Blå räkor

#1 - 28 maj 2008 19:13
Hejhej! Har för mig att jag läst i någon tråd att färgen på blå räkor kan ha att göra med vilket ph-värde vattnet har. Jag vet inte om jag är helt ute och cyklar här eller om det är något jag faktiskt läst.
Vore trevligt med ett svar på den frågan.
På denna sida står det att endast de som är importerade är blå, medan avkomman blir rätt ofärgad. http://www.petshrimp.com/neocaridinaspblue.html
Är det den erfarenheten ni med blå räkor gjort? Eller får ni blå avkomma?
#2 - 28 maj 2008 19:47
Inka skrev:
Hejhej! Har för mig att jag läst i någon tråd att färgen på blå räkor kan ha att göra med vilket ph-värde vattnet har. Jag vet inte om jag är helt ute och cyklar här eller om det är något jag faktiskt läst.

Vore trevligt med ett svar på den frågan.

På denna sida står det att endast de som är importerade är blå, medan avkomman blir rätt ofärgad. http://www.petshrimp.com/neocaridinaspblue.html

Är det den erfarenheten ni med blå räkor gjort? Eller får ni blå avkomma?

Ja, men visst var det någon som sa det och sedan var det någon som trodde att det överlag visar hur de mår. Om de inte mår bra så tappar de den blå färgen och blir rätt ofärgad eller t om lite brunaktiga??! ;)
#3 - 29 maj 2008 11:47
Kan det inte vara så att de blåa räkorna helt enkelt är konstfärgade?
#4 - 30 maj 2008 17:07
Ingen som har blå räkor som har nån idé?
#5 - 30 maj 2008 17:13
Kanske är ute och cyklar oxå men tror jag hittade någonstans att färgen på kräftor kan bero på maten. Om cykelturen är inställd för oss kanske en kombination är möjlig
#6 - 30 maj 2008 18:13
Mina "blue pearl" får en avkomma som är lika vackert ljusblå som sina föräldrar. Även mina "Blåa tigrar" har fått viss blå avkomma även om de flesta är bleka.

För ett år sedan så köpte jag färgade räkor på Bromma Zoo men de tappade färgen ganska så omgående. Nu är de vackert viltfärgade;)
#7 - 31 maj 2008 13:54
[COLOR=purple]Jag köpte vackert blå räkor från Kina, men det är bara föräldra djuren som har behållt sin blå färg medans ynglena är vackert bun-blå beroende på underlag.[/COLOR]
#8 - 31 maj 2008 20:05
Jessa skrev:
[COLOR=purple]Jag köpte vackert blå räkor från Kina, men det är bara föräldra djuren som har behållt sin blå färg medans ynglena är vackert bun-blå beroende på underlag.[/COLOR]

Vad är det för blå räkor du har?
#9 - 31 maj 2008 21:17
Lever räkor i sötvatten? Vore ju ballt o ha tillsammans med de andra fiskarna =)
#10 - 2 juni 2008 18:03
Finns en hel del sötvattensräkor som är superfina... men många är ganska små och lite svåra att blanda med fiskar. Ska vara rätt små fiskar med små munnar då
#11 - 21 juni 2008 11:57
Jag köpte ett antal viltfärgade räkor av Jessa för ett par månader sedan där föräldrarna var blå ock det dröjde bara några dagar så gick en hona med ägg.

Dom har sedan förökat sig som utav bara den men nu för ett par dar sedan såg ja något glädjande.
3 st 5 mm stora yngel som är väldigt blå gemfört med dom andra dom har nu fått ett eget 30 liters kar där ja skall testa om det går att isolera ock kanske odla fram en stam som behåller den blå färgen.

Det här med färg variationer beroende av pH värde har ja ej märkt någon större skillnad när ja nu har vrigerat pH värdet frå 6.4-7.9 men dom behåller sin vackra viltfärgade färg.

Jag har även testat 5 olika sorters foder men ingen förendring av färgen.
#12 - 1 december 2008 17:14
Hur har det gått med den blå avkomman?
Blev det fler blå och håller färgen i sig?

/Sussi

Killer 21 skrev:
Jag köpte ett antal viltfärgade räkor av Jessa för ett par månader sedan där föräldrarna var blå ock det dröjde bara några dagar så gick en hona med ägg.

Dom har sedan förökat sig som utav bara den men nu för ett par dar sedan såg ja något glädjande.

3 st 5 mm stora yngel som är väldigt blå gemfört med dom andra dom har nu fått ett eget 30 liters kar där ja skall testa om det går att isolera ock kanske odla fram en stam som behåller den blå färgen.

Det här med färg variationer beroende av pH värde har ja ej märkt någon större skillnad när ja nu har vrigerat pH värdet frå 6.4-7.9 men dom behåller sin vackra viltfärgade färg.

Jag har även testat 5 olika sorters foder men ingen förendring av färgen.

Annons