Blå lyrstjärt - vad som säljs under den beteckningen kan väl vara ett mindre antal arter tillhörande gardneri-sfären. På 1980-talet spred jag Fundulopanchax gardneri "Nsukka" till Uppsala-akvaristerna. För tillfället har jag Fundulopanchax nigerianus "Makurdi" nu generation 4 på uppväxt. En art jag håller av sentimentala skäl. Bara måste ha...
De är inte ssk aggressiva inbördes faktiskt men kan stå på sej i ett sällskapsakvarium. Beroende på art lägger de äggen i finbladiga växter, deras rötter eller i torv (på botten) men knappast vallisneria. Samtliga arters ägg klarar av att ligga i fuktad torv istället för vatten drygt 1 månad eller så. I vatten kläcks äggen efter 2-3 veckor eller något mer.
Leker gör de så ofta de kan.
Själv matar jag med söndersmulad räka, bananflugor och dyligt. Frysfoder borde också kunna gå bra.
I stort sett alla fiskar är romrövare även av den egna artens rom om de kommer åt. Och än värre med yngel. Det är inget konstigt med det. Så det är bäst att leka av arten i eget akvarium vid något tillfälle. Läs mer om killis på t ex
killisidan.