Blå lyrstjärt

#1 - 9 mars 2007 14:39
Har någon erfarenhet av denna killi?
I arbetsbeskrivningen står det att den är ganska
aggresiv, undrar hur pass?

Vad ger ni era för mat? Leker de lätt?
#2 - 9 mars 2007 14:47
1) Inte särskilt. Jag höll två par i ett 90-liters, och det slogs en del men alla överlevde.
2) De äter det mesta. Inte alls kinkiga fiskar.
3) Ja, mycket lätt.
#3 - 9 mars 2007 14:53
Azur skrev:
1) Inte särskilt. Jag höll två par i ett 90-liters, och det slogs en del men alla överlevde.

2) De äter det mesta. Inte alls kinkiga fiskar.

3) Ja, mycket lätt.

Tack för svar:)
Riktigt fina firrar, och kul om de är lättlekta!
Om jag förstått det rätt fäster de äggen
på finbladiga växter! Har en halv skog av
Valseneria, det borde väl funka?
#4 - 9 mars 2007 15:07
Mina la äggen i javamossa eller bland löv på bottnen, men de hittar säkert nånstans som passar.
#5 - 9 mars 2007 15:22
Lät du äggen ligga kvar där då, eller
la du dem i ett annat kar?
Jag har lysgobi och Rosentetror i samma kar,
och det skulle säkert slinka ner
ett eller annat ägg om de hittar dem.
#6 - 9 mars 2007 18:56
Blå lyrstjärt - vad som säljs under den beteckningen kan väl vara ett mindre antal arter tillhörande gardneri-sfären. På 1980-talet spred jag Fundulopanchax gardneri "Nsukka" till Uppsala-akvaristerna. För tillfället har jag Fundulopanchax nigerianus "Makurdi" nu generation 4 på uppväxt. En art jag håller av sentimentala skäl. Bara måste ha...
De är inte ssk aggressiva inbördes faktiskt men kan stå på sej i ett sällskapsakvarium. Beroende på art lägger de äggen i finbladiga växter, deras rötter eller i torv (på botten) men knappast vallisneria. Samtliga arters ägg klarar av att ligga i fuktad torv istället för vatten drygt 1 månad eller så. I vatten kläcks äggen efter 2-3 veckor eller något mer.
Leker gör de så ofta de kan.
Själv matar jag med söndersmulad räka, bananflugor och dyligt. Frysfoder borde också kunna gå bra.
I stort sett alla fiskar är romrövare även av den egna artens rom om de kommer åt. Och än värre med yngel. Det är inget konstigt med det. Så det är bäst att leka av arten i eget akvarium vid något tillfälle. Läs mer om killis på t ex killisidan.
#7 - 10 mars 2007 00:42
Just nu har jag ett 50-tal som går ihop i ett större akvarium och de samsas bra där, leker och förökar sig enligt naturmetoden utan att jag gör någonting speciellt.. Mina äter allt jag erbjuder och har inga problem på ngt vis.. så vuxna fiskar, ungfiskar och yngel går ihop.

hälsn Robban
#8 - 10 mars 2007 08:24
Jag höll också mina vuxna med ynglen, och man får stora förluster av yngel. Vuxna äter äldre yngel; äldre yngel äter nykläckta yngel... Man får så populationen hålls igång, men inte mycket mer. Vill man ha ut yngel i lite större antal bör man nog göra som erikthur säger.
#9 - 10 mars 2007 11:00
Tack för era svar!
Det får nog bli naturmetoden för min del,
till en början i iaf! De verkar gå bra med
vanligt flingfoder hos mig, men varierar lite
med mygglarver också!

Annons