"Blå planeten"

#1 - 2 december 2002 17:41
Hej!
Igårkväll såg jag det sista avsnittet av serien Den blå planeten.
Jag blev skrämd över hur man vid vissa tillfällen fångade fiskar tänkta till akvariehobbyn, genom att man sprutade något vätegrejs i hålor el liknande. Fiskarna blir "vimmelkantiga" och korallerna dör efter ett tag. Även fiskarna dör, efter några veckor, då de redan har exporterats till andra länder.
SKRÄMMANDE!!

Och jag kommer genast att tänka på ett fall där en akvariebutik i Bromma köpte in ett 20 tal gula kirurgfiskar, alla dog inom någon vecka.
Man undrar.
Men vet inte.

/Lukas

#2 - 2 december 2002 17:51
Se http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3642

Ola
#3 - 24 december 2002 23:11
Hej Lukas! Jag kan garantera dig att dem inte dog under en vecka utan under typ 3-4 dagar och att det var pga att dem hade köpt inn förmånga gula kirurger till ett alldeles förlitet akvarium för att jag proade nämligen där när d hände!!!!

Glenn
#4 - 25 december 2002 11:03
Hej!
Men är inte kirurgfiskar stimmfiskar??
/Lukas
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 25 december 2002 11:08
"Men är inte kirurgfiskar stimmfiskar??"
Förstår inte riktigt, visst skall man ha dem i grupp, men Glenn menar väl att de dog för att de gick för trångt, eller för att vattenbalansen förstördes med så många fiskar i ett så litet akvarium.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#6 - 25 december 2002 17:33
Hej enligt dem på affären så sa dem själva att dem skulle gå ca 4-5st i ett 450 lit men dem hade beställt ca 20 till 25st till ett 450 lit!!
Det var i allafall vad dem själva sa!!!!

Glenn

Annons