar Anneth
#12 - 4 juni 2007 16:47
Jag har särat på fiskarna nu, så nu går Limiorna för sig själva i ett eget akvarium. Limia-hanen blev lite väl het på Guppyhonan och hon fick inte vara ifred mycket.

Hälsningar Anneth

Annons